Permalänk
Medlem

Utvigda vattenkylningen?

Hur mycket klara ett WaterChill Entry att kyla?
Om jag köper till ett WaterChill VGA block och ett block för nordbryggan är det då läga oxå att köpa en tank eller ett kylelement till?
Skulle det klara att kyla det utan extra tank eller kylelement?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

inga problem

Jag har för mig är att det är en Black Ice Pro radiator med i det kitet. Den påstås (av tillverkarna) att kunna leda bort 440w värme med kraftig fläkt. Om det är en dylik radiator bör du inte få några som helst problem om du lägger till fler block. Det beror givetvis på hur mycket du överklockar prylarna (om du gör det) och vad du har för fläkt till radiatorn. Om du tycker att temperaturerna blir för höga kan du ju alltid sätta dit en extra radiator / kraftigare fläkt i efterhand - men jag tror inte att det kommer att behövas.

Kom ihåg att sätta vga och chipsetblocken EFTER cpublocket i flödesriktningen.

Permalänk
Medlem

detta funderar jag oxå på. Det finns ju den där större radiatorn oxå. Där man två st 120mm fläktar (på rad). Men man kanske borde ha två st separata waterchiller system, ett för cpu och ett för vga och nb.

Visa signatur

A-bit IC7 Max-3 | Intel 3,2c | A-Data PC4000 4x265MB | ATi Radeon X800XT PE | WD Raptor 2x36 i raid0 | Audigy 2 Platinum ex | Waterchill | Lian-li V-2000

Permalänk
Medlem

Ja, du kommer kunna kyla det utan tvekan.
Notera dock, att din pump inte kommer att generera alls samma flöde som du har nu, tack vare det ökade flödesmotståndet (tryckfall över varje komponent).
Men om du inte har för avsikt att överklocka med bibehållen temperatur så är det lugnt.

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem

Re: inga problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av siikah
Jag har för mig är att det är en Black Ice Pro radiator med i det kitet. Den påstås (av tillverkarna) att kunna leda bort 440w värme med kraftig fläkt. Om det är en dylik radiator bör du inte få några som helst problem om du lägger till fler block. Det beror givetvis på hur mycket du överklockar prylarna (om du gör det) och vad du har för fläkt till radiatorn. Om du tycker att temperaturerna blir för höga kan du ju alltid sätta dit en extra radiator / kraftigare fläkt i efterhand - men jag tror inte att det kommer att behövas.

Kom ihåg att sätta vga och chipsetblocken EFTER cpublocket i flödesriktningen.

Och vad spelar det för roll då? Temperaturen är ju lika med nån milligrads skillnad överallt i vattnet, så det kan väl inte vara det du syftar på?

Du som bygger vattenkylning, sätt på det allra smidigaste sättet, dvs det som tar minst plats i datorn och det som kräver minst krångel. Du förlorar ingen prestanda hur du än sätter det.

Permalänk
Medlem

Re: Re: inga problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Och vad spelar det för roll då? Temperaturen är ju lika med nån milligrads skillnad överallt i vattnet, så det kan väl inte vara det du syftar på?

Du som bygger vattenkylning, sätt på det allra smidigaste sättet, dvs det som tar minst plats i datorn och det som kräver minst krångel. Du förlorar ingen prestanda hur du än sätter det.

Hmm.
Milligrad vet jag inte.
beroende på pump och dyligt så talar vi om 0.1 - 0.5 grad kanske. om du räknar på det.
möjligen upp till 1 grad. Dock försummbart i ett sådant system

//nisse

Visa signatur

Slösa inte bort ditt liv på datorer.
Systemet
T-bird 900@1000 EpoX 8KHA+ 256 DDR@266 2xHDD total 140GB [vattenkyld prolle och HDD:s :Begangnad radiator] asus g2MX200 SB1024

Permalänk
Medlem

Re: inga problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Temperaturen är ju lika med nån milligrads skillnad överallt i vattnet

Jag är inte någon expert på vattenkylning, men det där tror jag inte på.
Visa mig ett experiment där detta testas, och kom för guds skulle inte med
några matematiska uträkningar som brukar kunna poppa upp här.

Permalänk
Medlem

Re: Re: inga problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av siikah
Jag är inte någon expert på vattenkylning, men det där tror jag inte på.
Visa mig ett experiment där detta testas, och kom för guds skulle inte med
några matematiska uträkningar som brukar kunna poppa upp här.

Nejdå jag kommer inte med några matematiska uträkningar och visst överdrev jag med milligrad. Men inte fan skiljer det mycket, och jag lovar dig att det inte spelar någon roll vart han sätter blocken i för ordning för det är samma vatten som passerar överallt. Tror du själv att killen som ska bygga ut sitt system bryr sig mycket om 0.5-1 graders skillnad över t.ex grafikkortet?

Jag tror inte det med tanke på vad han har för kylning. Brydde han sig om varenda liten grad skulle det betyda att han förmodligen var en riktigt inbiten överklockare. Vilket han inte heller verkar vara.

Permalänk
Medlem

Okej, så hurmycket kommer det höjas? typ 2-3grader per block?

Såg att det var samma pump som kom med till deras större kit där man får block för NB och GPU oxå så pumpen borde ju klara det?

Just nu har jag klockat min 2200+ till 2600+@2,09Ghz och den ligger stadigt på 34grader Idle och ungefär 45-47grader vid fullload så det borde ju vara lugnt eller?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ferrat
Okej, så hurmycket kommer det höjas? typ 2-3grader per block?

Såg att det var samma pump som kom med till deras större kit där man får block för NB och GPU oxå så pumpen borde ju klara det?

Just nu har jag klockat min 2200+ till 2600+@2,09Ghz och den ligger stadigt på 34grader Idle och ungefär 45-47grader vid fullload så det borde ju vara lugnt eller?

Hur mycket vattnet kommer höjas totalt av att lägga till ett nytt block vet jag inte, det jag försöker säga är att tempen inte sjunker med speciellt mycket inuti ett block. t.ex en koppling som ser ut såhär:
CPUblock--> Nordbrygga ---> Grafikkort. Så kan jag tänka mig att tempen ökat med max 1 eller 1.5 grader från cpublocket till grafikkortet. Men så mycket _Tror_ inte jag att det kan vara ändå. Låter helt orimligt

Permalänk
Medlem

okej men med andra ord borde det vara lugnt iaf att slänga in block på GPU och NB utan att behöva bygga ut mer? har jag tolkat det rätt då??

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk
Medlem

en pump skulle nog kunna bli bra men inte nödvändigt. såg att någon räknade ut att vatten tempen blev 0.5 grader högre efter vattnet hade passerat genom cpu blocket. men börjar du pilla in lite peliters och sånt då är det nog dags att börja tänka på att skaffa en ny radiator.

Visa signatur