Permalänk
Hedersmedlem

Sendmail

min server har två hostnamn, ett internt (marvin) och ett externt (*.*.cust.bredbandsbolaget.se)
Om jag låter sendmail starta som vanligt (default från installation) får det spatt och fyller alla tänkbara loggar med att jag har ett okvalificerat hostnamn (det interna)

jag hade inte tänkt skicka mail alls genom den här datorn, men jag vill gärna att mailsystemet fungerar ändå eftersom många saker i fbsd använder mail för att förmedla information.

hur får jag sendmail att förstå vad jag vill?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk

Ta bort MAILER(smtp) ? Och ha kvar local så borde det fungera?

Permalänk
Medlem

Ett "fully qualified hostname" består av både hostname och domainname, enligt formatet: hostname.domainname. Om du är osäker kan du kolla i /etc/HOSTNAME (åtminstone i Slackware).

Edit: Fully Qualified Domain Name, menar jag naturligtvis.

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Hedersmedlem

Satte "192.168.1.2 marvin.local" i /etc/hosts, det verkade räcka.
Vissa program får då för sig att klistra ihop "marvin.bredbandsbolaget.se", kan man göra något åt det? inte för att det gett mig några problem än men man vet ju aldrig.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Hedersmedlem

En konfiguration för endast lokal mail: http://sial.org/sendmail/config/domain-client-8.12/

Själva felet beror troligen på att ditt system inte kan kolla upp ditt lokala 'hostname'. Du kan gärna testa och kompilera och köra följande program: http://x.monsun.se/download/code/gethostname.c Brukar i så fall räcka att lägga till FQDN i /etc/hosts.

Ja, du kan sätta domännamn genom följande macro:

define(`confDOMAIN_NAME', `marvin.local')dnl

EDIT: Duh.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ändrar jag nu ifall jag vill att alla mail till andra adresser än lokala användare skall skickas till smtp.bredband.net, så att jag kan få iväg mail även till resten av världen med kommandot sendmail?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder FEATURE(`mailertable')dnl samt ". smtp:smtprelay1.telia.com" i /etc/mail/mailertable. Men du behöver nog någon regel till för de lokala adresserna.

Permalänk
Medlem

sätt
DSsmtp.bredband.net
i smart host sektionen