Citat:
Ursprungligen inskrivet av FRAG
Kan du inte lägga in naturkatastrofer? T.ex skogsbrand (färre träd), torka/översvämning (dålig skörd), orkan, sjukdomar (pest, osv, dom som drabbas av en sjukdom kan inte jobba, och kanske dör efter ett tag) osv
Det skulle kunna liva upp det hela ännu mer!
Jodå. Tror det sagt förut, men det är med i planeringen
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Hulka-Pulka
Nytt rekord i seg utveckling:
År 632 var befolkningen äntligen uppe i 50
Innan år 552 låg invånarantalet konstant under 20. Ibland så lågt som 7.
Dom klarade sig alltså fastän dom bara var sju? Det måste vart en extrem tur
Citat:
Ursprungligen inskrivet av vb
Man kan tänka sig flera olika resurser som inte kräver ngra hjäälpmedel för att skaffa, tex mat som samlas in (rötter, bär, blad osv) och ved (torra grenar). Bara för srekel o stoppa in
Mmm.. Det kan man tänka sig. Funderar på om jag ska ha typ en manager-typ och en manpower-typ för varje arbete, så att det på något sätt är bra kanske att vara manpower om man bara är en bonde eller två, men blir man fler så skulle det vara mycket bättre att ha en manager (storbonde) och resten är rena arbetare (drängjävlar ) så att säga. Vad tror ni om det? Alternativt att de olika jobben bara representerar managers/chefer på något sätt och sen slumpar jag om någon blir chef eller om den blir en arbetare. En arbetare kan då vara mer dynamisk och flytta mellan jobb.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av CLEoN
Är det bara jag som tycker att det skulle vara jävligt coolt om det blev lite mer spelliknande.. där man kan lägga in lite hur man vill att byn ska funka.. tex att byn ska sattsa hårt på jordbruk eller skog..
sen att programmet kopplar upp mot en server så att byn kan köpa och sälja prylar med andra byar som är uppkopplade.. och åren ska då givetvis ticka på.. typ 1 år/min..
Och sen ska det givetvis gå att kolla upp på nån sida vilken by som är störst osv..
Om detta inte skulle vara aktuellt så skulle det ju vara fint att om det finns ett överskott på något så får folk kicken.. och kanske har det svårare att få jobb om man är lite äldre.. eller..?
Nepp, det är inte bara du Jag skulle gärna ha in att man kunde ställa in lite parametrar för sin by, det hade gjort programmet otroligt mer intressant. Lite olika statsskick, lite olika typ av befolkning, lite olika mängder av startbefolkning, lite olika fertilitet... Blir läskigt många kombinationer som kan ha ganska stor betydelse för hur byn gör.
En internetvariant hade varit guld. Nackdelen jämfört med andra program som kör i bakgrunden är att det här programmet tar en himla massa processorkraft när det ska räkna ut en by med några tusen invånare. Men det är klart, kör man en årstid om dagen så blir det ju inte så mycket om man kan sprida ut cpuanvändandet på nåt sätt (eller kolla när den inte används). Det vet jag inte hur jag gör dock, men det kan jag säkert få hjälp med här på forumet.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Jag tycker att han borde implementera marknadsekonimi, så att om det är överskott på någonting så får producenterna av det mindre pengar, och kanske inte ens lyckas sälja nånting så de inte kan köpa mat, och altså avälter. Men han verkar vara kommunist så har inte implementerat det.
Hahaha För det är ju därför jag inte implementerat det än
Marknadsekonomi skulle ju absolut göra det hela mer intressant, antagligen speciellt om det går att koppla ihop byar. Men det är väldigt mycket mer att implementera än enkel planekonomi.
Har inte kommit så långt sen sist, satt lite imorse och pillade. Sen har jag funderat på hur jag ska lösa det där med att det inte produceras tillräckligt med resurser under ett år. Först hade jag tänkt fram en algoritm där jag kollar om det är någon resurs som det behövs för mycket av, och för varje sån så skulle alla jobben som använde sig av den resursen producera mindre. Men då skulle jag behöva kolla det i en fet loop ända tills antingen alla resurser låg på plus eller alla på minus. Men det skulle kräva en massa CPU kändes det som.
Så sen kom jag på ett (vad jag tror är) bättre sätt.
Simuleringen startar med att byn har ett "startkapital" i varje resurs. Sedan produceras saker efter vad som redan finns. Finns det inte tillräckligt av en viss resurs påverkas bara de jobben som använder den resursen, vilket innebär att de inte producerar lika mycket under den årstiden. Nästa år kollar man hur lagret ser ut sen förra årstiden, men det man producerar behövs inte förrns nästa. Man skulle kunna göra nåt i stil med att man kan använda hälften av det man producerar en årstid för att hjälpa behovet av den resursen eller nåt, men.. tja, får väl se vad som behövs.