Veckansproblem Nr.3 - "No turn point"

Permalänk
Medlem

Veckansproblem Nr.3 - "No turn point"

Så var det dags igen.

Hemsida: http://jmb.mine.nu/~matricks/veckansproblem3

Vi kör från och med nu tills på Onsdag 19:00 nästa vecka!.

Denna gång skall vi leka med pathfinding på ett nytt sätt. Tänk dig att vi har en karta iform av en bitmap. Sedan vill vi hitta en väg mellan två punkter där vi vänder så lite som möjligt. Här kommer 1000 ord.

Här har vi två godtyckliga punkter och en massa hinder. Det finns flera sätt att ta sig från punkt A till punkt B. Det hela går ut på att göra det med så få punkter som möjligt imellan. Denna lösning använder 4 punkter.

Det finns en del antaganden du kan göra. Bitmappen kommer alltid vara av Power Of 2 natur (16,32,64,128 etc) och alltid vara inramad av 4 pixlar.

Mer info + validator finns på sidan.

Lycka till! + fet kredz till alla som ställer upp!

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

Ojoj, detta kommer bli en utmaning! Bra problem och creds till Sim

Visa signatur

CTMod Developer (WoW UI Mod)
http://www.CTMod.net

Permalänk
Avstängd

Bara att sätta igång

Permalänk
Medlem

Ah, btw. På bilden du visade så är start & målpunkterna flertalet pixlar stora. Får man börja var man vill inom ytan, eller kommer startpunkten vara 1*1 pixel?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Tur att vi har mycket tid.. Får en känsla av att detta kommer bli satans svårt

Vad menar du med att "bitmappen kommer alltid vara inramad av 4 pixlar."

Permalänk
Medlem

Tror det menas att den kommer ha en border på 4 pix vitt. Tror jag?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Så start och slutpunkter sätter vi ut själva eller vad?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

m0REc... det kan ju inte va så... vi får kolla sidan...

Edit: vad är poängen med en border på 4px? rätt onödigt?
Edit2: japp, allt står på sidan (förutom poängen med bordern)...
Edit3: fan jag tror jag ställer upp den här gången också...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Så start och slutpunkter sätter vi ut själva eller vad?

Japp. Programmet ska ju kunna räkna ut vägen med olika start och slutpunkter. Sedan när matrix korar vinnaren så väljer han själv start och slutpunkt. Som jag förstår det.

Permalänk
Medlem

Vad menas med så få punkter som möjligt emellan... pixlar, alltså kortast väg, eller punkter där man byter riktning?

Litte luddigt... Men vad är en punkt?

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle76
Vad menas med så få punkter som möjligt emellan... pixlar, alltså kortast väg, eller punkter där man byter riktning?

Litte luddigt... Men vad är en punkt?

Punkter som byter riktning.

Permalänk
Medlem

en ren gissning är att flera kommer hitta den optimala vägen. blir det då oavgjort eller vinner den som tog kortast väg avdom?

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoBo
en ren gissning är att flera kommer hitta den optimala vägen. blir det då oavgjort eller vinner den som tog kortast väg avdom?

Först minst antal punkter, sen kortast väg.
Sen kommer huvudbilden/bilderna vara ganska stora så det inte ska vara någon stor chans att det blir lika.

Permalänk
Medlem

Det är det förra formatet (hemma gjorda raw) som gäller eller?

Permalänk
Hedersmedlem

masv: Läs på sidan så får du se, svaret är ja.
Mycket mysigt bildformat, men jag skulle inte vilja använda det till fotografier.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Jo, men ibland står det bara bitmapp och jag blev lite konfunderad. Kanske hitta på ett onödigt långt namn till det och sen skapa en fin förkortning så man slipper alla missförstånd?

Permalänk
Avstängd

Matricks & Psi> Kommer ni försöka er på nån lösning?

Permalänk
Medlem

Kan man anta att det bara kommer vara två färger eller? typ svart och nån sorts grå...

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sim
Matricks & Psi> Kommer ni försöka er på nån lösning?

Förmodligen. Jag började på en lösning till förra problemet, men så kom det nya problem på en annan programmeringsproblemsida ( http://mathschallenge.net/ ) och det gick före.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Hade ju tänkt vaa med... Men min 21' blev just svart så nu sitter man på 15'... Vet inte om jag orkar koda på en sån liten skärm...

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

Programmet kommer inte testas på bara 1 bild utan kanske 5 bilder med 5 olika start punkter på varje. Jag kommer bli ganska sträng på att faktiskt programmen beter sig som dom skall. Asså, ta in parameterar och skicka ut datan korrekt. Annars kommer det blir jobbigt att testa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tror inte att någon fixar en optimal lösning på denna....
visst går det att klämma fram helt godkända svar, men tvivlar på att någon lägger fram en som är perfekt...
Men jag har inte funderat så många minuter på detta, samt att det säkert finns några här som krossar mig... men ska bli intressant.. själv har jag inte tid att ställa upp, har andra programmeringsgrejjer på schemat

Nej, bruteforce räknas inte

Permalänk
Medlem

Appro på om jag skall ställa upp. Får se. Har en del bilande i helgen som jag kanske kan knacka lite på. Jag har iallafall en ide om hur man skall kunna lösa det på ett optimalt sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Återigen, eftersom alla verkar ha ignorerat mig :p, kan man anta att bg-färgen alltid är svart?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Osaou
Återigen, eftersom alla verkar ha ignorerat mig :p, kan man anta att bg-färgen alltid är svart?

Eftersom du verkar ha ignorerat faktan på sidan så kan du anta att det tomma på bilden är byte 0 och det ifyllda är byte 1.

Permalänk
Medlem

Ayas... so owned...
Hmm... byter nog metod från bruteforce tror jag... verkar bli lite för hög exekveringstid...

Och en till grej. Den här gången verkar det va så att hela körningen högst får ta en minut. Alltså kan man inte bortse från initialiserings-tid etc, eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Osaou
Ayas... so owned...
Hmm... byter nog metod från bruteforce tror jag... verkar bli lite för hög exekveringstid...

Och en till grej. Den här gången verkar det va så att hela körningen högst får ta en minut. Alltså kan man inte bortse från initialiserings-tid etc, eller?

Hela körningen, från start av programmet tills den stänger av sig själv.

Permalänk
Avstängd

Hmm... Det här lär bli svårt...

Permalänk
Avstängd

Jag kämpar också, men den är rätt svår.

Det hade varit skoj om folk uppdaterar lite emellanåt och skriver om dom har gjort några framsteg. Så man vet var man har konkurransen.

Permalänk
Medlem

Kul. Jag kommer inte ha tid att påbörja något förrän på tisdag, men jag ska försöka lösa problemet.

Finns det några fler antaganden man kan göra? T ex att alla hinder kommer vara ellipser, eller kommer det vara Teewarsloggor och sådant? Kommer hindren vara konvexa och sakna hål?

Start- och slutpunkterna är väl just punkter (1x1 pixel)?

Visa signatur

:€