Vilken fönsterhanterar? Blir galen!

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken fönsterhanterar? Blir galen!

Ja hejsan hejsan,
nu kommer ytterligare en tråd i frågan från mig, jag ville inte bumpa upp den gamla då den var rätt gammal.
Så, till frågan: Jag kan verkligen inte hitta en fönsterhanterare som jag trivs med!
En lista över dem jag kört (som jag kommer ihåg )

* KDE
* GNOME
* Window Maker
* Fluxbox
* Blackbox
* Openbox
* Enlightenment
* Ion
* WMI-10
* FVWM
* PekWM
* EvilWM
* IceWM
* LarsWM
* Kahakai
* Waimea
* Aewm
* Aewm++
* TWM
* XFCE

Detta är dem jag kommer på nu, har antagligen kört fler än dessa.
Så, kom med tips på alla möjliga fönsterhanterare!

Tack på förhand!

MVH m0REc

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Eh, om du provat så många är nog problem att du inte ids konfigurera dem efter din smak och dina behov.

Permalänk
Hedersmedlem

KRATER: Jo då, det har jag gjort. Men jag trivs inte alltför länge. De jag stannat längst i är

* Blackbox
* PekWM
* Enlightenment

För dem har jag trivts bäst i, men inte helt och fullt stormtrivits.

Visa signatur

Vim

Permalänk

Någon av de du har listat borde passa om du ställer in den rätt. Annars får du modifiera koden

Jag kör Gnome hemma och Blackbox i skolan och jag trivs med båda. Det låter som om du är rätt så haj på Linux (du har ju testat alla fönsterhanterare som finns). Blackbox är liten och diskret och man kan ställa in den lite som man vill, så den skulle jag rekommendera. FluxBox skall väl vara byggt på Blackbox, men den har jag inte testat.

Vad är det du inte trivs med?

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Hedersmedlem

cable_guy6: Jag vet inte vad det är jag inte trivs med, gillar bara inte "känslan" i dem.
Den jag körde absolut längst var Blackbox, men numera trivs jag inte alls i den.

Visa signatur

Vim

Permalänk

Är det utseendet, fönsterfunktionerna, eller möjligheterna till menyer, mm. du inte tycker om?

Om du vill ha bättre "känsla" så kan du se om du får tag på en utvecklingsversion av Sun Lookingglass

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Hedersmedlem

cable_guy6: Jag kan inte sätta fingret på vad jag inte gillar, jag bara tröttnar på dem och tycker illa om dem.

Mjo, jag har övervägt att prova den.

Visa signatur

Vim

Permalänk

Testat twm som följer med X? Om så är fallet så har du nog testat det mesta och kan nog kasta X och köra utan fönsterhanterare.
Jag kör själv Gnome nu efter att ha testat ett gäng olika, men jag saknar Enlightenments "workspace switcher" och möjligheten att scrolla mellan skrivborden i Gnome.

Permalänk
Hedersmedlem

HenkeTheMan: Mjo, jag har testat TWM.
Men jag vill kunna köra X-program fortfarande så köra med bara zsh är inte ett alternativ.

Visa signatur

Vim

Permalänk

Har du testat kombinationer då? Exempelvis Blackbox med XFCE4-panel. På detta sätt kanske du kan plocka ihop de funktionerna som du gillar, annars är det väl som sagt "bara" att skriva om någon.

Permalänk
Medlem

vad är det för fel på wmi?
det finns även beta versioner av blackbox och xfce.
kanske de skulle kunna vara något.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Hedersmedlem

Jag la in flux det första jag gjorde när jag installerade linux första gången för år sen, man skulle ju testa något och flux skulle ju vara trevlig. Har inte kört något annat än ofrvilligt eller bara testat lite snabbt.

Jag kan nämligen inte komma på något det saknar eller något som är fel. Kör den rätt omoddad med något standardstyle. Rent, snyggt, smidigt och funktionellt. Gick även över till 0.9xx när det blev stable. Det enda jag kan sakna ibland är lite pastellkänsla, som vissa har på pekvm och liknande.

Fundera ut vad det är som stör dig, så du antingen kan koda om det eller leta upp nått som passar. Annars får du ju leta i evighet. Har man nästan testat allt utan att lyckas är det ju bara en sak kvar, gör bättre själv. Forka något halvtaskigt (eller att göra en uppsättning patcher är väl det som är snyggt utan att trampa någon på foten), eller skapa från scrach.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Hedersmedlem

Nu gav jag XFCE ännu en chans, ska köra den ett tag och se vad jag känner sen.

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem

Den fönsterhanterare jag trivs bäst i är Aqua, men det finns ju bara till Mac OS X...
Jag kör för tillfället KDE, men jag stortrivs ändå inte riktigt i det. Känns lite stort och klumpigt, men samtidigt ganska komplett.
Det jag nog saknar mest i tex. Fluxbox är ett bra konfigurationsverktyg - mina textbaserade program konfigurerar jag gärna med textfiler, men min fönsterhanterare vill jag konfigurera grafiskt.

Permalänk
Medlem

jag har vart ute och tumlat runt med de flesta WMs som står att hitta där ute, har aldrig fastan riktigt för något, egentligen.
det närmsta jag kommit till att fasta är nog att köra openbox, som är det jag kör mest.
vet inte riktigt vad det är som gör att jag håller mig såpass trofast openbox, men det har den där lilla extra touchen...
annars är gnome väldig, väldigt trevligt

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Hehe har exakt samma problem, byter fönsterhanterare flera gånger i veckan känns det som, hinner bara ställa in alla settings till fönsterhanteraren så allt är ok så får jag en flipp och byter. Enlightenment/Fluxbox är nog dom jag gillar mest, men de saknar något... Tror jag är för windowsskadad och inte riktigt orkar med att allt måste göras via shellfönster, och det är något med Gnome/KDE jag bara inte tycker om ;>
Xfce ser ut att vara något som är värt att ge en chans faktiskt!

Permalänk
Hedersmedlem

benjiman: Jag gillar shellfönster, det mesta jag gör görs via aterm.

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem

Jo jag gillar också shellfönster, fast inte vid den gränsen att jag måste in i .conf filer för att ändra bakgrundsbild

Permalänk
Medlem

Hur kan man inte trivas i FVWM?

Visa signatur

Yarr?

Permalänk
Hedersmedlem

Johanta: Pga att det är ett rent helvete när man ska konfa om det.

EDIT: Hittade en intressant sak på Gentoo's forum, senaste CVS:en av XFCE4 stödjer composite i wm:et!
http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=232066

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem

m0REc: Sitter på den versionen!
Jag gillar den jävligt mycket men composite är inte så jädra stabilt

Har tidigare kört
* Fluxbox
* Blackbox
* Openbox
* Gnome
* KDE
* Waimea

Gillade i princip alla *box men det känns lite för lite när man kör det som primär fönsterhanterare på en relativt kraftig dator. Efter att ha kört openbox en längre tid bytta jag till gnome iom. att 2.6 släpptes. Det trivdes jag rätt ok med men istället som då man körde openbox kände att det var för lite blev det aldeles för mycket.
Var då jag bestämde mig att testa XFCE 4 och det är jävligt lagomt. Litet men ändå många trevliga funktioner å så.

Men som någon sa tidigare så bör du kanske jobba på något eget hopkok av de fönsterhanterare och DEs som finns

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag kör openbox med gnome-panel och jag tycker det är jävlig nice, har även kört kde och de andra boxarna men jag fastnade för openbox. Eftersom jag gärna vill ha en pager och lite ikoner att klicka på har jag gnome-panelen, hade dock klarat mig bra utan högerklicksmenyn.

Permalänk
Medlem

pekwm!!!! utan tvekan! helt klart det bästaste wmet i hela världen!!!

Permalänk
Medlem

Så länge man kan ha massa terminaler är ju allt trevligt... Frågan är snarare gillar du grafiska tillämpningar på t.ex. filhanterare och dylikt?
Hur arbetar du? Använder du terminaler till allt i princip eller använder du grafiska saker så som konqouer(orka stava KDE program...)?

Permalänk
Hedersmedlem

Krunaldo: För det mesta använder jag mv, cp, rm mm men ibland kickar jag igång ROX alternativt krusader.

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem

Varför bryr du dig ens om hur din fönsterhanterar ser ut då? Det enda du verkar kräva är kapaciteten att köra x antal terminaler ^^. Du borde egentligen köra openbox eller om du vill ha en taskbar så kör du fluxbox; du har redan testat dessa så egentligen finns det inga vettiga förslag... ^^.

Permalänk
Hedersmedlem

Krunaldo: Även fast man använder en massa terminaler vill man fortfarande trivas i sin fönsterhanterare.

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem

Problemet du verkar ha är att det finns allt för mycket att välja bland och du försöker hitta ngt som passar dig perfekt... Egentligen finns det bara ett alternativt för dig då: Gör en egen fönsterhanterare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krunaldo
Problemet du verkar ha är att det finns allt för mycket att välja bland och du försöker hitta ngt som passar dig perfekt... Egentligen finns det bara ett alternativt för dig då: Gör en egen fönsterhanterare.

problemet är nog att man inte vet vad det är man vill ha och lägger ner projektet efter ett tag

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Tja då är det nog dags för en att sitta i ett hörn i fosterställning och mummla för sig själv: "fin fin fin fönsterhanterare omöjlig att hitta störande... måste döda..."
Kan inte folk bara acceptera att man aldrig kommer att trivas fullkommligt i sin fönsterhantrerare? Det enda man kan trivas med är hur vackert det är med vit text på svart bakgrund eller grön text på bakgrund.

EDIT: Har du provat båda versionerna av fluxbox? Devel och den gamla så att säga.