Permalänk
Medlem

Rekommendera chassi !!!

Hej.

Närmar sig köp av nytt system.
Vill gärna ha råd ang chassi.

Helst utan "dörr", bra fläktmöjligheter (gärna 120mm fläktar), plats för minst 4 diskar och inte för stor. Dessutom vill jag ha tillgång till USB och Firewire på framsidan. Är lite insnöad på Antec P160 men 1400:- exkl nätagg är lite högt (dock inte omöjligt då priset inte är helt avgörande). Tänkte nog köpa på Db.com så tips gärna från deras sortiment.

Någon som kan tipsa om bra chassi som stämmer med ovan ?

/Stone33

Permalänk
Permalänk

Coolermaster stacker... bra chassi... lite dyrt kanske

http://www.coolermaster.com/index.php?LT=english&Language_s=2...

Visa signatur

I am Alpha and Omega

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fidde_Aberg
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1236&session=7e60db...
billigt

Den var ful som stryk den.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffejalle
Den var ful som stryk den.

jo håller med men vissa kallar den stilren

Permalänk
Medlem

Men Snälla ! :@ SÖK FÖR I HELSKOTTA, DET FINNS 99999999 LIKADANA TRÅDAR, DET RÄCKER !

Visa signatur

jag dansar inte, och om jag mot all förmodan nu skulle ta ett par danssteg är det enbart för att jag vinglar mot baren! - Muff

Permalänk

Chieftex Bx serien e både billig å bra (Miditower) dock e det dörr på det chassit men annars plats för många diskar 4 x 80 fläktar 2x 90 fläktar

Visa signatur

//Gnork Almighty\\

P4 3,0 Ghz 2048mb Ram FX5900 Ultra 256mb

Permalänk
Medlem

Antec sonata

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk

topic:
försök att motivera ditt uttalande, har själv en sonata och vet varför det rekommenderas så varmt.

men personen ifråga har troligen inte en sonata, eller snarare vi får utgå ifrån det och då förstår han inte vad han ska välja.

du skulle troligen inte bli så glad för en sådan kommentar själv.

Jag rekommenderar en sonata jag med, dock med en motivering som kommer.

uppfyller alla dina krav och önskningar, plats för 4 hdd's i skenmontage med ljudabsorberande kuddar, 120mm fläkt bak som du får med samt plats för en framtill som dock inte följer med, usb, firewire, mic samt hörlursuttag finns i fronten. det är även en lucka som har sina för och nackdelar, men går att hänga av den om så önskas, är även av miditowermodell och går utan problem under ett normalthögt bord.

det är 3 externa 5,25" platser samt 2 externa 3½" platser, om du skulle behöva mer än 4 diskar kan du sätta diskar i dessa platser om du värkligen vill.

något mer du undrar över om detta chassi så kan du skicka ett pm eller liknande.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Om du inte vill lägga ut pengarna för ett Antec Sonata så kan det här vara ett billigare alternativ: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CI-6A21BL

Den har 120 mm-platser både i fronten och på baksidan, men den har inga FireWire-portar i fronten, bara USB.

Jag har själv köpt ett sånt chassi fast utan nätaggregat och vitt istället för svart som jag ska använda till datorn jag håller på att plocka ihop.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk

jonas/viper
det skiljer inte ens 200 spänn mellan chassina, o ska du lägga närmare 1000 spänn på ett chassi så kan du lika gärna ge 1100 spänn enligt min mening då du även får ett bättre nätagg både teoretiskt sätt och praktiskt sätt.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
topic:
försök att motivera ditt uttalande, har själv en sonata och vet varför det rekommenderas så varmt.

men personen ifråga har troligen inte en sonata, eller snarare vi får utgå ifrån det och då förstår han inte vad han ska välja.

du skulle troligen inte bli så glad för en sådan kommentar själv.

Jag rekommenderar en sonata jag med, dock med en motivering som kommer.

uppfyller alla dina krav och önskningar, plats för 4 hdd's i skenmontage med ljudabsorberande kuddar, 120mm fläkt bak som du får med samt plats för en framtill som dock inte följer med, usb, firewire, mic samt hörlursuttag finns i fronten. det är även en lucka som har sina för och nackdelar, men går att hänga av den om så önskas, är även av miditowermodell och går utan problem under ett normalthögt bord.

det är 3 externa 5,25" platser samt 2 externa 3½" platser, om du skulle behöva mer än 4 diskar kan du sätta diskar i dessa platser om du värkligen vill.

något mer du undrar över om detta chassi så kan du skicka ett pm eller liknande.

Hej, fick själv hem mina nya grejjer inkl ett Antec Sonata igår. Tycker ändå det låter gansak mkt. Det ska ju vara så tyst står det, och säger folk. Installerade en extra PAST chassi-fläkt fram. Vet inte om den ger så extremt mkt ljud ifrån sig. Min Zalman Alcu ger ju inte direkt mkt ljud ifrån sig så det är inte den. Och troiligtvis inte maxtor-satadisken. Det som är kvar är originalfläkten bak och fläkten på mitt Club 3d 9800xt256mb. Är det bara jag som TROTT att den inte ska låta ett dugg och nu tycker det är extremt bara för det? Jag har ju inte gjort spec mkt med det, mer än att installera standardkomponenter.

Mvh
Micke

PS. Kan passa på att fräga... Jag satte min extrafläkt BAKOM diskarna så att säga. Ska den sitta där eller är det verkligen tänkt att fläkten ska sitta längst fram innanför panelen? Såg/ser inte en enda chans att den ska få plats där :S DS.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren allihopa ! Har kollat på era förslag och dom ser ju ut att kunna funka. behöver egentligen inte se bra ut eftersom datorn står i källaren....

JuNkiiiz, om du nu tycker att det var så jä...a jobbigt att en till sån här tråd dök upp så föreslår jag att du inte bryr dig om den helt enkelt och gör din skolläxa i stället. Då får du ju ut något vettigt av tiden i stället. Detta är ett FORUM, INTE en sökmotor. Men visst, nog har jag sökt innan men ville ändå har mer info.

Som sagt till er andra, tack för tipsen. Jakten fortsätter.

/S

Permalänk
Medlem

Måste bara hålla med om att Antec Sonata är ett överskattad chassi. Jag har ett själv men tycker också det låter en hel del.

Kanske bara är väldigt kräsen.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DIFference

Hej, fick själv hem mina nya grejjer inkl ett Antec Sonata igår. Tycker ändå det låter gansak mkt. Det ska ju vara så tyst står det, och säger folk. Installerade en extra PAST chassi-fläkt fram. Vet inte om den ger så extremt mkt ljud ifrån sig. Min Zalman Alcu ger ju inte direkt mkt ljud ifrån sig så det är inte den. Och troiligtvis inte maxtor-satadisken. Det som är kvar är originalfläkten bak och fläkten på mitt Club 3d 9800xt256mb. Är det bara jag som TROTT att den inte ska låta ett dugg och nu tycker det är extremt bara för det? Jag har ju inte gjort spec mkt med det, mer än att installera standardkomponenter.

Mvh
Micke

PS. Kan passa på att fräga... Jag satte min extrafläkt BAKOM diskarna så att säga. Ska den sitta där eller är det verkligen tänkt att fläkten ska sitta längst fram innanför panelen? Såg/ser inte en enda chans att den ska få plats där :S DS.

fläkten skall sitta sett från sidan på vänster sida om hdd racket.

kan meddela att ati 9800 fläktarna är väldigt högljudda, bytte orginalfläkten på graffet till en zalman o sänkte ljudnivån avsevärt.

orginalfläkten bak och i nätagget är väll inte de tystaste, men de är helt klart acceptabla, plugga 120mm fläktarna till "fanonly" så blir det bättre än direkt på 12v.

fläkten i agget kan även bytas till en adda eller liknande, fungerar klockrent för mig.

Visa signatur