Permalänk

Benq FP937s

Happ så sitter man med nya skärmen, kan inte hitta en dålig punk med den, tar lite plats, bra bild, inget ghosting!

Testade precis, märker ingen skildnad emot den gamla CRT skärmen, förutom att bilden är en meter längre från mina ögon och jag ser den lika tydligt!

Så till er som funderar så säger jag köp, funkar kanon!

Visa signatur

Mainframe: Core i7 920 - Gigabyte EX58-UD5 - Gigabyte Geforce GTX285 - 150 GB Velociraptor - 1TB Caviar Black - 12GB RAM

Permalänk
Medlem

Härligt!!

Valde själv en Benq FP951 med något högre responstid dock har den bättre kontrast. Inga döda pixlar. En härlig skärm för kontorsprogram. Go Benq

FP937s
Contrast 500:1
Viewing angle (L/R;U/D) (CR>=10) 140/140
Response time (tr/tf) 12 ms

FP951
Contrast 700:1
Viewing angle (L/R;U/D) (CR>=10) 170 / 170
Response time (tr/tf) 25 ms

Permalänk

Re: Härligt!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jadde
Valde själv en Benq FP951 med något högre responstid dock har den bättre kontrast. Inga döda pixlar. En härlig skärm för kontorsprogram. Go Benq

FP937s
Contrast 500:1
Viewing angle (L/R;U/D) (CR>=10) 140/140
Response time (tr/tf) 12 ms

FP951
Contrast 700:1
Viewing angle (L/R;U/D) (CR>=10) 170 / 170
Response time (tr/tf) 25 ms

Jo det e sant att det e något bökigt kontrast på vinkel på den men det spelar mindre roll, jag testade aldrig skärmen innan ja köpte så d va lite på chansning men ja e mkt nöjd! Det går trotts allt att vinkla den...

Visa signatur

Mainframe: Core i7 920 - Gigabyte EX58-UD5 - Gigabyte Geforce GTX285 - 150 GB Velociraptor - 1TB Caviar Black - 12GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på den här skärmen (Benq FP937) eller ViewSonic VX912, har dock inte bestämt mig vilken det blir ännu... skulle vara kul att se ett test där dessa två jämförs i och med att dom är relativt lika både på specifikationera och i priset.

Permalänk
Medlem

någon som äger en VX912??? skulle vilja höra lite vad DU tycker om den..

Visa signatur

Antec Sonata, Asus A8V Deluxe, AMD A64 3500+ med CNPS-7700CU, Corsair TWINX1024-3200XLPRO, Club3D x800xt pe med VF700-CU

Permalänk
Medlem

Jag har en BenQ FP937s och jag är så nöjd som det någonsin går att bli!

Helt underbar att se på och jag måste säga det att jag lirar CS väldigt ofta samt Farcry,doom3 och all annan skit och man märker inte av något som kan kallas ghosting.

ÄLSKAR DEN!

Visa signatur

3dMark05: 15.100 -> E4300 1.8Ghz @ 3.15Ghz , 2x1gb OCZ PC6400, 8800GTS 320mb, ASUS P5N-E SLI

Permalänk
Medlem

Stämmer in i kören, underbar skärm fp937s! haft den i en månad snart, fortfarande mkt nöjd!

Här har ni en gullig bild på min lekplats...
http://brandbergen.vadvardet.nu/pics/savannesburk.jpg

Visa signatur
Permalänk
Medlem

skulle vara kul se en benQ i action, tycker man ser ghosting med min LG på 12MS så.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _baRRy_
skulle vara kul se en benQ i action, tycker man ser ghosting med min LG på 12MS så.

Jo men LG1915s har ju inte DVI koppling utan bara D-sub. är inte säker men hört på håll att detta ska göra bilden både skarpare och hjälpa mot ghosting. hur sant det är vet jag tyvärr inte men jag vet att jag själv är väldigt KRÄSEN när det kommer till ghosting men har inte kunnat se detta en enda gång på denna underbara skärm.

Har för övrigt nu tre skärmar som jag arbetar med satte upp TVn på bordet med samt min good ol' 19CRT

Visa signatur

3dMark05: 15.100 -> E4300 1.8Ghz @ 3.15Ghz , 2x1gb OCZ PC6400, 8800GTS 320mb, ASUS P5N-E SLI

Permalänk
Medlem

Har kollat på LG 1915S ett tag men nu såg ja att man kunde få DVI utgång för några hundralappar extra o den verkar ju vara rätt bra. är det nån som vet va benq har för pixel garanti ?
och är de svårt o se om de är några döda pixlar på skärmen ?

Visa signatur

Livet är hårt, hitills har ingen överlevt.

Permalänk
Medlem

Är själv inne på att köpa en BenQ FP937s. Men var kan man köpa den? FP937s är väl inte samma som FP937? Sökte på http://buggy.no-ip.com men hittade inte FP937s då, bara FP937.

Permalänk
Medlem

Har själv en FP767-12 och älskar den över allt annat i hela världen (nästan).
Mycket bra kvalitet, inte en enda pixel som bråkar och bra responstid, kontrasten kanske kunde vart bättre men men den duger fint.

Visa signatur

Party Party !! || Stolt dyslektiker
Amd 64 3000+ Winchester -|- 1024mb DDR 3200 -|- GF 6800LE @ 399/800 -|- Msi K8N Neo2 Platinum Server Druon 900 på något MSI mobo -|- 1024mb PC133-|- 4st 120gb 2st 200gb 1st 250gb och en 40gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mart|n
Är själv inne på att köpa en BenQ FP937s. Men var kan man köpa den? FP937s är väl inte samma som FP937? Sökte på http://buggy.no-ip.com men hittade inte FP937s då, bara FP937.

Det är samma skärmar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

s och b efter modellnamnen för skärmar betyder oftast silver och black.
FP937s är alltså en silverfärgad FP937.

Permalänk
Medlem

aaaaah okej! Tackar så mycket!

Permalänk

Måste också säga att jag är mycket nöjd med denna skärm. Den duger till allt, förutom då väldigt mörka filmer där det svarta tyvärr blir alldeles för synligt och förstör lite. Men det får man leva med när man kör TFT ;~

Jag köpte min skärm för 4855:- för ca 2½ vecka sedan, och nu kan man få skärmen för ca 370:- billigare ifrån datorbutiken, så kan det gå

Permalänk
Medlem

Absolut en toppenskärm det där, perfekt bild och ingen som helst ghostning... *tycka om sin lilla skärm... ghieee :D*

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Märker man några nackdelar med att det "bara" är kontrast 500:1 jämfört med tex skärmar som har 700:1? Jag undrar samma sak när det gäller brightness på 250 cd/m²?

EDIT: Såg att den hade kommit i 8ms också... FP937+.

Permalänk
Inaktiv

Då beställde jag mig en Benq FP937s nyss.. hoppas den är så bra som alla säger.. jag funderade tidigare på LG:n fast nu efter jag såg denna tråden så ändrade jag mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
Då beställde jag mig en Benq FP937s nyss.. hoppas den är så bra som alla säger.. jag funderade tidigare på LG:n fast nu efter jag såg denna tråden så ändrade jag mig

Ja fick hemm min i torsdags, du behöver inte vara orolig det är en kannonskärm

Visa signatur

R-SON

Permalänk

inga döda pixlar någon???

Permalänk
Medlem

jag skulle vilja ha en väggfästanodning till min Benq fp937 som jag beställt , någon som vet var man kan få tag på det?? eller e det lätt att göra en själv?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r-son
Ja fick hemm min i torsdags, du behöver inte vara orolig det är en kannonskärm

Låter gött det... Hoppas nu bara datorbutiken kan vara snabba för en gång skull.
Fick mail imorse att den gått till packning, men när det är datorbutiken så brukar det ändå dröjja ca två dagar innan den är skickad.. bara jag får den innan helgen så är jag nöjd

Permalänk
Medlem

jippi, fick min 937s idag....grym skärm..har inte upptäckt några döda pixlar än iaf...o snart ska den upp på väggen...jaf har köpr en väggfästanordning idag oxxo...wiiieeee

Permalänk
Medlem

Okej, jag kommer med lite mer nyanserad kritik då om nån är tveksam.
Det är en bra skärm, det kan vi ju slå fast. Men felfri är den inte. Färgerna och skärpan är mycket bra. Kontrasten och betraktningsvinkeln lite sämre. Då den är väldigt stor blir gärna övre och undre delarna av skärmen mindre tydliga om man inte sitter exakt framför.

Kontrasten tycker jag funkar sådär om man tänkt titta på (mörka) filmer och/eller spela tex Doom 3. Till Doom var jag tex tvungen att trycka upp kontrasten till max för att få skaplig bild, annars blir det inte speciellt bra.

Sen kommer vi till det med döda pixlar. Jag har en irriterande alltid-lysande grön i högra delen av skärmen, och det förstör ju känslan en del i mörka partier i spel och filmer. Sen tycker jag att jag läst om flera andra på forumet som haft en eller två också, men jag vet inte om detta är något specifikt för Benq. Döda pixlar är ju nåt vi verkar få dras med när det kommer till platta skärmar.

Så på det stora hela en bra skärm, men med vissa brister som säkert kan reta en del

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en Benq FP937s+ eller en Benq FP937 men jag vet inte vad det skulle vara för skillnad i spel...

Har även sett att man inte skriver ut nån Hz på TFT skärmar.. eller på vissa skriver dom det.. Räknar man inte Hz på platta skärmar.. ? Skulle vara väldigt trevligt att få reda ut det här frågetecknet...

Mkt tacksam för svar

//Niklas

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk

Jag har med köpt en Benq FP937s för ett litet tag sedan, mycket bra skärm. Inga döda pixlar eller nått annat att klaga på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jo man räknar uppdateringsfrekvensen, men det funkar inte som på CRT att man måste ha minst 85Hz för att inte få skallen sprängd. När man kör med TFT och DVI t.ex. är det rekommenderat att köra 60Hz för bästa prestanda.

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk

Har någon läst någon test med Benq FP937s?

Några erfarenheter av Philips 190S5FS 19"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kiyoko
jo man räknar uppdateringsfrekvensen, men det funkar inte som på CRT att man måste ha minst 85Hz för att inte få skallen sprängd. När man kör med TFT och DVI t.ex. är det rekommenderat att köra 60Hz för bästa prestanda.

Okej... men varför är det sån skillnad ? Kommer inte spel som går väldigt fort att "lagga" när man har så låg uppdateringsfrekvens ? Rekomenderar du en Benq FP937s ?

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux