Permalänk

Pengar ska bli till dator

Tjo,

Snabb historia nu då...
Min farsa fick jobb i ryssland, av företaget där fick han 15 000 kr till att köpa sig en dator, jag reagerar direkt och säger att han inte behöver så mycket pengar till en dator (han använder word och lite allmänna windowsprogram).

Så han säger då att jag får alla pengarna om jag sätter ihop en dator till honom som han kan Office och lite diverse basic program samt att han ska ha en scanner/skrivare som har ganska bra kvalité.

OK, nu till mitt dilemma, ska jag köpa en dator till honom och sen uppgradera min egna för resten av pengarna eller ska jag ge honom min dator direkt och köpa en helt ny för pengarna.
Ännu ett alternativ är att jag byter runt lite med delar i datorerna, så min är jättebra och hans är hyffsad.

Min dator består nu av:

ASUS p4c800-e deluxe moderkort.

Pentium 4 2.8 ghz Processor

Asus 9600XT Grafikkort

768 mb samsung original DDr minnen 333Mhz

Soundblaster 5.1 LIVE! ljudkort

380 W nätagg

Hårddisk osv är ointressant då dom inte förbättrar prestanda så oerhört mycket.
(om det är något jag glömt så säg gärna till)

OK, så där har ni min dator, jag skulle gärna vilja ha ett geforce 6800 GT ultra kort och lite nya minnen. Hårddisk hade inte heller varit fel. Det är ju ändå en massa pengar jag har. Även småsaker som headset osv är bra att förbättra. Jag spelar mest på datorn, och leker lite i photoshop. Är det kanske värt att satsa på en AMD till min dator? har hört att dom ska prestera väldigt bra i spel.

Vad tycker ni? Tackar för tipsen, nu ska jag sova. Gonatt alla!

Visa signatur

LäckerPelle

Permalänk
Medlem

Du ger han din dator och bygger ett AMD64 system till dig själv istället

Visa signatur

Intel 9900K | MSI Z390 Pro Carbon | MSI 2080TI Gaming X Trio | 2 x 16gb G-Skill Trident RGB | 500GB Samsung EVO Plus NVME, 1TB Samsung EVO Plus NVME | EVGA 750W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robztr
Du ger han din dator och bygger ett AMD64 system till dig själv istället

I agree. Men behåll ljudkortet och andra delar som är bra och köp nån budgetskit till honom

Visa signatur

AMD64 x2 4400+ | Asus M2N-E | 2048mb DDR2 | GeForce 6600GT | WD 200gb S-ATA | Zalman 9500A

Permalänk

kom av mig i skolan ju...
somsagt, ett datorsystem till farsan kanske går loss på en 3-4k o då har du 10k kvar ju?

då kan du köpa en hel ny dator till dig med:D, ev. uppgradera din gammla lite lätt o sen köpa ett micro/nano (om de hinner komma ut) -itx och göra en liten liten hyffsad dator till små lan, som htpc, eller som musikdator i din blivande 360 Modena(äckliga rikemansbarn......). En sådan bil måste bara ha ett bra system.

Alternativt, försök köpa en förstärkare lr likande tekniska saker, o skriv dom som "datortillbehör". Eller köp nytt tangentbord och mus, tex logitechs nya.

Ha'et Krax

Permalänk

Re: Pengar ska bli till dator

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LäckerPelle
Tjo,

Snabb historia nu då...
Min farsa fick jobb i ryssland, av företaget där fick han 15 000 kr till att köpa sig en dator, jag reagerar direkt och säger att han inte behöver så mycket pengar till en dator (han använder word och lite allmänna windowsprogram).

Så han säger då att jag får alla pengarna om jag sätter ihop en dator till honom som han kan Office och lite diverse basic program samt att han ska ha en scanner/skrivare som har ganska bra kvalité.

OK, nu till mitt dilemma, ska jag köpa en dator till honom och sen uppgradera min egna för resten av pengarna eller ska jag ge honom min dator direkt och köpa en helt ny för pengarna.
Ännu ett alternativ är att jag byter runt lite med delar i datorerna, så min är jättebra och hans är hyffsad.

Min dator består nu av:

ASUS p4c800-e deluxe moderkort.

Pentium 4 2.8 ghz Processor

Asus 9600XT Grafikkort

768 mb samsung original DDr minnen 333Mhz

Soundblaster 5.1 LIVE! ljudkort

380 W nätagg

Hårddisk osv är ointressant då dom inte förbättrar prestanda så oerhört mycket.
(om det är något jag glömt så säg gärna till)

OK, så där har ni min dator, jag skulle gärna vilja ha ett geforce 6800 GT ultra kort och lite nya minnen. Hårddisk hade inte heller varit fel. Det är ju ändå en massa pengar jag har. Även småsaker som headset osv är bra att förbättra. Jag spelar mest på datorn, och leker lite i photoshop. Är det kanske värt att satsa på en AMD till min dator? har hört att dom ska prestera väldigt bra i spel.

Vad tycker ni? Tackar för tipsen, nu ska jag sova. Gonatt alla!

Solklart att du ger han din dator samt en skrivare+scanner för ca 3500kr så har du 11500kr över och det räcker till ett riktigt fint system

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk

Shuttle

Jo, en shuttle låter visserligen inte helt fel, men isåfall får jag ha en liten bärbar hårdisk på sådär 200 gb. Hur mycket får plats i en shuttle? hur mycker RAM osv? Det hade ju varit gaanska najs att sätta ihop en shuttle för sådär 10k, sen använda resten till pappas dator och ha min gamla som server eller nått

Visa signatur

LäckerPelle

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska köpa en Laptop åt din pappa för ca 15.000, istället för att ge han din gammla speldator.

Men det är ju bara vad jag tycker

Visa signatur

P4 3,6Ghz - 2Gb ram - X800XT-PE 256Mb - 2x200Gb SATA - WD Raptor 74GB S-ATA 8MB 10K RPM **Exet fick ta datorn - använder nu laptop** [spoiler]PS3 :)[/spoiler]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doxie
Jag tycker du ska köpa en Laptop åt din pappa för ca 15.000, istället för att ge han din gammla speldator.

Men det är ju bara vad jag tycker

Men han behöver inte en så bra dator. Känns inte så lönt då, men det är ju bara vad jag tycker

Visa signatur

LäckerPelle

Permalänk
Medlem

Ok, då tycker jag att du ska köpa en av dom där billiga DELL burkarna (som man ser reklam på tv) åt han, för ca 5-6 tusen, sen har du nästan 10k att modda din dator för.

Det är lätt att man blir för girig i såna här situationer.
Trots allt är det pengar som du inte räknat med.

Och tänk om... det kommer en rysk datanörd och ska hjälpa din farsa, han kommer ju se direkt att det där inte är datorn som han "borde" ha + att den inte är värd 15.000. Då kanske din farsa får prolem, för att du ska kunna få bättre flyt i dina spel.

Jag säger inte att det är dumt, men att man kanske ska tänka till en xtra gång innan.

Visa signatur

P4 3,6Ghz - 2Gb ram - X800XT-PE 256Mb - 2x200Gb SATA - WD Raptor 74GB S-ATA 8MB 10K RPM **Exet fick ta datorn - använder nu laptop** [spoiler]PS3 :)[/spoiler]

Permalänk

mjo

Det har du visserligen rätt i, men han har jobbat länge inom samma företag och någon koll har aldrig inträffat.
Om han får problem med datorn så får jag vara hans lilla datanörd som tittar till hans dator. Så det är nog ganska lugnt på den punkten.
Girig är väldigt lätt att bli i denna situationen ja, men nångång får man väl ha lite flyt.

Visa signatur

LäckerPelle

Permalänk
Medlem

köp en ny shuttle för 10k, behåll din gammla som hemmadator med hdd platts. Köp en ny till din farsa för 5k, simpelt.

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...