Permalänk
Medlem

Dualchannel konfigurationer som funkar?

Funderar p åmer minne, nu klarar kortet DC, men manualen är halkass på att förklara detta. såvitt ja begriper måste ja ha ett likadant minne till i hastighet och storlek..

alltså, ett till 400/512 i minnesportspar A. men spelar det roll med latencitet eller annat också?

och sätter jag ett minne till (säg 400/256 som exempel) i minnespar B försvinner DC funktionen i par A helt med då?

kan jag ha ett par andra minnen i par B så länge de matchar varandra, eller ska alla minnena vara lika?

många och förvirrade frågor kanske, men hoppas någon vänlig själ vill hjälpa till..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

dual channel bygger på att man har samma typ av storlekar på minnerna, samt samma frekvens. Att ha samma märke är inte ett måste. Jag kör DC med samsung resp. hynix minne. Men det blir nog bättre prestanda med 2st identiska minnen (samma märke, storlek, frekvens)

Visa signatur

[B]AMD Barton 2600+, 1GB OCZ EL PC3200 Platinum Limited Edition 2-2-2-6 @ Dual Channel, EpoX 8RDA+, GeXcube Limited Edition Radeon 9800PRO@XT Arctic Cooling VGA Silencer Rev. 2, Hercules Game Theatre 7,1. 6300@3DMark03 [/B]

Permalänk
Medlem

tackar Frycke.

ang latenciteten då? cass2, måste de andra ha de också, eller anpassar sig de andra moed ett sämmre cass2.5-3 bara?

osså, varde om jag kan ha ett par till på 256 mb utöver dessa på 512 utan problem?

400-minnen måste ja ha ändå pga P4800 cpun, så det kan vi skippa.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

jag tror jag gör cas 2 resp 2.5 på mina minnen. Sen vet jag inte om det anpassar hastigheten så att båda går på 2.5, eller att båda går i olika cas.

Vad menade du med att lägga till 256mb utöver dom du har?
Menar du att du har 2*256 som du kör dual på, och sen köpa till ett till 256? så att du har 3*256mb?

Om så är fallet, så kan du nog inte köra Dual, eftersom dom flesta AMD moderkorten bara har 1 dual channel kanal. Slotsen ligger så här:

|| |

P4 moderkorten däremot har 2st, slotsen ligger så här:

|| ||

Visa signatur

[B]AMD Barton 2600+, 1GB OCZ EL PC3200 Platinum Limited Edition 2-2-2-6 @ Dual Channel, EpoX 8RDA+, GeXcube Limited Edition Radeon 9800PRO@XT Arctic Cooling VGA Silencer Rev. 2, Hercules Game Theatre 7,1. 6300@3DMark03 [/B]

Permalänk
Medlem

OK.

nje, jag har 512 nu, så tänkte ha 512 till. då undradee jag om det gick ha 2x256 till exempel otöver de 1024 jag då skulle ha, eller om alla minnen måste vara lika? ellr varfär inte 2x1024 till i framtiden.

just nu känns 2G i minne lite overkill (o dyrt) men vem vet i framtiden (2-3 månader i datorvärlden då;)

ja har c2.5 på mitt minne nu, Twinmos billigaste möjliga men de funkar fint trotts varningen från Datorbutiken om att ha de till on-board grafik.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint