Gräns för RMA?Kommer denna gå igenom som RMA?

Permalänk
Avstängd

Gräns för RMA?Kommer denna gå igenom som RMA?

Jag har en Seagate Barracuda 160gb disk som jag nu har gjort en RMA på. Då den blir:

extremt varm vid skrivning av data till disken
kommer missljud från disken
Ibland låter konstigt vid skrivning av data till disken

Jag undrar nu vart går gränsen för RMA?Då Seagate har 5år garanti på sina hårddiskar undrar jag om detta kan bli ett problem för mig och megapart kan vägrar att ta och byta ut den på garantin? Det jag oroar mig för är markerat med fet text!

"Ditt RMA nummerXXXX

Skicka den defekta produkten returneras till Megapart.com (Adax
Datakomponenter AB) Sverige AB med kompletta manualer och original emballage. Ni betalar frakten till Megapart.com, returfrakten däremot betalas av Megapart.com. Om det visar sig att produkten är funtionsduglig eller omfattas ej av garantin debiterar vi fraktkostaden samt ett administrationsavgift pa 150 kronor. Om ni vill slippa betala för frakten kan Ni själva lämna och hämta produkten pa vart lager. Adressen är följande:

Megapart.com
c/o Adax Datorkomponenter AB
flygfältsgatan 6A
128 30 Skarpnäck"

Deras svenska är inte den bästa.

Tror ni detta kan bli något problem?

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Hedersmedlem

Att disken blir varm är väl inget direkt fel i sig. Kyler du disken på något sätt? Hur varm blir den?

Missljuden, uppkommer de alltid eller bara när disken är varm? Vad är det för missljud?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Dra hem diagnostikprogram för diksen och kör en felsökning innan du skickar disken
http://www.seagate.com/support/seatools/

Missljud räknas ej som defekt hårddisk i vanliga fall.
Så länge hårddisken fungerar som vanligt i övrigt tvivlar jag på att du får disken utbytt pga missljud.

Visa signatur

God is just an imaginary friend for grownups.
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Avstängd

Vicotnik: Okej,Ingen kylning i övrigt. Skulle gissa på att tempen ligger på en 20-35 grader. Har aldrig haft någon kylning på mina diskar tidigare å dom har inte blivit lika varma.

Missljuden kommer endast ibland, visst finns det en chans att dom kommer från grafikkortsfläkten. Men jag tog en med passiv kylning och det lät inget alls från grafikkortet.Missljudet kommer ibland men man kan mycket väl höra det. För har man som mål att få en tyst dator som möjligt vill man ju inte ha några missljud.

Skulle jag som hårddisk tillverkare aldrig acceptera att det kom missljud från min hårddisk.Detta skulle jag se som en defekt disk och ett självklart godkänt RMA

Mjam: Tyvärr är det livet svårt att köra ett test då hårddisken är totalt formaterade och jag saknar moderkort för tillfället.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

20-35 är fullt normal värme, lite missljud är tyvärr inte en grund för RMA det heller.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
20-35 är fullt normal värme, lite missljud är tyvärr inte en grund för RMA det heller.

okej var ju tråkigt att man ska behöva stå ut med det där skitet å...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjRaven
Vicotnik: Okej,Ingen kylning i övrigt. Skulle gissa på att tempen ligger på en 20-35 grader. Har aldrig haft någon kylning på mina diskar tidigare å dom har inte blivit lika varma.

Missljuden kommer endast ibland, visst finns det en chans att dom kommer från grafikkortsfläkten. Men jag tog en med passiv kylning och det lät inget alls från grafikkortet.Missljudet kommer ibland men man kan mycket väl höra det. För har man som mål att få en tyst dator som möjligt vill man ju inte ha några missljud.

Skulle jag som hårddisk tillverkare aldrig acceptera att det kom missljud från min hårddisk.Detta skulle jag se som en defekt disk och ett självklart godkänt RMA

Alla moderna diskar med få undantag behöver någon form av kylning för att de ska må bra. En lågvarvig chassifläkt framför disken duger bra och något som man har möjlighet att fixa i de flesta bättre chassin. Har du ingen kylning alls på disken kan den snabbt gå upp till över 50C vilket inte är så bra. Max specade temp på IDE-diskar brukar vara mellan 55 och 65C, men kan man hålla sig under 40C är det att föredra.

Seagates diskar brukar i början låta lite vid idle, nån kalibrering eller nåt sånt. Många av mina Barracudor har låtit vid idle i nån vecka (ett par veckor max) när de var nya.

Är du inte helt säker på att ljudet kommer från disken så bör du helt klart kolla upp detta först så att du är säker.

Som Mjam säger så kan man köra Seagates egna diagnostikprogram som kollar igenom disken ordentligt. Om det programmet hittar något fel så får man en felkod och med en sån felkod är det inga problem att returnera disken.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Till skillnad från många andra, tex IBM och Hitachi kan man INTE med Seagates diskar ställa in ljudnivån, sk. Acoustic Management. Hade du kunnat detta så skulle du kanske bli av med missljudet.

Enligt specen framgår vilken ljudnivå diskarna skall hålla - kan du visa att ditt exemplar avviker grovt från detta skall Seagate byta ut din disk, särskilt som man (ibland felaktigt) påstår sig ha de tystaste diskarna så har du här ett argument att be dem leva upp till.

Lycka till och berätta hur det går!

Permalänk
Avstängd

Vicotnik: Veckor är väl okej.Men jag har haft disken i 9 månader. Sedan vet jag att det kommer tjutande ljud från mitt grafikkort då fläkten håller på att gå sönder.Sedan nätaggregatet tjuter ibland men detta var något billigt skit jag köpte så.

jookeer:Har jag chassit helt öppet då låter det inte direkt mycket men kör jag med chassit helt slutet så hör jag väl hårddisken utan problem. Detta kanske är överdrivet dock men det känns som om hela chassit ska braka samman när som helst. Ljudnivån är väl inte högre än en gammal 2,5Gb Quantum disk dock

Men sak samma skiter i att göra en RMA på disken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har inte tänkt på att maila dem, förklara läget och se vad de svarar?

Jag har dessutom ett par hårdiskar som får för sig att låta ibland. Vare sig det är under startupsekvensen, Idle eller under full belastning så är det som att något rispar. Svårt att förklara. Ungefär som att läshuvudet skulle behövas smörjas in med lite olja.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Du har inte tänkt på att maila dem, förklara läget och se vad de svarar?

Jag har dessutom ett par hårdiskar som får för sig att låta ibland. Vare sig det är under startupsekvensen, Idle eller under full belastning så är det som att något rispar. Svårt att förklara. Ungefär som att läshuvudet skulle behövas smörjas in med lite olja.

Jo något liknanade ljud kan jag få ibland

Visa signatur