Permalänk
Medlem

Lägga till behörighet?

Hej, När jag för några år sedan testade linux för första gången så kunde man logga in som root och göra en massa hyss. Men nu fattar jag inte hur jag gör det förutom om jag skriver su root i konsollen, och då måste jag ju göra allt därifrån.

Ja menar, är man van vid windows så vill man ju åtminståne kunna kopiera en fil utan att behöva skriva värsta kommandot!

Men det jag undrar är, hur lägger man till behörighet såsom kopiera filer och installera program t ex? Skriv gärna utförligt då jag är en nybörjare...

BTW, hur editerar jag en fil jag inte har skrivrättigheter till?

Visa signatur

[Datoribyrålåda]-[2500K]-[16GB DDR3]-[120 GB SSD + 60GB SSD + 1TB HDD]-[4TB USB3]-[4TB NAS]

Permalänk
Medlem

är så det ska va, inte komma med mass M$ på hitt här, dom har aldrig bryt sig eller fattat vad säkerhet är för något.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen! Men det var inte det jag frågade, utan hur editerar jag en fil samt lägger till behörigheter på min användare. Eller hur loggar jag in som root i x så att jag kan göra vad jag vill utan att behöva göra det i konsollen? Jag vet att det inte är bra, men ibland måste man fixa lite och jag vill helst slippa skriva allt i konsollen, jag menar... hur farligt är det att skapa en mapp? Egentligen?

Visa signatur

[Datoribyrålåda]-[2500K]-[16GB DDR3]-[120 GB SSD + 60GB SSD + 1TB HDD]-[4TB USB3]-[4TB NAS]

Permalänk
Medlem

Klart du får skapa en mapp, men gör det i /home/overhard
Program kan du också installera där om du itne vill skriva en extra rad

Vad blir så mycket svårare med att skriva in su?
sudo cp fil1 /usr/local/fil1 är väl precis lika enkelt?

Gör istället så att du inte ska behöva använda admin så ofta, istället för att göra det lättare att bli admin. Vill du lägga till filer i en programmapp så skapa en symbolisk länk till en mapp i din hemkatalog om du inte vill su:a varje gång

Det finns alltid en väg!

Permalänk
Medlem

Vad kör du för fönsterhanterare/desktop?

I vissa kan man välja edit as root eller liknande.

Annarns är behörigheter i Linux/unix uppbyggda i tre steg som du kan se om du skriver ls -l i en terminal.
exempel:

[linus@server linus]$ ls -l total 128 drwxrwxr-x 14 linus linus 4096 Jul 2 19:56 a Boule-SM2004 drwxrwxr-x 2 linus linus 4096 Jun 10 09:30 ans?kan drwxr-xr-x 2 root root 4096 Jun 11 22:23 complete drwxr-xr-x 2 root root 4096 May 9 23:28 daapd drwxrwxr-x 5 linus linus 4096 Feb 20 2004 draft drwxrwxrwx 26 nobody nobody 4096 Aug 24 17:02 film drwxr-xr-x 2 root root 4096 Jun 11 22:23 incoming drwxr-xr-x 2 root root 4096 Jun 11 22:23 incomplete drwxrwxr-x 4 linus linus 4096 May 10 17:15 kod drwxrwxr-x 4 linus linus 4096 Feb 27 2004 LABView -rw-rw-r-- 1 linus linus 69632 Jan 22 2004 Linj?rr?relse.doc drwxrwx--- 5 nobody nobody 4096 Aug 28 15:04 musik drwxrwxr-x 4 linus linus 4096 May 25 14:41 ochLinus drwxrwx--- 14 nobody nobody 4096 Aug 28 18:39 stuff drwxrwxr-x 2 linus linus 4096 Jun 9 09:21 xjobb

Om vi tittar på en rad:

drwxrwxr-x 2 linus linus 4096 Jun 9 09:21 xjobb

d = directory, mapp
r = read, läs rättighet
w = write, skriv rättighet
x = exequte, rätt att köra
de tre första är gäller ägaren till mappen här linus
nästföljande användare i gruppen här linus
de sista resten av världen.
Då ser vi att till mapen xjobb har linus fullständiga rättigheter, så har även alla i gruppen linus men alla andra får nöja sig med läs och kör rättigheter.

Rättigheter ändrar du med chmod ägare och grupp med chown.

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem

Om jag vill editera en fil då? Nu var jag ju tvungen att skriva chmod 777 fil utan att jag egentligen vet vad som händer eller vad jag ska skriva när jag vill få tebax till normalt igen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du vill editera systemfiler skall du göra det som root.

Vad använder du för editerare?

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem

Ja, nu sist använde jag kwrite. Jag har haft linux sen i fredags och jag har varit i stugan över helgen, så man kan säga att jag är en hyffsad nybörjare på linux. Jag kör mandrake 10 och kde. Jag vet inte ens hur man installerar ett program som är packat som tgz eller nåt annat för den delen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tgz används av slackware (min favorit ) och används helst inte i mandrake. Jag tror att du ska ha programen i rpm.

Har inte mandrake ett trevligt gränssnitt för att installera program? Man skriver i root-lösenordet, trycker next ett par gånger och har det installerat ala windows?

Ett tips nu när du är ny i linux är att "leka" mycket i konsolen för att få in känslan. När du blir bra på det kommer du tycka att dem grafiska verktygen är överflödiga och bara försvårar saker du kan göra med ett kommando. (Tror jag, har inte kommit dit ännu...)

Permalänk
Medlem

Men om man inte vet nå kommandon så kan man ju inte leka heller. Jag kan liksom ingenting. BTW när jag skriver vi textfil så kommer den ju upp, hur får jag bort det sen så jag kan skriva igen? Jag får inte wine å fungera med dc heller...

Min fru börjar bli otålig också när jag sitter timmar framför "den där jävla datorn" SÅ lär mig allt ni kan så det börjar gå undan nån gång...

Oj, nu måste jag gå. Hörs

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tgz används av *BSD och slack i "portage" men vissa filer kan också vara komprimerade så
tara upp den som en vanlig gz fil
tar xvzf fil.tgz

Permalänk

Overhard: Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.

Eller, om vi droppar Farbror Barbro-stuket: din fru får helt enkelt tåla att du sitter mycket framför datorn. Det är vad som krävs för att lära sig något helt nytt, och förstå det. Skulle mer erfarna användare bara ge dig hints och färdigihopklistrade kommandon att mata in i någon terminal så skulle du inte lära dig något, n'est-ce pas?

För övrigt - rekommenderar, om inte ekonomin är skral, att ni skaffar någon billig liten hobbyburk som du kan sitta och jobba med och lära dig på. På det viset riskerar ni inte att förlora värdefulla data på huvuddatorn, och frugan kan dessutom jobba med sina dokument medan du haxxrar på experiment-burken.

Good luck,

W