Permalänk
Medlem

Thunderbird problem

Jag har de senaste veckorna haft ett mycket irriterande problem med Thunderbird. Det är nämligen så här att det autostartas när jag slår på datorn. Men det är ju lätt fixat säger ni, nja, det är inte riktigt så enkelt, det ligger inte i någon autostartmapp, schemalagda aktiviteter eller liknande (iaf vad jag lyckats hitta). För övrigt hade jag kunnat stå ut med att stänga av programmet varje gång datorn går igång, då jag ändå kollar mailen då, men det är även så att när man stängt ner det, så startas det utav sig själv igen efter ca 3 min. Något som är klart irriterande. Så jag undrar, är det någon som har en aning vad som kan orsaka detta.

Kan ni inte hjälpa mig med detta, kanske ni kan svara på om man kan exportera sina mail (och eventuellt lösenord o.s.v) till en fil så jag kan ominstallera Thunderbird och kanske lösa det på det sättet. Jag hittar ingen bra extension och inget i programmet.

Visa signatur

I'm the operator with my pocket calculator

Permalänk
Medlem

Dina mail ligger sparade i denna katalog, så de försvinner inte om du installerar om:

C:\Documents and Settings\ditt username\Application Data\Thunderbird\Profiles\default\slumpmässiga tecken.slt\Mail

För säkerhetsskull, byt namn på installationskatalogen (från t ex C:\Program\Thundbird till C:\Program\Thunderbird_Old) och installera om programmet i en helt ny katalog.

Men jag är inte helt säker på om detta kommer hjälpa, då alla inställningar lagras i den katalogen jag skrev först ovan. Alternativt skulle du kunna testa och byta namn på denna, men det kanske strular till det ännu mer (katalogen kommer då att återskapas osv)

Annars om du har XP pröva kör msconfig och kolla där under "Startup".

Permalänk
Medlem

Jag hade kollat under msconfig och där stod det inte med (och jag hade kollat in mapparna du nämner). Hursomhelst verkar det som om jag hittat felet nu. Av någon aledning verkar det som om problemet uppstår när jag valt Thunderbird som standardprogram för läsning av e-post. Varför vet jag inte, men det är ingen stor förlust att inte ha den rutan ikryssad...

Tack för hjälpen iaf...

Visa signatur

I'm the operator with my pocket calculator