Permalänk

Router problem?

har senaste veckorna fått min externa ip adress tilldelad i nätverket, istället för vanliga 192.168.0.1xx alltså.. kommer åt intrnet och så.. men inte dom andra datorerna i mitt nätverk.. samt att dom inte kommer åt internet eller min dator..
jag kommer inte åt confen på routern heller.. har prövat 192.168.0.1 i webbläsaren men d funkar ej..

alltså.. mitt IP ser ut så här..

IP-Adress: 81.xxx.xx.xx
Nätmask: 255.255.255.0
Standard Gateway: 81.xxx.xx.x

tidigare har det sett ut såhär..

IP-Adress: 192.168.0.151
Nätmask: 255.255.255.0
Standard Gateway: 192.168.0.1

vart försvann 192.168.0.1xx adressen?? har försökt att tilldela IP manuellt.. men då kommer jag inte åt internet eller nätverk.. när jag BARA kör router tan modemet inkopplat får jag en adress som ser ut ungefär så här 169.xxx.xxx.xxx om jag minns rätt.. den ser i.a.f helskum ut.. jag har då prövat att gå in på den IP adressen me, alltså komma åt router confen.. men icke

vet inte vad jag ska göra.. ska pröva med en likadan router som polaren har.. kvarstår problmet så kan man utesluta att det är routern som är paj.. kan det vara modemet??

Visa signatur

Det finns inget som e är dåligt gjort..
Bara mindre bra :)

Permalänk
Medlem

verkar som du får Ip adressen som ska ligga på WAN delen på din Router tilldelad till din dator. har inte någon anning om vad du har för router, modem. opertivsystem osv.
Ip-serien 169.xxx.xxx.xxxx tilldelas automatisk utav systemet om det inte hittar någon Dhcp server att ansluta emot. Anledningen till att du inte får någon ip-adress av modemet beror nog på att din ISP låser din mac adress som du har i routern under en viss tid.
och 192.168.XXX.XXX är enbart för LAN och inte för internet.

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk

Router: D-Link 604
Modem: D-Link DSL 300i
Operativ: Win XP

förstår inte varför jag får 169 adressen ändå.. jag är ju fortfarande kopplad till nätverket.. ag kopplar bara ur modemet.. du sa att d verkar som om jag för WAN adressen, jo d stämmer.. d känns som om datorn är direktkopplad till modemet utan någon router emellan..
allt har fungerat problemfritt fram till nån vecka sen..
går det att koppla på d här sättet tror ni?

Modem-->Dator 1-->Dator 1-->Router-->Dator 2

alltså.. i dator 1 har jag 2 nätverkskort.. koppla modemet till ena.. o från andra en sladd till routern.. frågan är om det funkar..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

får du 169.x.x.x bara när du kopplar in modemet direkt till datorn utan varken router eller hub/switch inblandat??

pröva med att koppla ur allt till modemet och vänta en timme eller nåt.. så att din ISP "glömmer" bort din Mac adress på routern, koppla sedan in dig på modemet dirket med en lämplig TP kabel. Nu borde du iaf få en ny ip adress som börjar på 81.x.x.x iaf.

visst kan det fungera att koppla på detta sätt, även om det är extra krångligt.

en annan sak du kan prova är att reseta routern så att den återfår fabriks intällningarna. brukar sitta en reset knapp på baksidan på D-links grejor..
annars så är det väl bara o ringa te D-links support o klaga lite..

försten, har du prövat att köra en ip scan på 192.168.*.* när du har 192.168.0.* som ip nummer på din burk?? för att se om du hittar routern på nåt annat ip nummer.

Visa signatur

Permalänk

jag får 169 adressen när jag har modemet urkopplat. alltså när jag har BARA kontakt med router.. nr jag har både modem o router så får jag 81 adressen.. alltså mitt externa IP.. det som tilldelas av ISP..
hur länge ska man trycka in reset knappen då? 10 sek??

ip scan.. hur gör jag en sådan?

EDIT: ska testa att rycka ur strömmen i både router o modem över natten...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har inte råkat koppla sladden från modemet i routerns switch iställlet för i wan-porten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av |Utropstecken|
Du har inte råkat koppla sladden från modemet i routerns switch iställlet för i wan-porten?

skulle också tro att problemet ligger där...

Visa signatur

This is a sign.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem, dagen innan fungerade det jätte bra men sen när jag vaknade och skulle surfa hände detta. Jag köpte ny router och nu fungerar det bra igen.

Tror den kan ha pajjat av överspänning från någon åsknedslagning eller något.

Permalänk

EDIT: R.I.P Routern

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ring d-links support bara,, och hör vad dom har att säga..

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabban
ring d-links support bara,, och hör vad dom har att säga..

vad kan dom göra om den e sönder?? finns ingen garanti kvar på den tror jag..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

skadar inte att testa iaf..

Visa signatur