Permalänk
Medlem

WarCraft ger minnes fel?

Tja

Jag klockade datorn för ett tag sen från 2500+ till 3200+, och detta fungerade bra.

Men så har jag även börjat spela några nya mappar i Warcraft(DotA och AOS Extreme). Problemet är att WarCraft stänger ner sig ibland(hoppar ut till Windows) där man får ett medelande om att ett minnes fel(på en viss adress) har inträffat?

Vad kan detta bero på ? funderade på om det är Vcoren till minnet man måste höja en aning?

Förövrigt fungerar dator perfect, Doom 3 kan man spela utan några problem alls!

//Jimmy

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

fina särskrivningar!!
du kan verkligen skriva du!

det kanske kan ge lite med mera vcore o kräm till minnena.

Visa signatur

Abit nf7-s v2.0 | xp 2500@ 11*227| OCZ PC3200 2-2-2-5 | r9800 pro @ 500/400 | 3dmark 6883p | Vatten

Permalänk
Medlem

Har samma prolle och får samma problem, fast inte längre.. det har gått över.

Permalänk
Medlem

Sorry för särskrivningen, jag e inte så grym på att skriva, och spcielt inte sent.

Angånde felet: Konstigt att ditt bara försvunnit? jag har provat att avinstallera allt och lägga in det igen(WarCraft och Frozen Throne) men detta hjälpte inte.

//Snowman

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Hade samma problem, när jag klockade ner cpun med 2 mhz till 179fbs så gick det utan problem igen. Kanske värt att testa...

Visa signatur

Winfast K7ncr 18dpro | Sempron 2400+ @ 1800mhz | Geforce 6200 | 512 PC3200 | Soundstorm | Samsung 40gb + Seagate 80gb | NEC 2500A | Benq Dvd-spelare

Permalänk

Hade samma problem med WC3, installerade om skiten sen funkade det.

Permalänk
Medlem

Kanske inte 100% stabilt system?
---------------

Många tror sig ha ett dundrans stabilt system efter bara något test när dom klockar. Men spel/program beteer sig olika och dom är olika känsliga för saker o ting.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Vissa banor kraschar ju också på grund av vissa fel i banorna, då brukar war3 krascha och så får man ett meddelande om minnesfel på som brukar sluta på siffran 5 i det där långa nummret.

Permalänk
Medlem

Om du spelar banor typ eternal conflict så kräver dessa väldigt mycket mine, vissa av skripten är inte heller optimala och kan orsaka loopar som äter minnet. Jag har 1 Gb minne och ett långt parti i EC så kommer jag knappt ur spelet. Har du då minsta instabilitet på minnet så blir det sånna symptom som du beskriver.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Det är ju Crossair XMS minne så de borde tåla detta, de kör 400 Mhz precis som de ska(de går ju att clocka till mer).

En vlid gissning skulle vara att det finns vissa problem i mapparna som orsakar felet.

Jag har nämligen inga andra problem med datorn förövrigt. Ska se till att prova lite till, men uppfattningen är att vissa mappar intreäffar detta fel oftare på.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnowJim
Tack för alla svar!

Det är ju Crossair XMS minne så de borde tåla detta, de kör inte 400 Mhz precis som de ska(de går ju att clocka till mer).

En vlid gissning skulle vara att det finns vissa problem i mapparna som orsakar felet.

Jag har nämligen inga andra problem med datorn förövrigt. Ska se till att prova lite till, men uppfattningen är att vissa mappar intreäffar detta fel oftare på.

Precis som camridge sa så är olika applikationer beroende av vissa saker från datorn och ställer olika krav kan man säga. WC3 är väldigt känsligt och mycket processor och minneskrävande. Din dator är alltså inte helt stabil.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Tja! spelade lite AOS Extreme 1.0 fix till och nu blev jag utkastad till windows igen med en message ruta om memory error.

Följande står i rutan

Thia application has encountered a critical error:

FATAL ERROR!

Program : d:\spel\Warcraft iii\war3.exe
Exception: 0xC0000005(ACCESS_VIOLATION) at 001B:6F1524AA

The instruction at '0x6f1524AA' referenced memory at '0x6839DAA1'.
The memory could not be 'written'.

Press OK to terminate the application.

Någon mer ide? har inte provat att klocka ner den något än, men jag vet att jag har kinnat spela denna mappen utan problem minnst 1 ggr.

//Jimmy

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade samma problem när jag klockade min data.. så la tebax den på rätt hastighet så har det slutat...

eller iofs.. händer nån gång väldigt sällan..

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Höjja vcoren 0.50v kan hjälpa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimiEM
Höjja vcoren 0.50v kan hjälpa

Vet inte om det finns en vcore för minnena, men jag antar att du menar CPUns vcore?

//Jimmy

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnowJim
Vet inte om det finns en vcore för minnena, men jag antar att du menar CPUns vcore?

//Jimmy

Skriver jag Vcore mernar jag Vcore. Skriver jag vDimm menar jag vDimm. Jag får minnesfel av att ha processorn för mycket klockad med för låg spänning.
Maxxa vDimm om du inte gjort det.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem.
Dota allstars kartan verkar vara extra känslig för minnesfel.
Har för mig att jag ändrade timings på minnen och sen dess har det fungerat smärtfritt.

btw, om du gillar dota så har jag en pickupkanal
#dotapickup.euro @ Quakenet

Permalänk
Medlem

oki!

Så jag vågar alltså säta VDimm på högsta möjliga utan problem?

min Vcore är just nu 1.650 V så om jag höjer 0.5 så hamnar den på 2.050 vilket jag inte trot du menar, troligen menar du att jag ska i detta fallet höja den till 1.700 v

Updatering och värt att nämna:

Från början hade jag endast ett Cossair XMS3200 C2 256 MB som körs i 200Mhz och Agressive inställning.

Och redan då har jag kunnat höra modekortet säga tidvis "faild memory card" eller liknande, men detta händer enbart då och då.

Jag körde då memtest(dos programet memt86) utan att få några fel på minnet!

Nu för ett tag sen köpte jag ett minne till (XMS3200 C2 512 MB) o satte i. Jag klockade även upp datorn till 3200+.

Detta har fungerat bra, men så plötsligt så börjar problemen med Warcraft.

Även "Memory Card faild" hörs lite då och då(som tidigare)

Jag provar ställa ner CPUn lite, 10.5 för stället 11 *200, men då startar inte datorn alls. Den säger bara memory card faild!

Ställer till baka igen till 11*200 och startar upp, hinner knappt komma in i Warcraft från minnes felet dyker upp.

Stänger av datorn, plockar ur 256 minnet och startar upp igen, ställer minnet på Agressvie igen samt 11*200 på CPUn.

Spelar en omgång Warcraft på 40 min utan problem.

Har dock inte provat mer än, men det verkar som om det är något fel på 256 minnet annars! Har laddat ner memtest progget igen och ska se om den säger att det är något fel på 256 MB modulen denna ggr!

Har inte hört något memory faild än så länge ihäller

Annars är det väll bara att köra lite till med 512 minnet och se om den får samma fel igen, det är ju inte alltid man får problemet med minnet!

//Jimmy

sorry för stavning och rörighet

Visa signatur