Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Kylning i låda

Ska extra fläktar blåsa in luft in i datorlådan eller ska de blåsa ut varmluft?
jag har två st extra fläktar till min chiftec låda men de är jävligt varmt ändå.

Permalänk
Medlem

Sätt en som suger in luft i fronten och en som blåser ut på baksidan av lådan, så får du genomströmning i chassit. Låter minst så också.

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk

gör som RiJo säger...

suger du in luft i bak så suger du in den varma luften från nätaggregatet
o då blir det som en bastu...!

---------------------------------
kall luft in i fronten o varm luft ut i bak

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RiJo
Sätt en som suger in luft i fronten och en som blåser ut på baksidan av lådan, så får du genomströmning i chassit. Låter minst så också.

Kan bara instämma... köp ALLTID 2 fläktar..en in=en ut också.
Även om jag har en hel del synpunkter på luftgenomströmning...men det tar jag inte i denna tråden.. hehe

Visa signatur

8086,640k ram, dual 5.1/4 floppies cga and I can't run Quake 4? What's next? Some weird global computer network? yea right?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zwinto
Kan bara instämma... köp ALLTID 2 fläktar..en in=en ut också.
Även om jag har en hel del synpunkter på luftgenomströmning...men det tar jag inte i denna tråden.. hehe

3 in och 3 ut då?

Permalänk
Medlem

Sätt fläktarna där värmen skapas så blir du av med varmluften snabbt. Personligen har jag bara två fläktar allt som allt i burken (förutom PSUn). Det är helt ljudlöst. En sitter över processorn på sidan av lådan och den andra över grafikkortet på sidan av lådan och blåser varmluften direkt ut.

In-fläktar har jag aldrig förstått vitsen med om dina hårddiskar inte går extremt varmt. Luften dras ju ändå in passivt allteftersom luft blåses ut från de varma delarna.

Många datoranvändare är paranoida eller vet inte vad de snackar om när det kommer till kylning.

Visa signatur

MSI K8T Neo2 FIR, AMD 3500+ s939, Corsair Value S. PC3200 2x512MB, Inno3d GF 6800 GT @ Ultra, Western Digital Raptor 74GB, Seagate 200GB, Creative SB Audigy 2 ZS, NEC ND-3500A, Acousticase 6607A, Creative Gigaworks S750

Permalänk
Medlem

olmeri: Du får mer luftcirkulation i lådan om du sätter en fläkt som suger in också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag körde ett tag med en gigantisk 120mm fläkt i fronten längst ner och bara ett fläktfilter bak (fulltower). Det fungerade faktiskt ganska bra, det blåste iofs ut genom diskettstationen så fläkten var ganska rejäl

(sidenote)

Permalänk

Opptimalt är att ha en chasi fläkt i fronten längst ner som drar in Luft och 1-2 i bak högt upp eller i mitten som blåser ut varm luft.

Visa signatur

PowerFire

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik_Blom
Opptimalt är att ha en chasi fläkt i fronten längst ner som drar in Luft och 1-2 i bak högt upp eller i mitten som blåser ut varm luft.

Varför är det optimalt? Beror nog på vad man har för chassi, storlek, värmeutvecklnig, placering av effektkrävande komponeneter, mm...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

olmeri: Du får mer luftcirkulation i lådan om du sätter en fläkt som suger in också.

Vad menar du? När luften blåses ut från lådan måste ju precis lika mycket ny luft komma in som blåses ut. Den luften (kall) dras ju passivt in genom fronten eftersom det är "öppet" där. Flödet blir helt tillräckligt. Viktigast är alltid att göra sig av med varmluften som skapas så oavkortat som möjligt. Då finns det ingen varm luft som värmer övriga komponenter och det passiva flödet av luft blir då fullt tillräckligt för övriga komponenter. Detta om man gillar en tyst miljö såklart. Kan bara säga att det funkar för mig.

Visst skulle flödet förbättras ytterligare av en extra fläkt i fronten, men.... En extra fläkt i fronten ger extra ljud också. Varje adderande av en indentisk ljudkälla ger en ökning på 3 dB.

EDIT: Jag har inte överklockat processorn eller mobo:t. Endast grafiken.

Visa signatur

MSI K8T Neo2 FIR, AMD 3500+ s939, Corsair Value S. PC3200 2x512MB, Inno3d GF 6800 GT @ Ultra, Western Digital Raptor 74GB, Seagate 200GB, Creative SB Audigy 2 ZS, NEC ND-3500A, Acousticase 6607A, Creative Gigaworks S750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olmeri
Vad menar du? När luften blåses ut från lådan måste ju precis lika mycket ny luft komma in som blåses ut. Den luften (kall) dras ju passivt in genom fronten eftersom det är "öppet" där. Flödet blir helt tillräckligt. Viktigast är alltid att göra sig av med varmluften som skapas så oavkortat som möjligt. Då finns det ingen varm luft som värmer övriga komponenter och det passiva flödet av luft blir då fullt tillräckligt för övriga komponenter. Detta om man gillar en tyst miljö såklart. Kan bara säga att det funkar för mig.

Visst skulle flödet förbättras ytterligare av en extra fläkt i fronten, men.... En extra fläkt i fronten ger extra ljud också. Varje adderande av en indentisk ljudkälla ger en ökning på 3 dB.

EDIT: Jag har inte överklockat processorn eller mobo:t. Endast grafiken.

Jag är ingen fläkt expert, men du får ju t.ex. bättre flöde från en fläkt om du inte har galler framför den. Istället för att en fläkt ska _suga_ in all luft så avlastar en annan den. Då måste du får mer luft som både kommer in i lådan och som blåses ut. Min filosofi

Visa signatur

Permalänk

jag har 2st fläktar i bak. innan hadde jag en fram och en bak... jag sänkte cpu tempen med 2 gardder...

det kanse inte funkar för alla men det gorde det för mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag är ingen fläkt expert, men du får ju t.ex. bättre flöde från en fläkt om du inte har galler framför den. Istället för att en fläkt ska _suga_ in all luft så avlastar en annan den. Då måste du får mer luft som både kommer in i lådan och som blåses ut. Min filosofi

Vet inte riktigt vad det här med galler har med saken att göra... Förstår inte jämförelsen.

Ang. suget så är det inte "jobbigare" att dra luften passivt. Luftmolekylerna måste pressas fram hur som helst. Det största skillnaden är luftflödet in inte blir lika koncentrerat till en punkt utan dras jämt från omgivningen.

Det här scematiska flödet som man alltid ser på teckningar är ju bra överdrivet. På dem ser det ut som att det går ett fint flöde från nedre delen av chassit som sedan vänder snett upp och går ut vid övre delen där bak. Visst.... Luftflödet som kommer in går ju egentligen rakt in. Där möter det också luft från grafikkortet som blåses rakt ned i lådan. Luften från en "vanlig" CPU-fläkt blåses rakt utåt och borde när det träffar sidan på chassit sprida sig i alla riktningar. Resultatet är ju en riktig gryta där all luft blandas och där en del slutligen dras ut ur chassit. Processorn och grafikkortet får med andra ord återanvända mycket av den luft som redan passerat.

Som jag gjort går luften från grafikkortet och processorn oavkortat ut till omgivningen... Kameran är paj så jag försökte rita....

Bild 1 visar chassit sett från utsidan. En 92mm fläkt överst och en 80mm under den. Den övre står rakt över processorn och den undre rakt över grafikkortet. Dessa är alltså de enda fläktarna jag kör förutom PSU-fläkten. Alltså inga separata gfx eller cpu-fläktar. Kan även tillägga att de körs på lägsta varvtal och datorn är i princip ljudlös.

Bild 2 visar hur fläkten ligger över CPUn. En kanal, gjord av en mjölkkartong, ser till att luften verkligen dras från processorn.

Bild 3 visar fläkten precis ovanför grafikkortet. Kylningen är en passiv från zalman. Fördelen med dessa är ju just att luften kan dras rakt ovanifrån kortet.

Som du ser angriper jag värmen där den främst bildas och skickar den direkt ut ur lådan så den inte stör andra komponenter. Då räcker det med det passiva insuget. Visst kan man utöka luftflödet ytterligare men då förlorar man hela poängen med att bygga ett ljudlöst system...

EDIT: Som föregående skriver. Det är viktigare att få ut varm luft. Den kalla luften dras in passivt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

för bästa insug en högvarvig 120 mm eller 2 st som du skruvar ihop o får upp rpm:et ett snäpp till, låter mer men bra system temp kan jag lova ... där efter 2 lågvarviga eller högvarviga (du bestämmer själv) 80 mms nära cpun som tar varm luft ifrån cpun och själva chassit

självklart om du har två utsugshål som passar 80 mm på chassit

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.