Permalänk
Medlem

Bygga radiolänk (ej WLAN).

Finns det ett enkelt vis att bygga en egen radiolänk som skulle klara av en serieöverföring, för att koppla ihop två com portar på pc, som nollmodem typ.

Det är inget seriöst, bara en kul grej, skulle vilja ha en långsam lina till ett hus 2-400 meter bort, fri sikt kan ordnas.
Har funderat på leksaks walkie talkies med aukustiska modem
Men det känns lite krystat nästan.

Visst, jag kan lika gärna göra en tunnel över internet, eller fixas WLAN, men det är inte det jag är ute efter, utan nått udda bara.

Finns det krestar man kan använda för detta syfte ?
(tänkte då använda nått av de fria frekvensband som finns)

Idéer.. alla knäppa idéer tas emot, bara de är bra

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Behöver du full duplex, eller räcker det med halv?

om det räcker med halv så är det egentligen bara att köpa sig två sändarmoduler och två mottagarmoduler som jobbar på 433mhz bandet, sen så får man bygga två rejäla Riktantenner för att klara av avståndet.

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

Hur många kanaler krävs för att skicka data i full duplex via RS 232 protokollet ?
Räcker det inte med 2 ?

Vad hittar jag dessa moduler ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

problemet är att om du skickar med båda samtidigt så kommer datan krocka och du kommer själv snappa upp lite data som du skickar, om du ska ha full duplex så måste du ha sändare med två kanaler, tror elfa har någon men man kommer ju behöva 4 stycken isåfall, hittade en på elfa som verkar bra.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=4892.htm

Nästa problem blir ju sedan att få dessa att räcka 400m det borde vara möjligt med bra antenner, men hur dessa ska byggas vet jag inte.

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

om du vill ha fler svar gå in på Svenska Elektronik forumet eller Avlyssning.nu forumet

(hoppas inte ni har på swec tar illa upp och man skriver inte lite tips om andra forum)

sebbe