Permalänk
Medlem

Vilket linux?

Har en gammal dator stående som jag vill lägga in Linux på, Vilket ska jag andvända, har inte andvänt linux innan, Datorn är 133hmz, 32mb ram. 2st 700 mb diskar.

Permalänk
Medlem

Re: Vilket linux?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrragge
Har en gammal dator stående som jag vill lägga in Linux på, Vilket ska jag andvända, har inte andvänt linux innan, Datorn är 133hmz, 32mb ram. 2st 700 mb diskar.

Vad ska du använda den till?

Permalänk
Medlem

slack eller debian (beroende på uppkoppling (och vad den ska användas te)

Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk
Medlem

Kör dettu[xx] eller vad den nu heter...

Permalänk

En väldigt vanlig fråga du ställer. Jag valde att installera debian på en motsvarande burk för några dar sen. FreeBSD eller Gentoo kan säkert vara bra val de med. En nackdel(som jag bara hört) med slackware är att den har ett omständigare pakethanteringssystem, dvs. du kan inte bara skriva typ "emerge -uD world"(nåt sånt är det ) utan måste ladda ner varje program för sig.
Tidigare trådar i ämnet:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3717256...

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk

Gentoo med en lätt window manager som tex Fluxbox.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt va jag ska andvända den till. Får testa och se vad den klarar av.
Uppkoppling e inget problem.
Skulle behöva en spel server iblan, men det är den för slö för.

Måste desutom fixa kylningen på cpu, sitter en 40mm fläkt som knappt snurrar.

Permalänk
Hedersmedlem

Gentoo är kung, men jag förstår inte hur ni kan rekommendera det till en 133MHz med 32MB RAM när det i princip kräver 200MHz/64MB för att man inte ska vilja skada sig själv, och helst 450+MHz och 128+MB minne.

Själv skulle jag nog köra nån *BSD på den där datorn, troligen OpenBSD/NetBSD, men annars debian eller slackware som sagt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Jag anser att du borde ta en titt på antingen Slackware eller någon större "användarvänlig" dist som typ SuSE eller någe (har inte testat SuSE själv dock...)
På en 133MHz burk skulle slackware rulla finfint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Gentoo är kung, men jag förstår inte hur ni kan rekommendera det till en 133MHz...

Det går att köra med GRP-paket, då behöver man inte kompilera. Det beror väl lita på vad han ska använda burken till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blindmatrix
Jag anser att du borde ta en titt på antingen Slackware eller någon större "användarvänlig" dist som typ SuSE eller någe (har inte testat SuSE själv dock...)
På en 133MHz burk skulle slackware rulla finfint

Får man inte lätt problem med dependencies i dem? Och lite omständigt att uppdatera till senaste versionerna av alla program och biblotek?

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Hedersmedlem

Sebastianj: Aldrig hamnat i Deps hell med slackware, däremot i Debian, och det efter 1 helg!

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
FreeBSD eller Gentoo kan säkert vara bra val de med.

FreeBSD är inte Linux.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"