Bra RPG till PS2 eller Xbox?

Permalänk
Avstängd

Bra RPG till PS2 eller Xbox?

Hej,

Har både Xbox och PS2..

Vill ha lite tips på bra RPG spel till dessa maskiner.

Har kört FFX en hel del o snart igenom det. Även om jag spelat det en hel del så har jag inte gillat det speciellt mycket.

Vad finns det mer som kan hjälpa mig slå ihjäl en massa timmar?

/Rikardo

Permalänk
Medlem

Star Ocean, det nya spelet alltså. Den ser skön ut. Kolla med www.gamespot.com www.ign.com eller www.squareenix.com

Visa signatur

"Signatur raderad, max tre rader i size 1. Se reglerna". - Vicotnik (The evül one!)

Permalänk
Medlem

PS2:

Xenosaga
Legia 2
Wild Arms 3
FFX-2 ?
Suikoden 3

Visa signatur

"Signatur"

Permalänk
Medlem

Tror inte det finns nåt RPG till PS2an, bara en massa äventyr/japanska interaktiva filmer/böcker för det mesta med väldigt små rollspelsinslag.

Till Xbox finns däremot Star Wars: Kotor, The Elder Scrolls III: Morrowind (Fasst det gör sig miljoner gånger bättre på PC) och snart Fable (10-15 Oktober).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

några till X-box många till PS2, x-boxen har andra fördelar dock. anänd sök funktionen om du vill veta, massor av gamla trådar om det

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassekongo83
Tror inte det finns nåt RPG till PS2an, bara en massa äventyr/japanska interaktiva filmer/böcker för det mesta med väldigt små rollspelsinslag.

Nu vet jag inte om du var seriös eller inte. Men rollspel är väl spel där, man bygger upp sin karaktär i level och sånt? Nästan alla JRPG innehåller det konceptet, fast med en väldigt djup story(som de flesta västerländska rollspel saknar).

Permalänk
Medlem

http://www.rpgamer.com är en bra sida om man vill veta saker om konsoll-rpgs. De är betydligt sämre på att täcka dataspelsutbudet.

Visa signatur

Fractal Design Arc m. Corsair CMPSU-850AX 850W | Asus P8Z68-V Pro | Intel Core i7 2600K | Noctua NH-D14 | 16Gb Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz | Intel 510 SSD 120GB | Samsung EcoGreen F4 HD204UI 32MB 2TB | Asus GeForce ENGTX580 DCII/2DIS/1536MD5 1536MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Persa
Nu vet jag inte om du var seriös eller inte. Men rollspel är väl spel där, man bygger upp sin karaktär i level och sånt? Nästan alla JRPG innehåller det konceptet, fast med en väldigt djup story(som de flesta västerländska rollspel saknar).

Rollspel är spel där man rollspelar, man kan ta bort levels och sånt helt och hållet egentligen.
Men det är ju skojigare med levels.
Man tar ju inte nån färdig roll och går ut på ett linjärt äventyr/film-tittande om man ska spela ett rollspel tycker jag.
Man ska utveckla sin roll själv, inte låta linjära moment förstöra den för mycket.

Och västerländska rollspel har oftast otroligt mycket mer handling än Japanska Interaktiva Filmer.
Det gäller att hitta handlingen själv, den kommer inte till dig som i det Japanska. Baldur's Gate 2, Planescape Torment, The Elder Scrolls med mera har mycket djupa handlingar. Ta Morrowind tex som har en enorm värld full med literatur, kultur och historia att utforska, men den kommer inte till dig, du hittar den genom att läsa böcker i spelet, och prata med visst folk.

Jag tycker inte det Japanska känns som rollspel, det känns mer som nåt äventyr oftast, ibland t.o.m nån film typ. Det är vad jag tycker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du har rätt fast många japanska rollspel är "magiska" på nå sätt man blir helt indragen i handligen, på så sätt är dom bra.
Tycker dom passar mig mer, spel som morrowind, har jag tröttnat på för dom är för mycket rollspel, inge skills på själva spelaren, tex i morrowind när man vevar mot fiender så är det som att veva i luften med en yxa tex.
sånt uttråkade mig., samma med det hyllade KOTOR tyckte det kändes segt.
Nu var det iofs ganska länge sen jag spelade nått RPG som jag verkligen ville sätta mig in i överhuvudtaget.
Men visst har du rätt att dom japanska är som en interaktiv film/bok och ofta en VÄLDIGT BRA såda
Men jag ser mycket fram emot kommande FABLE som inte är lika grovt som morrowind men inte alls likt dom japanska rollspelen.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassekongo83
Rollspel är spel där man rollspelar, man kan ta bort levels och sånt helt och hållet egentligen.
Men det är ju skojigare med levels.
Man tar ju inte nån färdig roll och går ut på ett linjärt äventyr/film-tittande om man ska spela ett rollspel tycker jag.
Man ska utveckla sin roll själv, inte låta linjära moment förstöra den för mycket.

Och västerländska rollspel har oftast otroligt mycket mer handling än Japanska Interaktiva Filmer.
Det gäller att hitta handlingen själv, den kommer inte till dig som i det Japanska. Baldur's Gate 2, Planescape Torment, The Elder Scrolls med mera har mycket djupa handlingar. Ta Morrowind tex som har en enorm värld full med literatur, kultur och historia att utforska, men den kommer inte till dig, du hittar den genom att läsa böcker i spelet, och prata med visst folk.

Jag tycker inte det Japanska känns som rollspel, det känns mer som nåt äventyr oftast, ibland t.o.m nån film typ. Det är vad jag tycker.

Jo, visst har man större frihet i de västerländska rollspelen, men all frihet gör att storyn blir tunnare. Spel som är linjära(japanska rollspel) har oftast en väldigt djup handling, då du inte har lika stor valbarhet som i spel som t.ex. Morrowind. Spelet fokuserar på just en handling som oftast blir oförglömlig. Det finns en anledning varför så många gillar Final Fantasy-serien, och det är för att handlingen spelar en stor roll.

Det här är vad jag tycker.
Japansk rollspel: Linjärt, men har otroligt djup handling. Spelens karaktärer får man veta mycket om, då de spelar en stor roll i vissa spel(typ som Suikoden där det finns 108st unika karaktärer med olika bakgrunder).
http://www.susning.nu/Konsolrollspel

Västerländsk rollspel: Mycket frihet, fler fria val om hur du vill spela, vilket gör att storyn inte blir samma varje gång man spelar. Men detta leder till att storyn inte blir lika djup som i ett japanskt rollspel.

Det är iaf vad jag tycker.

Permalänk
Medlem

för PS2 chippa den direkt finns bara så got som skräp spel släppta här i europa.

Sen när det är överstöket så finns det massor av bra spel att välja på
Star Ocean 3
Phantom Brave
Shim megami Tensei
Suikoden 3
Xenosaga
Disgaea <- släppt i europa
La pucelle
+ oängligt många fler spel.

För Xbox del så kan jag inte precis nämna en enda, inte någon jag har fastnat för en så länge.

Samt komentarerna här åvan angående JRPG inte är ett RPG, det är totalt fel, för det första VÄSTERLÄNSK syn på rollspel är valmöjligheter, i japan är det en total annan fråga det handlar om "charter development" (låter CP på svenska så ^^) Och det är därför så många fastnar för dem, eftersom spelen har så mycket djupare story en något annat västerlänskt rpg. Båda sorterna är självklart RPG. Man spellar en ROLL, sen är det sak samma om man har många valmöjligheter eller inte.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Playstation 2

Final Fantasy X!
Underbar story
Underbar grafik
Underbart gameplay
Underbara lvl up funktioner

Underbart spel helt enkelt!!

Permalänk
Medlem

FABLE

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem

Ps2 baldurs gate 2

Permalänk
Medlem

Med ps2 kan du ju spela ps1 spel också, så glöm inte:

Tales of Destiny
Tales of Eternia
Star Ocean 2
Valkyrie Profile
Legend of Dragoon
Chrono Cross
Xenogears

Och förresten, är inte Tales of Destiny 2 till ps2? Har för mig det, dock inte kört det ännu. Finns bara i japan än så länge så japansk kunskap krävs.

btw MugiMugi du stavade fel på 真女神転生 (Shin Megami Tensei) igen

Och.. uhm, som tidigare sagts, syn på vad ett "rollspel" är varierar starkt mellan västerlänningar och japaner. En japan följer en roll och upplever den här rollen förstahandsmässigt, och kan inte spela out-of-character, något som en västerlänning oftast anser att man ska kunna (fast egentligen är det ju en helt värdelös funktion). Visst, du skapar en helt egen karaktär i de västerländska, men i ett japanskt kan du få ett helt annat djup på karaktären och karaktärerna runt omkring pga upplägget.

Att förresten säga att Morrowind har en "bra story" är väl lite att ta i. Det finns en stor historia kring hur världen fungerar och så men det har ju inget med spelets egna story att göra. Hur ofta känner du för att gråta i en ledsam händelse i Morrowind? Det händer inte. I japanska rollspel? Händer rätt ofta, minst en gång per spel. Skulle man kunna gråta över ett västerländsk penna & papper rollspel? Klart man skulle, alltså är japanska rollspel emotionellt närmre penna & papper spelen än de västerländska är.

Nu ska jag inte säga att jag inte uppskattar västerländska rpgs, men jag föredrar dock fortfarande de som är lite influenser från sin japanska motpart, t ex Baldur's Gate serien.