FAQ. Låsa upp nVIDIA 6800 och 6800LE

Permalänk
Medlem

Du har helt rätt, den här diskusionen hör inte till tråden. Alla som har frågor angånde volt modd skriver i den här tråden - http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=372985

Oasboy: ska man komma riktigt nära GT hastigheter får man voltmodda kortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oasboy
men som jag fattat det så börjar tråden med pipemodding men det har inget att göra med voltmodding? Behöver man göra båda för att komma upp i GT prestanda med ett 6800LE kort, eller räcker det med enbart pipemodding?

Du kommer aldrig att komma upp i GT-prestanda med ett LE. Det är helt enkelt för kassa minnen på LE/Nu.Däremot kan man komma ganska nära men då måste man voltmodda.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem

fraggel har tydligen klocka sitt 1002 mhz på minnet med sitt leadtek 6800LE, men det låter bara för bra tycker jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
fraggel har tydligen klocka sitt 1002 mhz på minnet med sitt leadtek 6800LE, men det låter bara för bra tycker jag

inte min bästa loop men ändå ett bevis på att min sunkiga 250w agp4 burk kan.

http://service.futuremark.com/compare?3dm05=325058

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

hehe tycker du har ett väldigt lågt resultat

Permalänk
Medlem

ja inte så bra men mitt nät agg går på knäna så nytt agg och nyinstalation så blir det nog bra har inte gjort nyinstall sedan kortet åkte i,befintligt system ca 14 månader.
och 12v nere under 11v inne i 3dmark så mer mos mer points.

men nu är mina 1000mhz på minnet ingen mer myt.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Köpte mitt leadtek kort från inetdata.se

Kör det i (A1, 12x1, 5vp) är det då samma sak som ett 6800NU ?

Även en till fråga är sugen på att klocka det (core och memory) men varken i Rivatuner eller Pstrip så kan jag ändra det! i Rivatuner är "enable low-level hardware overklocking" mörklagt så att säga, dvs man kan inte kryssa i det.
Ok i Pstrip ligger båda på 0 och man kan inte ändra.

Mvh

Visa signatur

Asrock 939Dual-SATA2, Opteron 1.8@2.5ghz, 2GB G.skill, 6800LE @12/5

Amd barton 2500 @3400, 512mb Twinmos PC 3200, Geforce Ti4400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.M
Köpte mitt leadtek kort från inetdata.se

Kör det i (A1, 12x1, 5vp) är det då samma sak som ett 6800NU ?

Även en till fråga är sugen på att klocka det (core och memory) men varken i Rivatuner eller Pstrip så kan jag ändra det! i Rivatuner är "enable low-level hardware overklocking" mörklagt så att säga, dvs man kan inte kryssa i det.
Ok i Pstrip ligger båda på 0 och man kan inte ändra.

Mvh

yepp det är ett NU om klockar det till 325/700 du har 300/700

ta hem coolbits regpatch och klocka via inställningar............

Testa ev att vmodda grafikbioset och se om du då kan köra 16/6 testa även 12/6 = bättre än ett NU.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.M
Köpte mitt leadtek kort från inetdata.se

Kör det i (A1, 12x1, 5vp) är det då samma sak som ett 6800NU ?

Även en till fråga är sugen på att klocka det (core och memory) men varken i Rivatuner eller Pstrip så kan jag ändra det! i Rivatuner är "enable low-level hardware overklocking" mörklagt så att säga, dvs man kan inte kryssa i det.
Ok i Pstrip ligger båda på 0 och man kan inte ändra.

Mvh

Du är inne i fel meny du skall in under Driver settings för att klocka.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

kan man köra kortet typ 10/5 om något krånglar lr måste man köra LE lr NU lr GT lr ULTRA ??????+++++

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Inaktiv

8/12/16 på pixel pipelines
4/5/6 på vertex pipelines

Permalänk
Medlem

Om allt nu funkar efter en pipemoddning, hur står sig kortet i framtiden? Blir det en livslängdsskillnad och kommer det funka utan framtida problem? Ska inhandla en helt ny dator snart och jag har inte råd att bränna eller förlora ett grafikkort. Får man en okej prestandaökning med endast pipemod, utan överklockning? Pipemod verkar ju vara ganska säkert i sig, jag måste fega som tusan efter köpet

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ADDE-VT
8/12/16 på pixel pipelines
4/5/6 på vertex pipelines

4/1 går väl att köra

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brickN
Om allt nu funkar efter en pipemoddning, hur står sig kortet i framtiden? Blir det en livslängdsskillnad och kommer det funka utan framtida problem? Ska inhandla en helt ny dator snart och jag har inte råd att bränna eller förlora ett grafikkort. Får man en okej prestandaökning med endast pipemod, utan överklockning? Pipemod verkar ju vara ganska säkert i sig, jag måste fega som tusan efter köpet

Så länge du håller dig till att bara Pipemodda skall allt vara grönt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Beställde ett Leadtek 6800LE igår från datorbutiken, fanns inga kvar i lagret idag när jag kollade. De tar ju slut sjukt fort! Får hoppas att jag får mitt snart iallafall.

Visa signatur

Scurvy

Permalänk

Jag tror att varken tillverkarna eller affärer trodde på att 6800LE skulle sälja så bra. Men det är inte så konstigt, ingen har trot att folk skulle kunna öppna pipes/vertex på sina kort. När RivaTuner 15.2 kom ut ändrades allt, folk kunde öppna pipes/vertex.

Personligen tycker jag att 6800LE kort är det mest prisvärda kortet genom tiderana. Om man är kunnigt och har ett bra vattenkylningssytem, så kan man få en 6800LE prestera som en 6800GT eller ja, till och med som en 6800 Ultra.

My 6800LE is on fire.....:cool:

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kePs
Beställde ett Leadtek 6800LE igår från datorbutiken, fanns inga kvar i lagret idag när jag kollade. De tar ju slut sjukt fort! Får hoppas att jag får mitt snart iallafall.

http://www.computercity.se/index.aspx?identifier=SE83135

i lager bra pris billig frakt.
jag köpte det kortet i butik orkade inte vänta.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Computercity skickade iväg mitt kort idag. När jag först hörde om modifikation av 6800-serien så var det på 64bits, då gick det bara med hårdvarumodd och jag undrade om de var möjligt med mjukvarumodd. Mjukvarumodd är helt underbart då det fungerar. När man köper ett relativt dyrt grafikkort så vill man helst slippa löda...

Permalänk
Hedersmedlem

Ja man tackar inte nej till ett kort som kan softmoddas med 50% i prestanda ökning........

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Ja man tackar inte nej till ett kort som kan softmoddas med 50% i prestanda ökning........

Japp, mitt 9800 SE får över 30% mer prestanda. Presterar lika bra som en del datorsystem med 9800 Pro.

Permalänk
Medlem

Ett 6800LE-kort har ju "bara" 128 MB-minne, och är inte ens DDR3. Hur kan det komma i närheten av 6800GT? Är det inte bara bättre att köpa ett 6600GT som har DDR3 och vara nöjd? ´Kan man komma i närheten av 6800GT's hastigheter på minnet med ett 6800LE? Hur mycket är det som skiljer?

Angående softmodding, behöver man ha det programmet kvar och installerat (autostart?) även efter moddingen, eller ändrar det i BIOS på grafikkortet? Kan man stänga av det från autostart?

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max två färger. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeinhor
Ett 6800LE-kort har ju "bara" 128 MB-minne, och är inte ens DDR3. Hur kan det komma i närheten av 6800GT? Är det inte bara bättre att köpa ett 6600GT som har DDR3 och vara nöjd? ´Kan man komma i närheten av 6800GT's hastigheter på minnet med ett 6800LE? Hur mycket är det som skiljer?

Angående softmodding, behöver man ha det programmet kvar och installerat (autostart?) även efter moddingen, eller ändrar det i BIOS på grafikkortet? Kan man stänga av det från autostart?

Bara för att det har DDR 3 så behöver det inte vara så mycket bättre. Brukar oftast bara vara just minnena som skiljer mellan ett moddat och ett riktigt kort. Kan man överklocka minnena så spelar det inte så stor roll. Det är få spel som utnyttjar 256 mb, möjligtvis något fsp-spel som har stora och detaljrika banor. Har kollat lite tester och ett GT ligger på ca 11 000 i 3dmark03, har för mig att LE ligger på ca 9000-1000 efter modden. 3dmark är inge bra test men de kan ge lite fingervisningar. Jag tycker det inte värt att lägga ut 1700 spänn mer för ett GT för att få ca 10-20% mer i prestanda.

Permalänk
Medlem

Okej, så du föreslår att jag köper ett GeForce 6800LE och försöker låsa upp pipsen på det istället för att köpa ett 6600GT? Även om jag inte lyckas låsa upp några pipes så är 6800LE inte så långt efter?

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max två färger. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeinhor
Okej, så du föreslår att jag köper ett GeForce 6800LE och försöker låsa upp pipsen på det istället för att köpa ett 6600GT? Även om jag inte lyckas låsa upp några pipes så är 6800LE inte så långt efter?

6600GT ligger på ca 7800 i 3dmark03. 6800LE är best bang for the buck om man lyckas med modden annars bör det kunna klockas över 6600 GT, LE kortet har sunkiga 6800p som original.

6600GT ska vara bra på överklockning. Så det som talar för 6800LE är om det går att softmodda.

Permalänk
Medlem

Men fungerar det att softmodda ett Gainward 6800LE? Eller måste det vara Leadtek? Så 6800LE klarar 6600GT även om man inte lyckas med modden, genom överklockning?

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max två färger. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Och nu till de något sämre nyheterna...

Citat:

Unwinder skrev:
It is already clean that new BFG/Dell/Leadteks have some hardware changes and _cannot_ be softmodded (at least now).
I have no info about changes, which has been made in new 6800, as well as I don't have such board for investigation in my testlab. So prepare yourself to the fact that probably you'll never be able to mod it.

Så det är nog bäst att passa på och köpa nu om man planerar att göra så, kan säga att iaf det ena 6800NU jag köpte hos DB inte går att låsa upp, har inte testat det andra ännu dock.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Men ett Gainward 6800LE är okej att softmodda? Någon som har softmoddat Kompletts version av det?

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max två färger. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeinhor
Men ett Gainward 6800LE är okej att softmodda? Någon som har softmoddat Kompletts version av det?

Jag skulle avråda dig från Gainwards kort, det verkar uppenbarligen att Leadteks är mycket bättre på upplåsning. Om du struntar i eller inte kan låsa upp 6800 LE så är 6600 GT det bättre valet eftersom det från början presterar bättre än 6800 LE och vad jag hört från utländska forum så ska 6600 GT vara lätt att överklocka.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har lyckats med att låsa upp ett 6800LE? Hur mycket skiljer det i orginalprestanda på ett 6600GT och ett 6800LE?

Enligt någon här ovan så är ju upplåsning låst på Leadtek nu...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har lyckats att låsa upp alla mina pipes och jag får ca 50% högre prestanda och 6600GT är ca 15 till 20% snabbare än en 6800LE men det skiljer beroende på vilken upplösning man spelar i för ju högre upplösning desto minder skillnad.

Så en 6800LE med 12 pipes går om en 6600GT men GT kortet är ett mycket bra kort det är bara det att Nvidia gjorde en liten miss som dom nu kommer att fixa till.

Och då kan jag sälja mitt kort med plus på banken.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM