Permalänk
Medlem

Vilken resurs behöver inte något annat då?
Kollade efter, allting behöver något annat. Lycka till att få dem att inte kunna göra nåt om de inte har råvaran/saken om de inte får börja med något alls eller att någon resurs inte behöver något annat.
Och på t ex en åker, folk kan hjälpa till, vem har sagt att de ska kutta med lien? De kan gå efter och samla upp stråna, krävs inget verktyg för det. Likadant i gruvan, de hjälper till, inte grovjobbar.
Då kan du lägga till att max en extra jobbare per person som redan jobbar eller något liknande.

Oueeeggh, gonatt på er.

Permalänk
Medlem

"Vilken resurs behöver inte något annat då?"

Precis, därför måste det finnas ett överflöd av någon resurs för att de som producerar den resursen ska kunna göra något annat

EDIT: Nu finns det en väldigt tidig Alpha av 3.1 uppe. Ni som är superintresserade kan ju kolla, men den är itne så rolig för jag vet inte om den går att köra och gör den det så händer inte så mycket. Bara koden följer med alltså.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk

Kan du inte lägga in naturkatastrofer? T.ex skogsbrand (färre träd), torka/översvämning (dålig skörd), orkan, sjukdomar (pest, osv, dom som drabbas av en sjukdom kan inte jobba, och kanske dör efter ett tag) osv

Det skulle kunna liva upp det hela ännu mer!

Permalänk

Nytt rekord i seg utveckling:
År 632 var befolkningen äntligen uppe i 50
Innan år 552 låg invånarantalet konstant under 20. Ibland så lågt som 7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Vilken resurs behöver inte något annat då?
Kollade efter, allting behöver något annat. Lycka till att få dem att inte kunna göra nåt om de inte har råvaran/saken om de inte får börja med något alls eller att någon resurs inte behöver något annat.
Och på t ex en åker, folk kan hjälpa till, vem har sagt att de ska kutta med lien? De kan gå efter och samla upp stråna, krävs inget verktyg för det. Likadant i gruvan, de hjälper till, inte grovjobbar.
Då kan du lägga till att max en extra jobbare per person som redan jobbar eller något liknande.

Oueeeggh, gonatt på er.

Man kan tänka sig flera olika resurser som inte kräver ngra hjäälpmedel för att skaffa, tex mat som samlas in (rötter, bär, blad osv) och ved (torra grenar). Bara för srekel o stoppa in

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att det skulle vara jävligt coolt om det blev lite mer spelliknande.. där man kan lägga in lite hur man vill att byn ska funka.. tex att byn ska sattsa hårt på jordbruk eller skog..

sen att programmet kopplar upp mot en server så att byn kan köpa och sälja prylar med andra byar som är uppkopplade.. och åren ska då givetvis ticka på.. typ 1 år/min..

Och sen ska det givetvis gå att kolla upp på nån sida vilken by som är störst osv..

Om detta inte skulle vara aktuellt så skulle det ju vara fint att om det finns ett överskott på något så får folk kicken.. och kanske har det svårare att få jobb om man är lite äldre.. eller..?

Visa signatur

Don't jump to conclusions before the gun is loaded

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CLEoN
Om detta inte skulle vara aktuellt så skulle det ju vara fint att om det finns ett överskott på något så får folk kicken.. och kanske har det svårare att få jobb om man är lite äldre.. eller..?

Jag tycker att han borde implementera marknadsekonimi, så att om det är överskott på någonting så får producenterna av det mindre pengar, och kanske inte ens lyckas sälja nånting så de inte kan köpa mat, och altså avälter. Men han verkar vara kommunist så har inte implementerat det.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FRAG
Kan du inte lägga in naturkatastrofer? T.ex skogsbrand (färre träd), torka/översvämning (dålig skörd), orkan, sjukdomar (pest, osv, dom som drabbas av en sjukdom kan inte jobba, och kanske dör efter ett tag) osv

Det skulle kunna liva upp det hela ännu mer!

Jodå. Tror det sagt förut, men det är med i planeringen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulka-Pulka
Nytt rekord i seg utveckling:
År 632 var befolkningen äntligen uppe i 50
Innan år 552 låg invånarantalet konstant under 20. Ibland så lågt som 7.

Dom klarade sig alltså fastän dom bara var sju? Det måste vart en extrem tur

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vb

Man kan tänka sig flera olika resurser som inte kräver ngra hjäälpmedel för att skaffa, tex mat som samlas in (rötter, bär, blad osv) och ved (torra grenar). Bara för srekel o stoppa in

Mmm.. Det kan man tänka sig. Funderar på om jag ska ha typ en manager-typ och en manpower-typ för varje arbete, så att det på något sätt är bra kanske att vara manpower om man bara är en bonde eller två, men blir man fler så skulle det vara mycket bättre att ha en manager (storbonde) och resten är rena arbetare (drängjävlar ) så att säga. Vad tror ni om det? Alternativt att de olika jobben bara representerar managers/chefer på något sätt och sen slumpar jag om någon blir chef eller om den blir en arbetare. En arbetare kan då vara mer dynamisk och flytta mellan jobb.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CLEoN
Är det bara jag som tycker att det skulle vara jävligt coolt om det blev lite mer spelliknande.. där man kan lägga in lite hur man vill att byn ska funka.. tex att byn ska sattsa hårt på jordbruk eller skog..

sen att programmet kopplar upp mot en server så att byn kan köpa och sälja prylar med andra byar som är uppkopplade.. och åren ska då givetvis ticka på.. typ 1 år/min..

Och sen ska det givetvis gå att kolla upp på nån sida vilken by som är störst osv..

Om detta inte skulle vara aktuellt så skulle det ju vara fint att om det finns ett överskott på något så får folk kicken.. och kanske har det svårare att få jobb om man är lite äldre.. eller..?

Nepp, det är inte bara du Jag skulle gärna ha in att man kunde ställa in lite parametrar för sin by, det hade gjort programmet otroligt mer intressant. Lite olika statsskick, lite olika typ av befolkning, lite olika mängder av startbefolkning, lite olika fertilitet... Blir läskigt många kombinationer som kan ha ganska stor betydelse för hur byn gör.

En internetvariant hade varit guld. Nackdelen jämfört med andra program som kör i bakgrunden är att det här programmet tar en himla massa processorkraft när det ska räkna ut en by med några tusen invånare. Men det är klart, kör man en årstid om dagen så blir det ju inte så mycket om man kan sprida ut cpuanvändandet på nåt sätt (eller kolla när den inte används). Det vet jag inte hur jag gör dock, men det kan jag säkert få hjälp med här på forumet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj

Jag tycker att han borde implementera marknadsekonimi, så att om det är överskott på någonting så får producenterna av det mindre pengar, och kanske inte ens lyckas sälja nånting så de inte kan köpa mat, och altså avälter. Men han verkar vara kommunist så har inte implementerat det.

Hahaha För det är ju därför jag inte implementerat det än

Marknadsekonomi skulle ju absolut göra det hela mer intressant, antagligen speciellt om det går att koppla ihop byar. Men det är väldigt mycket mer att implementera än enkel planekonomi.

Har inte kommit så långt sen sist, satt lite imorse och pillade. Sen har jag funderat på hur jag ska lösa det där med att det inte produceras tillräckligt med resurser under ett år. Först hade jag tänkt fram en algoritm där jag kollar om det är någon resurs som det behövs för mycket av, och för varje sån så skulle alla jobben som använde sig av den resursen producera mindre. Men då skulle jag behöva kolla det i en fet loop ända tills antingen alla resurser låg på plus eller alla på minus. Men det skulle kräva en massa CPU kändes det som.

Så sen kom jag på ett (vad jag tror är) bättre sätt.
Simuleringen startar med att byn har ett "startkapital" i varje resurs. Sedan produceras saker efter vad som redan finns. Finns det inte tillräckligt av en viss resurs påverkas bara de jobben som använder den resursen, vilket innebär att de inte producerar lika mycket under den årstiden. Nästa år kollar man hur lagret ser ut sen förra årstiden, men det man producerar behövs inte förrns nästa. Man skulle kunna göra nåt i stil med att man kan använda hälften av det man producerar en årstid för att hjälpa behovet av den resursen eller nåt, men.. tja, får väl se vad som behövs.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Hur går det med villagesim idag Srekel?
gjort något mer?

Visa signatur

När jag går Off-Topic så står getterna stilla!

Permalänk
Medlem

RokkeR: Värst vad du är kåt på hans program, ta källkoden och knacka lite själv så får du nya versioner oftare.

Srekel: Jag tycker man skulle kunna lägga in alla resurser i en lista över vilken som är mest viktig, och sen genererar nya resurser i den ordningen. Denna lista (eller en annan) kan man sen använda för att kolla vilka arbeten folk ska hoppa av för att hjälpa till på viktigare poster.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
RokkeR: Värst vad du är kåt på hans program, ta källkoden och knacka lite själv så får du nya versioner oftare.

Srekel: Jag tycker man skulle kunna lägga in alla resurser i en lista över vilken som är mest viktig, och sen genererar nya resurser i den ordningen. Denna lista (eller en annan) kan man sen använda för att kolla vilka arbeten folk ska hoppa av för att hjälpa till på viktigare poster.

Vaddå kåt på progget?
Skrev senast i den här tråden i förrgår kl 20:32. Sen det inlägget har du skrivit 4 ggr Vem är det som är kåt egentligen? hahaha!

Nä jag ville bara kolla progress, det har inte skrivits något i tråden idag och det känns nästan lite oroväckande :/

Visa signatur

När jag går Off-Topic så står getterna stilla!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RokkeR
Hur går det med villagesim idag Srekel?
gjort något mer?

Nepp, idag har jag varit och gått runt slottskogen och naturhistoriska muséet. Varför man väljer att göra nåt sånt när man kan sitta och programmera byar, ja... Det vete fan Jo, dom har ju grisar och getter man kan klappa!

Jag sitter som sagt inte vid min dator just nu, antagligen inte på riktigt tills lördag kväll eller söndag för då kan jag återta min lägenhet! Men jag funderar ganska mycket på det även när jag inte aktivt trycker ner knappar.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem
Permalänk

Berätta gärna lite mer om språket: Python

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guitarkalle
Berätta gärna lite mer om språket: Python

Python är ett väldigt bra, oo scriptspråk som kan det mesta. Bäst information får du nog på http://www.python.org/ som innehåller allt du behöver veta för att komma igång. Python finns för olika operativsystem (win/linux/osx/source) vilket gör det ganska portabelt också. Det är bara ett enstaka objekt som är plattformsspecifika.

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Medlem

Nu har vi inte hört någonting på jättelänge ju
Hur går det egentligen Srekel? Ligger projektet på is eller?

Visa signatur

När jag går Off-Topic så står getterna stilla!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RokkeR
Nu har vi inte hört någonting på jättelänge ju
Hur går det egentligen Srekel? Ligger projektet på is eller?

Nja, han var ju utan dator någr dar. Men han har börjat leka lite nu. Han kanske postar snart.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Nja, han var ju utan dator någr dar. Men han har börjat leka lite nu. Han kanske postar snart.

Skönt att någon i den här tråden fortfarande lever
Ok.. då väntar vi på ett tecken från Srekel då ^^

Visa signatur

När jag går Off-Topic så står getterna stilla!

Permalänk
Medlem

Hmm... nu får han ta å posta snart, Srekel...

Visa signatur

"Linux är bara värdelöst om din tid är gratis"
"Only God can make random selections..."

Permalänk
Medlem

*host*

Hej på er!
Har inte sett att ni postade!

Jag har fortsatt jobba på det (var ett litet tag sen dock), och det här är det jag sysslat med:

- Snyggare kod. Uppstrukturerat och kommenterat (mer än det var innan iaf). Mkt trevligare.

- Nu genereras saker efter årstider istället, ungefär som jag beskrev ovan. Blir lite trevligare och lättare att förstå vad som händer. Som plus (?) får man en bild på vilken årstid det är i loggen också, ta en titt på den bifogade bilden Made by your's truly.

- Resurssystemet har förändrats. Resurser tillverkas varje årstid utifrån vad som fanns kvar förra året. Det finns alltså ett lager. Då borde man tycka att de borde få hur mycket resurser som helst efter ett tag, men tyvärr finns det ett krux: Om det inte finns en speciell resurs, eller säg att det finns 20 wood, men så behövs 40 (för alla yrken den årstiden). Då arbetar alla yrken bara 50% så bra, alltså producerar bara 50% så mkt resurser. Man kan ju tycka att det borde gå bra ändå, men det är nån liten bug/feltänkning där som gör att alla resurser tar slut... Satt ett bra tag med det där men sen har jag inte orkat ta tag i det än.

- Fixat den där grafbuggen

- Hmm, finns säkert nåt mer jag pillat ihop. Men det var som sagt ett tag sen så jag kommer inte riktigt ihåg...

Finns det fortfarande intresse av att se mer av by-simulatorn? Eller tycker ni att "äh, det var nog inte så häftigt trots allt?" hehe
Jag kommer säkerligen att ta tag i den igen förr eller senare, men lite motivation har ju aldrig skadat. Som sagt, det var ett tag sen jag pillade med den men nu har ju Myris (här på forumet) sagt att han ska göra en egen och då kan jag ju inte låta honom göra en bättre! j/k

Jag borde ta och göra en hemsida till simulatorn också där det faktiskt står vilka features som finns och har lite screenshots och sådär.

Så, finns det fortfarande intresse av att se mer av VillageSim?

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Ja!
Vi kommer peppa dig tills den blir populärare än Seti och Folding@Home. Och sen kan alla invånare i dessa städer forska om rymden och atomer eller vad nu Seti/Folding gör.
De kommer få resultat hur fort som helst med tanke på hur många som forksar med det.

Kan man få den nya versionen?

Permalänk
Medlem

Visst, den ligger uppe på det gamla vanliga stället. Dock bara i källkodsformat tror jag.

http://www.dtek.chalmers.se/~srekel/files/python/villagesim/
Det är alltså 3.1.

Tror inte den är så rolig att titta på dock pga resursproblemet. Titta helst inte på hur jag gör för att producera resurser heller för det är det hemskaste som jag nånsin sett! Typ fem nästade for-loopar.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Står bara WTF--- på min

Permalänk
Medlem

http://www.dr-code.org/DCVillageGenerator.html
Liten sneak peak på min Fast jag har inte kommit så långt..

Srekel: Ska du inte skriva vissa delar i C++ då för att speeda upp litet? Tror det var en bra idé..

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av downup
Står bara WTF--- på min

Va?
*tittar i koden*
Aha. Bugg!
Jag tänkte väl att det var nåt fel med husen... Verkar som att hus inte flyttas till uninhabited-listan när folk flyttar därifrån.
Tack för heads-uppen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
http://www.dr-code.org/DCVillageGenerator.html
Liten sneak peak på min Fast jag har inte kommit så långt..

Srekel: Ska du inte skriva vissa delar i C++ då för att speeda upp litet? Tror det var en bra idé..

Trevlig output. Kändes lättare att läsa på nåt sätt än min. Antagligen för att jag använder ett fixed-width teckensnitt och har massa konstiga färger.

Det dröjer nog ett tag innan jag skriver om någonting i C++ då det är ganska stor risk för alla delar att dom behöver skrivas/tänkas om ändå. Är inte så intresserad av hastighet än så länge ändå. Känns som att det är ok att det tar några sekunder att generera ett år. Det är ju trots allt ungefär 10 000 000 x real-time.

Men det är nog vettigt att göra det snabbare nån gång i framtiden. Om det ska bli en 3D-motor och så t.ex. borde ju iaf den vara skriven i C++.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Srekel
Men det är nog vettigt att göra det snabbare nån gång i framtiden. Om det ska bli en 3D-motor och så t.ex. borde ju iaf den vara skriven i C++.

Vad är det för fel på pygame? Eller iofs, själva motorn är ju skriven i c++, men man kan ju använda python för hanteringen ändå.

fast en del av optimeringarna c skulle innebära kan man göra redan nu, försöka att loopa mindre och minska antalet listor.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
men man kan ju använda python för hanteringen ändå.

Det var ju det han menade

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Det var ju det han menade

Jag menade att han inte behöver röra någon c++ för den sakens skull, eftersom han kan köra med en färdig grafikmotor, vilket han ändå bör om han vill ha någon tid över till annat än att skriva grafikmotor...

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

För att det ska bli något man tycker är kul så är ju lite värre grafik inget minus.

Visa signatur

Denta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Denta
För att det ska bli något man tycker är kul så är ju lite värre grafik inget minus.

Det kanske är någonting jag kommer satsa på sen när jag har fått upp en nice teori bakom det hela.. antagligen 3d isf

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.