Häva ett köp av skärm som är sönder för tredje gången?

Permalänk
Hedersmedlem

Häva ett köp av skärm som är sönder för tredje gången?

I December 2002 köpte jag en Samsung 959NF som var obrukbar pga allvarliga konvergensfel. Skickade in den för justering och fick tillbaka den i fungerande skick. Efter några månader var det dags igen för en ny justering. Använde denna gång utbytesservice. Skärmen jag fick nu stänger av sig hela tiden och fungerar därför inget vidare.
Jag är förbannat trött på denna skärmen och alla problem med den och undrar därför om de kan neka mig att häva köpet?

Från konsumentverket:

"Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade felet. Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök, har du normalt rätt att vägra gå med på fler försök."

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem

Har också konvergensfel i min 959NF, verkar vara mycket vanligt.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk

Re: Häva ett köp av skärm som är sönder för tredje gången?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
I December 2002 köpte jag en Samsung 959NF som var obrukbar pga allvarliga konvergensfel. Skickade in den för justering och fick tillbaka den i fungerande skick. Efter några månader var det dags igen för en ny justering. Använde denna gång utbytesservice. Skärmen jag fick nu stänger av sig hela tiden och fungerar därför inget vidare.
Jag är förbannat trött på denna skärmen och alla problem med den och undrar därför om de kan neka mig att häva köpet?

Från konsumentverket:

"Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade felet. Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök, har du normalt rätt att vägra gå med på fler försök."

jag tolkar texten som att det måste vara samma fel hela tiden

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Häva ett köp av skärm som är sönder för tredje gången?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjalar3000
jag tolkar texten som att det måste vara samma fel hela tiden

Saken är ju den att jag har fått en skärm som inte fungerar alls, dvs det är ännu mer fel på den än innan jag skickade in den andra gången. Vet inte heller hur jag ska tolka det riktigt men i vilket fall är skärmen obrukbar.

Visa signatur

Permalänk

jag antar att det är antaservice du har att göra med, dom har inte koll på någonting, ring och berätta att det är dax för en helt ny skärm till dig, dom brukar i de flesta fall ge sig efter 3-4 samtal.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Jag vill inte ha en ny skärm från samsung. Jag vill ha tillbaka mina pengar för en skärm som fungerat tillfredställande ett par månader av 1,5 år. Frågan är om jag har rätt till det?

Visa signatur

Permalänk

jag tror inte det.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Var är DB-mannen när man behöver honom som mest? Han är väl inläst på det här med konsumenträtt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det mesta brukar lösa om man är riktigt jobbig, ring direkt till Samsung be att få tala med någon serviceansvarig tala om hur missnöjd du är med skärmen och hur många gånger du fått skicka den på service. Om inget händer så ring flera gånger leta reda på några mailadresser och skicka ett antal mail hota gärna med allmäna reklamationsnämden och liknande.
Jag köpte själv en projektor som jag var missnöjd med och lyckades häva köpet efter cirka ett halvår och 5 stycken utbytesprojektorer
Jobbar själv med service och ingen orkar ha att göra med en jobbig kund till slut ger man med sig oavsett om det kanske inte är helt rätt egentligen.
Jag hoppas det ordnar sig med skärmen!

Permalänk
Medlem

Hade ett grafikkort med fel som hela tiden uppstod av ingen direkt anledning. Hade inne det på lagning någonstans runt 10ggr under 11 månaders tid, sista gången det strulade så bad jag att få pengarna tillbaka.

Då funkade det iaf så att han skrev ut att jag skulle få ett nytt kort, och i samband med det så får man typ 8 dagars öppet köpt, alltså kan man ångra köpet. Jag gick dit, fick nya kortet, ångrade köpet och fick pengar...

Kanske går att göra på samma sätt?

Visa signatur

Winfast K7ncr 18dpro | Sempron 2400+ @ 1800mhz | Geforce 6200 | 512 PC3200 | Soundstorm | Samsung 40gb + Seagate 80gb | NEC 2500A | Benq Dvd-spelare

Permalänk
Hedersmedlem

Ringde samsung svenska och fick klartecken av dem att lämna tillbaka skärmen. Skulle det blir problem hos jme så har jag redan ett ärendenummer jag skulle uppge som samsung la upp när jag pratade med dem. Mycket skönt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

som sagt tror jag har varan reparerats 3 gången har man rätt att få en helt ny produkt eller häva köpet och därmed få pengarna tillbaks.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk

Jepp, har du källa på det du skrev i ditt första inlägg?
Jag har för mig att återförsäljaren har tre försök på sig att reparera felet.

Visa signatur

MVH Anders.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Racerankan
Jepp, har du källa på det du skrev i ditt första inlägg?
Jag har för mig att återförsäljaren har tre försök på sig att reparera felet.

Från konsumentverket:

http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel...

Förstår inte riktigt hur du kan missa var jag tagit det från faktiskt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ring konsumentvägledaren i din kommunm, så hjälper de dig om företaget vägrar häva köpet

Visa signatur

Vatten kyler bäst