Permalänk
Medlem

Lite lack på mitt Aibt KV8 MAX3 nu

Har precis skaffat mig lite nya prylar i form av...

*Abit KV8 MAX3
*AMD 64 3000+
*1 gb ram
*sata disk
*Radeon 9800 pro

Bekymret är att mitt moderkort började tjuta som en ambulans när jag skulle starta systemet för första gången. Tog reda på att man skulle flasha bios, sagt och gjort, sög hem senaste bios-filen och la den på en diskett. Nollade CMOS och startade burken, problemet är bara att den inte hittar min floppydrive. JAg har provat att byta kabel, elsladd och även med en annan floppydrive.
Självklart sitter kabeln åt rätt håll, den går inte att sätta åt fel håll.

Nån som har ideér om hur man kan lösa detta lilla problem?

Visa signatur

Alla som tror på psykokenesi. Lyft min högerarm!

Permalänk
Medlem

Testat att googla runt överallt i bios och kollat så att den sitter rätt på moderkortet?

Visa signatur

ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i5 6600K 4.2 GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced 8GB | Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz | Corsair CX650M | Samsung 960 EVO 250GB | Kingston V300 120GB | Seagate Barracuda 64MB 1TB | Seagate Barracuda 64MB 2TB | ASUS PCE-AC68 |
Fractal Design Define R4 Titanium Windowed | AOC G2778V 27" 75Hz

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Är du helt säker på att det inte går att vända på diskettkabeln?

Hjälpte en kille flasha just det moderkortet och han hade vänt kabeln åt fel håll även om det såg ut som den bara kunde sitta åt det hållet.

Permalänk
Medlem

kolla om lampan på floppyn lyser hela tiden, då sitter ide kabeln på fel håll.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

Det går inte att vända den fel, det sitter en liten klump ungefär mitt på som inte går att vända fel. Och lampan lyser inte överhuvudtaget.

Jag har iallafall lyckats flasha bios med hjälp av en bootbar cd-skiva nu. Plockade bort alla enheter utom dvd-spelaren från moderkortet och tvingade den att på det viset boota på cd´n.

Nästa bekymmer är att jag trots nytt bios så hittar den fortfarande inte floppy, eller någon av mina 3 hdd´s. Eller den hittar allt i bios, men den bootar inte på nåt överhuvudtaget. Grejerna funkar i en annan dator, men inte i den nya. Har försökt med alla möjliga bootinställningar i bios, men inget tycks funka...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det SATA diskar du använder? Har du rätt drivrutin isåfall? Har du kollat ngt ABIT forum om ngn haft liknande problem?

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Så går det med ett skräpkort jag vet.
Hade samma problem som du, och då var det att det "inte" gick att vända den fel. Kollat strömkabeln? Kolla med annan sladd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Är det SATA diskar du använder? Har du rätt drivrutin isåfall? Har du kollat ngt ABIT forum om ngn haft liknande problem?

Jag har inte kollat något Abit forum ännu så länge.

Sen det där med drivisar, jag måste ju först kunna boota på något sätt för att kunna lägga in några drivisar till min sata-disk. Det är för övrigt 1 sata-disk och 2 ide.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soviac
Så går det med ett skräpkort jag vet.
Hade samma problem som du, och då var det att det "inte" gick att vända den fel. Kollat strömkabeln? Kolla med annan sladd.

Jo, skräpkort är vad det verkar vara.
Jag har redan skrivit att det inte är några felvända kablar för bios hittar och identifierar dom ju. Det är ju bara som så att den inte vill boota på någon sätt, hur jag än ändrar bootföljden i bios. Har testat att få den till att boota på alla 3 hdd´s, floppyn, dvd-spelaren och dvd-brännaren. Och inget funkar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du fått ordning på det?
Jag har exakt samma problem.

Visa signatur

AMD Athlon™ 64 3000+ • Abit KV8-MAX3 • 1024 MB RAM • CNPS7000-B CU • Pioneer DVR-107D • Antec SLK-3700BQE

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exzero
Har du fått ordning på det?
Jag har exakt samma problem.

Fixa öronpluggar, installera Windows och kör Flashmenu (finns på skivan till moderkortet) för att flasha Bios i Win.

Hade inga som helst problem med mitt KV8-Max3.. klockade inte lika sjysst som mitt KV8 Pro gör dock

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Okejdå, inte alla dessa problem. Endast att floppyn inte fungerar.
Har senaste BIOS:et. Har verifierat att kablarna funkar. En annan gammal floppydrive funkar men inte den nya jag köpt.
Den funkar dock i en annan burk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CCWarlock
Fixa öronpluggar, installera Windows och kör Flashmenu (finns på skivan till moderkortet) för att flasha Bios i Win.

Hade inga som helst problem med mitt KV8-Max3.. klockade inte lika sjysst som mitt KV8 Pro gör dock

Visa signatur

AMD Athlon™ 64 3000+ • Abit KV8-MAX3 • 1024 MB RAM • CNPS7000-B CU • Pioneer DVR-107D • Antec SLK-3700BQE

Permalänk
Hedersmedlem

Men sätt in den gamla floppyn då. Byt rakt av. Men annars e det väldigt lätt att floppyn går till f.nders (dör). Men de är ju inte alltför dyra som tur är.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Den nya är inte trasig, funkar i gamla burken.
Den som sitter i gamla Dell-burken passar inte, sån där inbyggd variant.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Men sätt in den gamla floppyn då. Byt rakt av. Men annars e det väldigt lätt att floppyn går till f.nders (dör). Men de är ju inte alltför dyra som tur är.

Visa signatur