Permalänk
Medlem

Få belöning om ni kan hjälpa mig.

Nu har en väldigt konstig sak hänt min dator, den har flippat ut!

När jag skulle sätta in mitt grafikort i daotrn igen och koppla in allt så visades inget som helst grafik på skärmen, precis som att det inte skulle få svar!
Men tog jag ut vga kablen så sa skärmen no connection- skummt?

Jag har provat med 3 olika grafikort varrav alla 3 som funkar i andra datorer, och det funkar inte. 2 olika skärmar som också funkar annars...

Det låter som en halv defekt agp port... jag har tagit bort cmos och satt dit det igen fter ca 5 sek, hjälpte inte!

Jag har kollat efter dam eller etc som skulle störa själva kortet mot porten, inget...

Vad kan det vara för fel och vad ska jag göra åt det? Datorn startar och grafikkortet får el för fläkten spinner och neonen lyser!

Jag hänger inte med vad som hänt, har inte gjort någon modifiering alls innan på kortet, låna ut kortet till en polare bara och det funkar fortfarande på hans dator. Iaf sist..

//tack på förhand mvh Robin "AzAk" Piispanen

ps: Den som hjälper mig så mycket att jag har kunnat lösa problem får en belöning på 100:- (skickas via internetbank)

Permalänk

- kolla så att ingen extra "distanser" mellan moderkort och chassi ligger och kortsluter.
- Ta bort och sätt tillbaka processorn och cpukylaren
- testa med annan minnesslot och ev. bara ett minne

PS. även om det skulle vara något av ovanstående fel, så kan du behålla pengarna själv
( dom lär du behöva till julklappar )

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem

tack för svaret! ska testa med cpu saken, sen distanser vet jag inte ens vad det är men minnena ska funka, dom sitter på samma plats som innan när det funkade!

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Plus att min cpu fläkt snurrar jätte långsamt till denb sluta att snurra efter typ 3 min.

Permalänk
Medlem

kan ju vara att nåt inte får tillräkligt med ström pga neon och fläktar kolla så du inte har alltför mycket saker på samma molex

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: rtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk

när du tar ut batteriet och clearar cmos ska du ha det ute i minst 30 sekunder. se också till att datorn inte får någon ström genom att dra ur sladden eller stänga av nätagget

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzAk
tack för svaret! ska testa med cpu saken, sen distanser vet jag inte ens vad det är men minnena ska funka, dom sitter på samma plats som innan när det funkade!

Distanser är de piggar som skiljer moderkortet från att ligga direkt på chassit.. i mitt fall guld färgade distanser...

Permalänk
Medlem

ja elen kan det kanske vara, har ett 340W från chieftec, har ju funkat innan men jag vet inte kvaliteten eller om det har vart lite för lite hela tiden. har 2hdd's dvd-brännare, cd-rom klockad cpu då sen ett antal fläktar. Man kanske ska uppgradera sig?

Permalänk
Medlem

- Testa med andra minnen
- Testa med ett PCI Grafikkort
- Se till att moderkortet inte har någon kontakt med chassit på baksidan

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Kan vara sata som strular om du har det också

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: rtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem

nope har inte sata

Permalänk

har samma probz... har testat med både PCI och AGP grafikkort...

Permalänk
Medlem

har samma problem jag med...

Visa signatur

| Min dator | Chieftec Dragon Fulltower | P4 2.8GHz @ 3.2GHz | ASUS P4P800 Deluxe | 2st TwinMOS PC3200/DDR400 512Mb | Club3D Radeon 9800Pro 128Mb | 2st Maxtor DiamondMax Plus 9 200Gb 8Mb Cache | NEC ND-2500 | Samsung Syncmaster 913B | Logitech Cordless Desktop MX | Logitech Z-2300 2.1 THX |

Permalänk
Medlem

många som har detta problem tycker jag. Tro jag säljer skiten billigt och lägger pengarna på något annat som FUNKAR. En sa att man inte ens skulle peta på korten för då gick dom sönder DIREKT. Så jag sa bara att
" ok men då e alla mina komponenter sönder då" så jag skiter i det.

Permalänk

Kan ju vara era skärmar som är paj ? ;P hähä

Visa signatur

Dell 2405 ;P + Shuttle SN25P, 3700+ San diego, 1GB XMS Pro, 6800GT (VF700Cu), 1 x WD Raptor 74GB, 1 x WD 200GB, 1 x Hitachi 250GB, DVD-R NEC 1300A. Kan någon dra ner värmen i min burk?

Permalänk
Medlem

"tagit bort CMOS"? menar du batteriet? isf gör som nån sa längre upp. vänta minst 30 sek att sätta in det men prova först att bara cleara cmos, själv har jag aldrig behövt ta ut battriet. om det inte funkar så tycker jag det lutar åt att moderkortet är paj.

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Medlem

1. Prova att koppla ur alla hårdiskar/cd-spelare förutom systemhårddisken.

2. Prova med ett PCI-grafikkort, någon ovan skrivit samma sak. Får du bild då kan återställa fabriksinstälnningar i BIOS. Du kan även uppgradera BIOS.

Fråga: De grafikkort du har testat i din dator, fungerar de i andra datorer efter de har suttit i din dator?

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

plocka ut ALLT ur datorn, sen sätt in det igen, så kanske det fungerar... glömm inte att reseta bios också via batteriet på moderkortet.

Permalänk
Avstängd

jag hade samma problem slutade med att jag fick ett nytt mobbo på garanti, funkar bra nu

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Medlem

Liten rapport. Plockade isär datorfanskapet helt å hållet, gjorde rent chassi & delar och nu funkar den igen!! Ibland e de värt de där extra timmarna...

Visa signatur

| Min dator | Chieftec Dragon Fulltower | P4 2.8GHz @ 3.2GHz | ASUS P4P800 Deluxe | 2st TwinMOS PC3200/DDR400 512Mb | Club3D Radeon 9800Pro 128Mb | 2st Maxtor DiamondMax Plus 9 200Gb 8Mb Cache | NEC ND-2500 | Samsung Syncmaster 913B | Logitech Cordless Desktop MX | Logitech Z-2300 2.1 THX |

Permalänk
Medlem

bra sagt bejon2000 man kan hjälpa andra utan för att få något för det. Tycker det var bra sagt av dig

.. macke1

Visa signatur

[ 3800+ x2 [ asus A8N-sli-se [ xfx 7900gt [ 160 gb [ twinmos 1024mb [ bzerk 500w [ beantech igloo [

Permalänk
Inaktiv

Testa att kolla att skärmkabeln verkligen sitter i.. Kanske du inte har tryckt in grafikkortet ordentligt?? mina tips iaf..
tycker heller inte att du ska behöva betala för att få lite hjälp..

Permalänk
Medlem

När ni ska cleara CMOS så räcker det inte alltid att ha det ute några minuter. Bästa sättet är att flytta CMOS jumpern till 2.3, boota upp maskinen med en BIOS diskett, låt den pipa ett tag och när den har slutat så stänger ni ner den igen. Sätt tillbaka CMOS jumpern och starta maskinen. Normalt ska det räcka med att flytta till 2.3 och sedan starta och stänga av. Bara ett tips. Uppkommer såna problem som grafiken, omstarter, etc, kolla då kondensatorerna på kortet. Är de svullna eller läcker så kan det ha med saken att göra.

Visa signatur

//Johan

Permalänk
Medlem

Har samma problem jag.

Men jag har inga komponenter i förutom mobo och grafikkort, kan det ha med saken att göra? Skulle bara testa grejorna men ingenting händer.

Permalänk
Medlem

Om du har tillgång prova minnen och processorn och allt i ett annat moderkort, kan va det som jävlas.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk

Du kan testa de som jag gjorde med min nf7-s v2.0..... Jag hade iaf ett jordnings problem. Ta ut hårdvaran och starta datorn med hdd,mobo,cpu,nätagg på en skärbräda eller liknande och om de fungerar så ska det fungera när du sätter tillbaka de i chassit....
Hoppas de fungerar....

Visa signatur

Athlon xp2600(barton 12,166), 512ddr 333mhz , Leadtek 6800le(12,6 391/891 1,3v ) 128mb, nf7-s v2.0 3dmark 05-4003

Permalänk
Medlem

Du har inte möjligtvis höjt volten till minen eller multippelkontolern. Detta vet jag kan stula för endel. Sätt bara volten till default och prova. Fungerar det kan du sedan ändra tillbaka som du vill ha det.

Visa signatur

Första bygget: A7M266 | 2500+XP-M@2703Mhz 1,95V | PC2100 1gig 2.2.2.6.9.8 | SB Live 5.0 | 6800NU@6800GT
Andra vattenkylt: NF7-S v2 | 2400+XP-M@220x12.5 1.9V | XMS4400C25 | 9500pro@400/310 |3dmark01 18084
HP rp 5700 | E7600 | 8gig DDR2 | gt 1030 pci-e riser adapter | 128 gig SSD | win 10
Dell 9020, 7010, 960, HP pro 3300, Asus konfigurationer mfl.

Permalänk

Jag skulle förleslå att byta nätagg först
Jag körde på ett 350W ett bra tag, sen började mina hdd´s att varva upp å ner
Bytte då till ett 300W som jag hade liggande, som hade bättre värden än det förra
Mycket riktigt, allt blev att gå bra, i några veckor iaf *sss*
Sen fick jag ett mysko fel när jag skulle starta ett spel en dag
Då sa datorns "SpeachController" att den inte kunde identifiera min CPU
Drog ner den till orginal men samma fel kvarstog
Bytte till ett nytt 350W nätagg jag fick av en kompis, nu funkar allt igen
Så med andra ord så tror jag det är nätagget som har gett upp, men det är min mening!
Lycka till

Visa signatur

CPU: Use your imagination
MEM: Use your imagination
PSU: Use your imagination
GPU: Use your imagination