Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Krympa eller pressa fast aluminiumstång

Håller på med ett litet projekt där jag bl.a ska ha fast aluminiumstänger i ett aluminiumblock för värmetransport.
vad är lämpligast, att pressa ner dem i hålen eller krympa på dem?
stängerna har 8mm diameter så vad bör hålet ha för diameter om jag ska pressa i dem, 7.9?
Jag har tillgång till flytande kväve så krympa på dem är också en möjlighet men vilken diameter skall hålet ha i så fall?

Permalänk
Medlem

Värm basplattan så den utvidgar sig föreslår jag, antagligen lättare att handskas med än flytande kväve. Ta en liten bit att testa på, så du inte sabbar något.

Hur mycket aluminium utvidgar sig vet jag inte, men det funkar utmärkt på stål. Akta dig för att kyla pinnarna för mycket ifall du provar kvävet, jag kan tänka mig att de gärna spricker när du bankar fast dem!

Sen vill vi se bilder

edit: tabellsamlingen säger att aluminium värmeutvidgar sig dubbelt så mycket som stål, så det ska nog gå. Koppar ligger nånstans mittemellan.

Permalänk

Jag skulle också värmt blocket istället får att kyla stången.

Permalänk
Medlem

varför inte göra både och?
jag brukar göra så att jag lägger den ena biten i frysen och den andra i ugnen ett tag, det brukar fungera fint!

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Medlem

jo, problemet är att det är 7 stänger, en i mitten och 6 runtom. om jag värmer på blocket kommer det då verkligen att utvidga sig som jag vill eller kommer utvidgningen både att töja och pressa ihop hålen så att de blir deformerade.Basplattan ser ut så här. rund skiva 15 mm tjock och 150 mm diameter . Hålens centrum sitter runt skivcentrum på 17 mm avstånd och 10 - 12 mm djupa. diameter: > 8mm (de ska ju nypa fast de 8mm aluminiumstavarna)

Permalänk
Medlem

Aluminium är väl inte så känsligt för kyla så om du kan kyla ned stängerna kan det nog vara värt ett försök...

Och med känsligt menar jag att det inte blir skört på samma sätt som stål när det kyls ned. Tycks jag då minnas från skolan i alla fall...

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem

Smile, du har alltså gjort detta?
Vad hade du för storlek på hålet respektive staven?
vad var syftet? värmeöverföring eller bara att det skulle sitta?
Jag kan ju inte gärna vara först med detta så vad är de optimala proportionerna mellan hål och stav? Alltså för att få det på plats och sedan när det återtar originaldimensionerna få maximalt tryck mellan ytorna utan att den deformerar blocket det sitter i (för mycket)?

Permalänk
Medlem

jag har inte gjor precis det du skall göra, men jag har tex. förlängt en axel till en 40hk båtmotor på liknande sätt, dvs. presspassning, och den håller än
om du inte har så bråttom så kan jag fråga farssan hur stora hålena skall vara och hur tjocka pinnarna skall vara, han är expert på sådant där...

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk

Om du värmer stycket i ugnen lär hela blocket bli varmt jämnt så att det inte trycks ihop på vissa ställen.

Permalänk

tänk på att blocket kan slå sig... med andra ord det kanse inte blir plant efteråt (på undersidan)... men det är bara att fräsa av undersidan så e den plan igen...

föresten hur tjock e blocket??
är det tjockt så borde du klara dig men är det typ 2mm så blir det nog lite svårt tror jag...?

Permalänk
Medlem

Det bästa e att du värmer blocket och kyler röret ..

Visa signatur

AK47 - forever

Permalänk
Medlem

Smile, ja tack, var snäll och fråga din farsa. Aluminiumstavarna är 8mm i diameter så det är inte mycket att ändra på så vad jag behöver veta är vilken diameter på hålen jag ska ha.

Johnny Cobra, Aluminiumplåten jag ska gör blocket som stavarna ska fästas vid är 15mm tjock så det finns att ta av. Tänkte borra 10mm djupt för pinnarna men smile:s farsa är ju expert på sånt här (är han maskiningenjör?) så han kanske kan tala om det optimala, är du snäll och frågar det också Smile.

Permalänk
Medlem

kan jag ju göra...
Han är inte utbildad ingenjör på något vis, men har hållit på med likande grejjer i hela sitt liv

Visa signatur

Permalänk

Om du har tillgång till flytande kväve å en riktig borrmaskin så borde du ha tillgång till en verkstadshandbok.

Där finns det tolleranser vid presspassning å sånt..

ska kolla om jag hittar min bok..

Visa signatur

"Viam inveniam aut faciam" "Stultus est sicut stultus facit"
MSN:jimc_83@hotmail.com ICQ:244952016 jim.karlsson@telia.com

Permalänk
Medlem

Tja, jag läser i Lund, det finns allt här. Har en kontakt uppe på Fysicum så där kan jag få tag på flytande kväve och en bra pelarborrmaskin finns på skolans verkstad. Borret får jag förmodligen köpa, det finns en firma inne i Malmö som har borr i alla möjliga och omöjliga dimensioner. En verkstadshandbok kan jag garanterat få tag i på universitetsbiblioteket men grejen är att då ska man förstå vad man läser också och hitta bland tabellerna. Dimensionerna beror förmodligen på syftet med presspassningen och som en ren gissning tror jag inte att värmeöverföring är det vanligaste syftet utan att det då är enklare att fråga nån. Jag skulle säkert kunna leta reda på någon uppe på tekniska högskolan som skulle kunna berätta det men nu verkar ju smile:s farsa kunna sitta inne med informationen så då är ju det enklaste att fråga honom. Tekniska högskolan får bli plan B och biblioteket plan C

Tillägg:
Jag har blivit upplyst om att det bästa är att göra genomgående hål, vilket när jag tänker efter är ganska logiskt. Då polerar jag ju stavändarna jäms med med blocket efteråt samtidigt som risken att blocket slår sig minskar.
Borr finns med 0.1 mm mellanrum mellan dimensionerna så frågan är fortfarande vilken diameter på hålet man ska ha. Eftersom jag antar att ju högre tryck mellan stav och block desto bättre värmeöverföring får jag men om jag då gör minsta möjliga hål, kyler stavarna med flytande kväve och värmer blocket till en 250-300´C, riskerar jag inte att blocket slår sig något fenomenalt då så att det blir svårt att fixa.
Nåja, Smile:s farsa vet nog....

Permalänk

har du inte tillgågn till en fräs på skola?
annar är det bara och fräsa av det så blir det jämt och blangt (om du har rätt matning och skär på fräsen som är bra)

Permalänk

Man blir ju himla nyfiken

Lycka till, hoppas det blir bra!

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem

så, nu har jag snackat med pappa!
Och han sa: om du skall presspassa staven, utan krympning så ska du ha 1 hundradels millimeter mindre hål än 8mm!
om du skall kryma den med flytande kväve så går det att ha mindre, hur mycket mindre kunde han inte i huvudet... så det får väl någon slå upp någonstans, om du inte har bråttom kan jag göra det vid senare tillfälle!

Visa signatur

Permalänk

Vad sägs om att testa med 7.9mm hål, sen värma plattan i ugnen och krympa stavarna med kväve. Går de sedan inte att få i så får du väll då leta efter ett aningen större borr. Att göre ett hål större går ju alltid...

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk

Re: Krympa eller pressa fast aluminiumstång

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kapsyl
Håller på med ett litet projekt där jag bl.a ska ha fast aluminiumstänger i ett aluminiumblock för värmetransport.
vad är lämpligast, att pressa ner dem i hålen eller krympa på dem?
stängerna har 8mm diameter så vad bör hålet ha för diameter om jag ska pressa i dem, 7.9?
Jag har tillgång till flytande kväve så krympa på dem är också en möjlighet men vilken diameter skall hålet ha i så fall?

Har suttit och grunnat lite... tycker det borde fungera fint att gänga hål och stång och sedan dra fast stängerna hårt. Aluminium har en liten förmåga att bita sig fast.

Visa signatur

Kunnskap är Mackt!

Permalänk
Medlem

Megadeath, en gång i den grå forntiden läste jag maskinteknisk linje på gymnasiet och en av de saker som faktiskt fastnade var att över 90% av kraften och därmed ytkontakten när man drar samman något gängat ligger på de första tre gängvarven. Så jag tror faktiskt att presspassning är bäst.
Smile, jag har inte så bråttom så du får gärna slå upp det. Jag ska leta på mitt håll så får vi se vem som hittar uppgiften först Det är inte så mycket om att jag inte har tillgång till litteratur, universitetsbiblioteket har banne mig allt, utan att veta var man ska leta (ungefär som nålen i höstacken fast med en karta ). Och tacka din farsa, att veta att det ska vara en hundradel mindre hål för "vanlig" presspassning är en bra början. Förresten om jag stopper blocket i ugnen vilken temp ska jag då ha, max?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kapsyl
Megadeath, en gång i den grå forntiden läste jag maskinteknisk linje på gymnasiet och en av de saker som faktiskt fastnade var att över 90% av kraften och därmed ytkontakten när man drar samman något gängat ligger på de första tre gängvarven. Så jag tror faktiskt att presspassning är bäst.
Smile, jag har inte så bråttom så du får gärna slå upp det. Jag ska leta på mitt håll så får vi se vem som hittar uppgiften först Det är inte så mycket om att jag inte har tillgång till litteratur, universitetsbiblioteket har banne mig allt, utan att veta var man ska leta (ungefär som nålen i höstacken fast med en karta ). Och tacka din farsa, att veta att det ska vara en hundradel mindre hål för "vanlig" presspassning är en bra början. Förresten om jag stopper blocket i ugnen vilken temp ska jag då ha, max?

Men Megadeth idee är inte så tokig om man modifierar den lite:
Lägg på lite kopparpasta på den gängade stången precis innan du drar i den. Al och Cu-pasta bildar en galvanisk cell. Stängerna kommer att självsvetsa ihopp med blocket.
Har bara skumläst tråden men visst är det värmelednig du vill uppnå? Inte starka infästningar av stången.
Med tanke på propotionerna mellan blockets tjockled och stångens diamter så behöver det faktiskt inte vara perfekt värmeövergång mellan block och stav, begränsningen i värmeledning kommer troligvis ligga i staven ändå.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smile
så, nu har jag snackat med pappa!
Och han sa: om du skall presspassa staven, utan krympning så ska du ha 1 hundradels millimeter mindre hål än 8mm!
om du skall kryma den med flytande kväve så går det att ha mindre, hur mycket mindre kunde han inte i huvudet... så det får väl någon slå upp någonstans, om du inte har bråttom kan jag göra det vid senare tillfälle!

Äsch, det stämmer inte.

om hålet endast är 1 hundradelsmillimeter mindre kan du trycka in staven utan att varken kyla eller värma något av delarna, jag rekommenderar runt 7.8.

Värm upp blocket till 150-200 grader så kommer stavarna att slinka i.

Mvh dabean

Permalänk
Medlem

Du behöver inte oroa dig för att hålen ska deformeras när du värmer plattan; värmer du den jämnt, utvidgas den i alla riktningar och hålen behåller sin form.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dabean
Äsch, det stämmer inte.

om hålet endast är 1 hundradelsmillimeter mindre kan du trycka in staven utan att varken kyla eller värma något av delarna, jag rekommenderar runt 7.8.

Värm upp blocket till 150-200 grader så kommer stavarna att slinka i.

Mvh dabean

det vart ju det jag sa....?
om du ska presspassa dvs. utan att värma upp blocket eller kyla ner stavarna så kan du ha en hundradels millimeter mindre hål, om du ska kyla ner stången så kan du ha ännu mindre!

Kapsyl: Vilken temp du ska ha max på i ugnen? om du inte är rädd för att blocket skall deformera sig så är det bara att dra på fullt, vilket jag gissar är 300 grader?

Ett tipps: om du skall lete efter mått i literaturen, leta efter en bok som heter karlebo handbok! där står det garanterat!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Banten
Du behöver inte oroa dig för att hålen ska deformeras när du värmer plattan; värmer du den jämnt, utvidgas den i alla riktningar och hålen behåller sin form.

Om kopparen utvidgas i alla riktningar krymper väl hålen?

Visa signatur

All glory to the Hypno-toad.

Permalänk
Medlem

Aluminium utvidgar sig mer än stål pga värme. Förlängningen = ursprunglinglängd * temperaturförändring * längdutvidgningskoefficienten ( d = L*dT*a). a är större för aluminium. Så det verkar som en bra idé att värma.

Visa signatur

[CM Stacker | Asus P4P800-E Deluxe i865P | P4 NW 2.8@3.4 GHz | Geil & Crucial 4x512MB DDR500 (2.5-4-4-8) | PowerColor ATI Radeon X800 XT-PE | Soundblaster Audigy 2 ZS | Waterchill] - Live For Speed

Permalänk
Medlem

orkar inte läsa tråden, men gör hålen i plattan en halv mm mindre än stången, och värm sen plattan med gasolvärmare/gassvets etc. sen kommer stängerna o glida in hur fint som helst

Visa signatur

Propan är en flytande "gas" med en kokpunkt på -41c.

Permalänk

Tjenare! Jobbar som nc-operatör på en mekanisk verkstad.
Presspassning för dom flesta material , typ järn o rostfritt är cirka 0.02-0.03 alltså 2-3 hundradels millimeter som hålet ska vara mindre.
Krymp passning däremot kan vara mycket större differenser eftersom materialet blir större när man värmer upp det.
En tiondel bör inte vara några som helst problem speciellt i aluminium. Om du ska borra med 7.9 så mät ordentligt så att hålen verkligen blir 7.9, finns en möjlighet att det blir lite större än vad borret är. lycka till

Permalänk
Medlem

Neophyte, hur mycket behöver jag värma blocket, räcker en hushållsugn (300 grader) eller ska det gaslåga till? Blocket är en rund skiva med 100mm diameter och 15mm tjock. tänkte ha en stång i mitten och de övriga 6 arrangerade i cirkel med hålcentrum 17mm från skivans centrum (stängerna är 8mm i diameter). Vet du om den slår sig så det blir ett jäkla jobb att få den plan? Ska ha en peltier på andra sidan.