hjälp! tror jag har kunnat ställt till det

Permalänk
Medlem

hjälp! tror jag har kunnat ställt till det

jag har returnerat en skärm till komplett som jag ska hävda köpet på. meddelar dom via mail om det är ok, vilket det var, packar ner skärmen fixar med returnr. och grejer och drar till posten för att skicka paketet. jag säger till ombudet att jag har ett paket som jag vill skicka returnera. skriver på address och grejer och betalar. nu ser jag att det har blivit skickat som "postorder-kundretur"! det betyder väl att det är jag som ska slippa stå för frakten? jag är medveten om att jag SKA stå för frakten när det gäller ångerrätt. betalade dock 85:- och uppgav inget kontonr. eller nåt sånt. fick ett kvitto med kolli och paketet har tydligen anlänt, fast till närmaste postkontor =/

har det nån betydelse? kommer dom få lösa up paketet nu eller nåt sånt?? orkar inte få det tillbakaskickat =(

det står ju faktist såhär på komplett.se

"På grund av typen av gods så rekommenderar vi att det skickas med postpaket, företagspaket eller annat sätt som är sökbart och där du får ett kvitto på inlämnandet "

"postorder-kundretur" kan jag tänka mig är "annat sätt som är sökbart och där du får ett kvitto på inlämnandet"

men allt ska väl gå bra om dom inte behöver betala typ 85:- för att få ut paketet?

står ju också " Vid ångrade köp ersätts inte kunds returfrakt till oss eller frakten på ursprungsordern. " vilket nu gör mig så jäävla orolig.....

bajs.

Visa signatur

Vaio FZ21M

Permalänk
Medlem

enklast vore väl att fråga komplett?

i värsta fall borde de väl kunna dra det från återbetalningen, eller hur de nu gör med ursprungsfrakten.

Permalänk
Medlem

"Vid ångrade köp ersätts inte kunds returfrakt till oss eller frakten på ursprungsordern."

Det där stämmer inte, utan du ska få tillbaka HELA betalsumman inklusive frakten på ursprungsprdern. Dvs du ska bara behöva betala EN frakt, i ditt fall returfrakten. Du kan gärna påpeka detta för dem om de drar av pengar när du får tillbaka dem och hänvisa till konsumentköplagen.

Permalänk
Medlem

ok men jag blir glad bara jag får tillbaka det jag gav för skärmen. har strulat tillräckligt nu. drygt sånt här när man bestämmer sig för att skicka tillbaka saker =/

Visa signatur

Vaio FZ21M

Permalänk
Medlem

"postorder kundretur" är bara ett fraktsätt, typ postpaket eller företagspaket.

Det innebär inte att mottagaren får betala någonting.

Donfalcon, hade jag varit moderator hade du fått en varning för det där. Det är felaktigt, och kan orsaka problem för folk som tror på dina påhitt och för butiker som får ta skiten.

Citerar Lag (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal:

Citat:

14 § Vid distansavtal har konsumenten inte ångerrätt, om avtalet gäller
1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen,
2. en vara eller en tjänst och priset beror på sådana svängningar på finansmarknaden som näringsidkaren inte kan kontrollera,
3. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal,
4. en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits,
5. en tidning eller en tidskrift, eller
6. vadhållning eller andra lotteritjänster.

Syftar på punkt 3. En frakt går inte att återlämna.

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Medlem

Gryyymt cln

Denna diskussion var uppe tidigare. Men jag tror du faktiskt har nåt där. Det verkar annars lite sjukt.

Vi får se vad Donfalcon rotar fram ur bibblan på Juridicum.

Visa signatur

Det var inte bättre förr... men det är faen så mycket sämre nu...

Permalänk
Medlem

jag fick iaf frakten betalt när jag retunerade ett par hörlurar till nån datoraffär på nätet.

jag retunerade dom för jag tyckte dom var dåliga och ångrade mitt köp.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CLn

Donfalcon, hade jag varit moderator hade du fått en varning för det där. Det är felaktigt, och kan orsaka problem för folk som tror på dina påhitt och för butiker som får ta skiten.

Citerar Lag (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal:

Jag tar förgivet att det är något fel på varan i det här fallet eftersom han berättar att den har strulat ett antal gånger och man får inte häva köpet om inte varan skiljer sig avsevärt från vad man kan förvänta sig. Om det är ett fel på varan så ska man ersättas för frakten också.

"Om det skulle vara något fel på varan, vad kan jag göra då?

Om det är något fel på din vara kan du

* kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
* kräva omleverans, vilket innebär att du får en ny, felfri vara.
* kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
* häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
* hålla inne betalningen så mycket som krävs för att få säkerhet för ditt krav.

Skadestånd

Du kan dessutom kräva skadestånd i vissa fall. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan. Du kan också få ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, exempelvis om en diskmaskin läcker vatten och skadar golvet.

När är varan felaktig?

Din vara är felaktig om

* den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren, detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.
* bruksanvisning saknas.

Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om

* den inte kan användas till det den ska användas till, till exempel ett regnplagg som inte står emot regn.
* den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.
* den inte är förpackad på det sätt som behövs för att bevara eller skydda den."

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

Exempel på företag som luras med ångerrätten, dock inte som det ovanstående. Alina Systems Uppsala.

"Ångerrätt
Då Alina Systems säljer elektroniska produkter som är mycket känsliga för statisk elektricitet, gäller ej ångerrätt på produkter vars antistatiska emballage brutits, såsom minnen, processorer, hårddiskar m.m. Har en produkt utsatts för statisk elektricitet kan fel visa sig först lång tid efteråt, och det är därför företaget tillämpar denna policy."

Tycker det är komiskt att företag beter sig på det här sättet. Du har all rätt i världen att öppna dina produkter och testa dem.

Permalänk
Medlem

LinusS, kopiera inte text från konsumentverket om du vill bevisa något. Deras texter saknar laglig grund och är ofta missvisande och innehåller felaktigheter.

Läget skiljer sig ganska rejält mellan fall att varan är defekt och hävning godkänts av näringsidkaren, eller om man vill utnyttja sin ångerrätt enligt distansavtalslagen.

Jag påvisade att vid ånger får man själv stå för frakten, givetvis gäller detta inte vid reklamation och hävning av köpet. Det är två olika lagar som reglerar de olika frågorna, läs dem i sin klartext på dessa två sidor:

Distansavtalslagen:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20000274.HTM

Konsumentköplagen:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.htm

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Medlem
Citat:

LinusS, kopiera inte text från konsumentverket om du vill bevisa något. Deras texter saknar laglig grund och är ofta missvisande och innehåller felaktigheter.

Läget skiljer sig ganska rejält mellan fall att varan är defekt och hävning godkänts av näringsidkaren, eller om man vill utnyttja sin ångerrätt enligt distansavtalslagen.

Jag påvisade att vid ånger får man själv stå för frakten, givetvis gäller detta inte vid reklamation och hävning av köpet. Det är två olika lagar som reglerar de olika frågorna, läs dem i sin klartext på dessa två sidor:

Distansavtalslagen:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20000274.HTM

Konsumentköplagen:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.htm

Klart de saknar laglig grund men de tar även hänsyn till förarbeten, praxis o dylikt på området vilket dina laghänvisningar inte gör. Du kan inte bara gå efter vad vad det står i lagboken. Du har givetvis rätt när det gäller ångerrätten och fraktkostnader.

Permalänk
Medlem

Fint svar av LinusS !

Rättspraxis är viktigt, men de flesta av felaktigheterna i konsumentverkets texter har inte prejudikat att luta sig mot.

Förarbeten ligger till grund för lagtexten, men saknar all rättslig betydelse. Läser man förarbetet till distansavtalslagen ser man tydligt att tanken var att man skulle få tillbaka även fraktpengarna vid ett ånger, men så blev det alltså inte i lagtexten.

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Medlem
Citat:

Fint svar av LinusS !

Rättspraxis är viktigt, men de flesta av felaktigheterna i konsumentverkets texter har inte prejudikat att luta sig mot.

Förarbeten ligger till grund för lagtexten, men saknar all rättslig betydelse. Läser man förarbetet till distansavtalslagen ser man tydligt att tanken var att man skulle få tillbaka även fraktpengarna vid ett ånger, men så blev det alltså inte i lagtexten.

Nej självklart men om det är något som är oklart i lagen så kan man få ledning från förarbeten ibland. Visste inte att det stod så i förarbetena till distansavtalslagen faktiskt=). Det måste jag titta upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför skulle jag få en varning? När jag läste juridik i våras kom ett distansavtalsfall upp och jag frågade uttryckligen min lärare (som har varit domare, JO etc i 30 år) vad som gällde. Det var ingen tvekan om att ALLT man betalat ska återgå, men man ska själv stå för frakten tillbaka. Så jag tycker att du ska tagga ner med dina varningshot och sluta tolka lagarna som du själv vill.