Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på vad som driver folk till att gång på gång falla för dessa bluff-företag (även privatannonser).
I detta fallet tyckte jag det var helt uppenbart att något inte stod rätt till redan från början,
men uppenbarligen är det många som tyckt att allt verkade helt ok och genast beställt.

Någon som kan förklara?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Jag är nyfiken på vad som driver folk till att gång på gång falla för dessa bluff-företag (även privatannonser).
I detta fallet tyckte jag det var helt uppenbart att något inte stod rätt till redan från början,
men uppenbarligen är det många som tyckt att allt verkade helt ok och genast beställt.

Någon som kan förklara?

Det är nya människor varje gång.
Jag tror inte det är så många som gör samma misstag två gånger. Men svenskar tror ofta att eftersom det är olagligt att göra som blew.se så kommer det inte hända.
Hänger man i det här forumet mycket vet man såklart bättre. Men det gör inte alla.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Det är nya människor varje gång.
Jag tror inte det är så många som gör samma misstag två gånger. Men svenskar tror ofta att eftersom det är olagligt att göra som blew.se så kommer det inte hända.
Hänger man i det här forumet mycket vet man såklart bättre. Men det gör inte alla.

Hej Sebastianj,

Jag har nyligen pratat med Posten. Alla på Posten känner till Blew AB
och deras lurendrejerier.

Posten har gått ut med varning till alla utdelningsställen.

Damen på Posten tyckte jag skulle ringa Postgirot tfn 0771-48 04 90
och kolla om Blews konto nr 256786-5 var spärrat. Svar ja.
Damen kunde tyvärr inte säga när kontot blev spärrat.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luftwaffe
Maken till bladder har jag sällan sett, Jersby. Vad vill du uppnå med att lägga ut det mailet..? Känns det som att det är ditt ansvar att berätta något som alla redan vet och samtidigt reda ut polisens IT-frågor?

Hej då!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Visa signatur

Shadows fell on their futile ways
And then there was nothing more

Permalänk
Citat:

eller http://www.svenskhandel.se/litiuminformation/site/page.asp?Pa... som är den korrekta adressen.

Permalänk

Jaha, nu när vi konstaterat att BLEW var en bluf så kanske en liten reflektion komma in:
Kombinera BLEW (=Blåst) med Sala som ligger nära Vittinge, som just är känt för en sak. Just det lera, vad gör men med leran? Jo tegel, har regel nämts tidigare i denna tråd, ja säkert 50 gånger i forma av kubiska former.
Men kan någon förklara hur DVD spelarna kom i diskussionen? De hadde ju världens finaste tegel att skicka.

Skämt osidå, jag gick på en liknande sak när Cerico DATA AB konkade för ca ett år sedan. Några pengar tillbaks kan ni nog inte vänta. utan ta det som en lexa, dyr men förmodligen kommer den att hålla hela livet ut.

/NN

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nome_Nescio
Jaha, nu när vi konstaterat att BLEW var en bluf så kanske en liten reflektion komma in:
Kombinera BLEW (=Blåst) med Sala som ligger nära Vittinge, som just är känt för en sak. Just det lera, vad gör men med leran? Jo tegel, har regel nämts tidigare i denna tråd, ja säkert 50 gånger i forma av kubiska former.
Men kan någon förklara hur DVD spelarna kom i diskussionen? De hadde ju världens finaste tegel att skicka.

Skämt osidå, jag gick på en liknande sak när Cerico DATA AB konkade för ca ett år sedan. Några pengar tillbaks kan ni nog inte vänta. utan ta det som en lexa, dyr men förmodligen kommer den att hålla hela livet ut.

/NN

Lerum är oxå känt för sin lera

Permalänk
Medlem

Lägg ner med era översättningar nu? Det är flera som konstaterat det redan i början av tråden.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunshades
F'låt men... Blew != Blåst Blew == Blåste

/S

Ursäkta en petimäter: Blow, blew and blown = Blåsa, blåste och blåst

Permalänk
Medlem

ingen som testat beställa nått annat än bärbara datorn för 5k?
dem kanske hade slut på datorerna och skickar ut dvd-spelare så länge

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McMoj
ingen som testat beställa nått annat än bärbara datorn för 5k?
dem kanske hade slut på datorerna och skickar ut dvd-spelare så länge

Skämtare där

Permalänk
Geeks
SweClockers

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,63908313_854__,...

Aftonbladet rapporterar om "Blow AB", dvs. Blew.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,63908313_854__,...

Aftonbladet rapporterar om "Blow AB", dvs. Blew.

det har de ju fått från vlt.se, ju.
http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=105848

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser

Någon som kan förklara?

Jag tror nog att de flesta av oss som gick på blewffen (när vi nu ändå leker med ord...) nog hade våra föraningar, men jag kan bara tala för mig själv.
Jag har i flera års tid gått och drömt om att äga en bärbar dator, inte minst nu när jag går i plugg-planer. Så erbjudandet från blew.se var nästan för bra för att vara sant. Visst dök det upp små varningsflaggor (taskig hemsida, knapphändig info, inget svar på e-mail, etc) men allt kunde jag i min naiva tro på det goda i människan bortförklara (nytt företag, de har nog mycket att göra, etc). Jag ville ju så väldigt gärna ha en dator! Jag trodde dessutom att jag var någolunda säker då jag beställde mot postförskott, då skulle de ju åtminstone vara tvungna att skicka något.
Så kom då väntans tider, och jag talade gladeligen med mina kamrater om mitt kap, och skämtade om företagsnamnet ("Bara vi inte blir blåsta av Blew! Hahaha.").
Så en dag efter lång väntan, då jag många gånger tänkte att jag skulle ringa och kolla om de skickat burken (varför, ack varför ringde jag inte?), kom jag hem till en skinande glad sambo som just hämtat ut lådan på Elon.
En dvd-spelare!!?!?!? Första tanken; "Klantarna har skickat fel! Faen vad krångligt allt måste vara då!" Så ringde jag alltså. Och när jag hörde att blew inte fanns kvar på telefonnumret skuttade alla onda aningar fram från det mörka hörn i bakhuvudet där jag skuffat undan dem, och ropade i kör: "Vad var det vi sa!"

Okej. Det var min snyfthistoria. Och jag tror nog att den inte är helt originell, den har nog utspelat sig parallellt med mig på diverse ställen i landet.

/GK
PS. Polisanmälan utförd. Undrar jag hur många de är nu...

Permalänk
Medlem

www.blew.se

Nu är sajten stängd för all framtid !

Visa signatur

DefCom

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jersby
Ursäkta en petimäter: Blow, blew and blown = Blåsa, blåste och blåst

Ja? Det var ju det jag sa.
/S *som antagligen blir bortplockad igen*

Visa signatur

Livet är inget för nybörjare...

Permalänk
Medlem

rackarns och järnvägar!

Att detta får försiggå i dessa tider förvånar mig! Tydligen skulle jag surfat mer på sweclockers än efter billiga datorer på nätet den dag då jag beställde två c610 för drygt 10000 spänn. Jag har precis börjat plugga och längtade ganska så rejält efter mina datorer. Men.. ja ni vet. Inte bara är jag tiotusen fattigare (vilket är en ansenlig summa för en nybliven student) jag har desutom ingen dator till mina studier! Finito! Människan är en ond varelse! Bajjat och elände! Jag kan allt om datorer, överklockning, modd och allt vad det heter, men dom fick mig ändå! Dom hundarna skall få sitt straff! Dom bråkar med fel datanörd! Hör mig ryta! *rylp*

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Re: rackarns och järnvägar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
Att detta får försiggå i dessa tider förvånar mig! Tydligen skulle jag surfat mer på sweclockers än efter billiga datorer på nätet den dag då jag beställde två c610 för drygt 10000 spänn. Jag har precis börjat plugga och längtade ganska så rejält efter mina datorer. Men.. ja ni vet. Inte bara är jag tiotusen fattigare (vilket är en ansenlig summa för en nybliven student) jag har desutom ingen dator till mina studier! Finito! Människan är en ond varelse! Bajjat och elände! Jag kan allt om datorer, överklockning, modd och allt vad det heter, men dom fick mig ändå! Dom hundarna skall få sitt straff! Dom bråkar med fel datanörd! Hör mig ryta! *rylp*

aj då, antar att du betalade i förskott då eller? För enlig nån annan så kunde man reklamera den genom posten eller hur var det?

Som vi kineser säger "Det kan inte finnas så stora grodor hoppandes på gatan"
hehe, rolig översättning.

Permalänk
Medlem

läste metro idag och dom är officellt ett bluff företag

läs metro från 09-01-04

Permalänk
Medlem

Re: Re: rackarns och järnvägar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [!]
aj då, antar att du betalade i förskott då eller? För enlig nån annan så kunde man reklamera den genom posten eller hur var det?

Som vi kineser säger "Det kan inte finnas så stora grodor hoppandes på gatan"
hehe, rolig översättning.

Gjejjen var den att mina kära, men ovetande, föräldrar hämtade ut paketet mot postförskott. Jag kanske hade anat oråd då paketet inte vägde så mycket, men det är väll till intet hjälp nu. Läste att blew´s postgirokonto hade spärrats senast igår (samma dag då paketet betalades) så med en jäkla massa tur så har pengarna "stutsat", men det är väll ganska långsökt.

Jag frågar mig själv vad man kan göra. Om förövarna åker fast, får jag då tillbaka mina pengar? Jag, som är lite av en färsking vad gäller bluff och båg, tycker det vore en självklarhet, om någon har tidigare erfarenhet av liknande bluffar skulle jag uppskatta om jag fick ta del av dem.

"Stora grodor.." ja, så här i efterhand har jag lärt mig ganska snabbt, även om jag inte tyckte priset var så långt från verkligheten, letade upp datorn på www och allt verkade frid och fröjd; "china made" med enda fördel att vara så billig som möjligt. Kommer inte ihåg priset på den webb platsen, men det var något i stil med 5000 sek. Kommer i fortsättningen Alltid öppna paketet innan jag betalar.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk

Re: Re: Re: rackarns och järnvägar!

Citat:

Jag frågar mig själv vad man kan göra. Om förövarna åker fast, får jag då tillbaka mina pengar? Jag, som är lite av en färsking vad gäller bluff och båg, tycker det vore en självklarhet.

Antagligen inte, eftersom de nog redan har spenderat de pengar de fått in vid det laget.
Man kan inte få pengar som inte finns.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk

Lyssna på dagens P1 konsument på nätet.

Permalänk

Re: rackarns och järnvägar!

Citat:

Fan vad tråkigt, lider med dig. Jag funderade på att beställa den där 19" plattskärmen därifrån men avstog pga att jag aldrig hittade några recensioner om skärmen så det blev en 17" från komplett istället. Någon hade också mailat dem och frågat om mer specs på den men fick inget svar, tur att jag läste tråden om detta. I efterhand kan jag bara tacka gudarna att det aldrig blev någon beställning då jag är så himla godtrogen, hade säkert löst ut paketet. :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jersby
Lyssna på dagens P1 konsument på nätet.

Äntligen har "äldre" informationskanaler gått ut med detta! Nu får nog en del av de blåsta som inte är så internetbevandrade som vi här reda på denna bluff. En stor eloge åt jersby!

Visa signatur

FlyBook 3G A33iG-tri-b Transmeta Crusoe 1GHz/512MB DDR/40GB HDD/8.9" 1024x600, WLAN, GPRS, 11MBps WLAN, BT, USB 2.0, FireW, PCMCIA, LAN, 56kb modem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f#ect
läste metro idag och dom är officellt ett bluff företag

läs metro från 09-01-04

Även i city, men det kanske ni inte har i götet?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

ok.. bra att flera tidningar varnar oss

Permalänk
Medlem

Tycker de är skyldiga och informera dem tidningar som har satt ut deras reklam.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f#ect
ok.. bra att flera tidningar varnar oss

Jo, absolut dock lite sena tycker man

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Tur att folk går på en sån lättgenomskådad bluff.
Om folk inte gjort det hade bluffarna blivit tvungna att skapa en mer seriös sida och då vetekatten om jag inte också hade trillat dit.

Är förvånad att folk förhandbetalar från en sida som är så amatörmässig och full med stavfel, faktafel och knapphändig. Varningsklockorna ringde ju redan på förstasidan.

Visa signatur