Citat:
Ursprungligen inskrivet av CLn
"postorder kundretur" är bara ett fraktsätt, typ postpaket eller företagspaket.
Det innebär inte att mottagaren får betala någonting.
Donfalcon, hade jag varit moderator hade du fått en varning för det där. Det är felaktigt, och kan orsaka problem för folk som tror på dina påhitt och för butiker som får ta skiten.
Citerar Lag (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal:
Syftar på punkt 3. En frakt går inte att återlämna.
Jag tar förgivet att det är något fel på varan i det här fallet eftersom han berättar att den har strulat ett antal gånger och man får inte häva köpet om inte varan skiljer sig avsevärt från vad man kan förvänta sig. Om det är ett fel på varan så ska man ersättas för frakten också.
"Om det skulle vara något fel på varan, vad kan jag göra då?
Om det är något fel på din vara kan du
* kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
* kräva omleverans, vilket innebär att du får en ny, felfri vara.
* kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
* häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
* hålla inne betalningen så mycket som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
Skadestånd
Du kan dessutom kräva skadestånd i vissa fall. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan. Du kan också få ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, exempelvis om en diskmaskin läcker vatten och skadar golvet.
När är varan felaktig?
Din vara är felaktig om
* den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren, detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.
* bruksanvisning saknas.
Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om
* den inte kan användas till det den ska användas till, till exempel ett regnplagg som inte står emot regn.
* den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.
* den inte är förpackad på det sätt som behövs för att bevara eller skydda den."
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...
Exempel på företag som luras med ångerrätten, dock inte som det ovanstående. Alina Systems Uppsala.
"Ångerrätt
Då Alina Systems säljer elektroniska produkter som är mycket känsliga för statisk elektricitet, gäller ej ångerrätt på produkter vars antistatiska emballage brutits, såsom minnen, processorer, hårddiskar m.m. Har en produkt utsatts för statisk elektricitet kan fel visa sig först lång tid efteråt, och det är därför företaget tillämpar denna policy."
Tycker det är komiskt att företag beter sig på det här sättet. Du har all rätt i världen att öppna dina produkter och testa dem.