HJÄLP! gcc compilern vill inte fungera =/

Permalänk

HJÄLP! gcc compilern vill inte fungera =/

Tjenare!

Nu är det så att jag kör en server på min kompis 100mbit uppkoppling. Jag kör slackware på den och tänkte dra upp en bouncer (psyBNC).. Problemet är det att gcc compilern inte vill fungera vilket gör att jag inte kan konfigurera BNC'n ordentligt..

checking for gcc... gcc
checking whether the C compiler (gcc ) works... no
configure: error: installation or configuration problem: C compiler cannot create executables.

kommandot "get" på kommandoprompten funkar inte heller..
-bash: get: command not found

Jag har inga avancerade kunskaper inom linux.. är nybörjare.. men skulle vara evigt tacksam om jag kunde få hjälp att ordna dom här småfelen.

(jag har inga kunskaper inom kärnkompilering :P...)

Visa signatur

PSN: nickeswe
XBL: Jixel

Permalänk
Medlem

Jag tror det beror på att du inte har glibc installerat. Testa att installera det så ska det nog fungera.

Permalänk
Medlem

Jag skrev apt-get install gcc (det har du tydligen redan gjort) sen skrev jag apt-get install ncurses-dev

Sen fick jag det att fungera..
Mvh //Magnus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
Jag skrev apt-get install gcc (det har du tydligen redan gjort) sen skrev jag apt-get install ncurses-dev

Sen fick jag det att fungera..
Mvh //Magnus

Nu har ditt tips att göra med debian medan trådskaparen tydligen kör slackware, så ditt tips är tyvärr inte till någon större hjälp;-) Sen hu ncurses-dev ska få gcc att snurra är en annan fråga;-)

Permalänk
Medlem

om du har swaret så kan du köra swaret --reinstall gcc

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rdj
Jag tror det beror på att du inte har glibc installerat. Testa att installera det så ska det nog fungera.

Brukar inte det följa med per default i Slack-installen? Vore en aning konstigt annars, kan man tycka... ?

W

Permalänk
Hedersmedlem

Jo, glibc kommer vanligen med som standard i Slackware men den installationen har fått knäppa saker för sig och hoppat över paket så det är möjligt att det har hänt igen.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Brukar inte det följa med per default i Slack-installen? Vore en aning konstigt annars, kan man tycka... ?
W

Beror på vilka paketgrupper och paket du väljer med under installationen. Du har lite kontroll över vad du får in på datorn.. Dessutom så kör slackware med binära tgz-paket vilket gör att man inte _måste_ ha med kompilatorverktyg