Permalänk

ssh på port 443 i ubuntu

Hur får jag ssh att fungera på port 443 i ubuntu?

Jag har ändrat ifrån port:22 till 443 i shhd_config och startat om shhd. Men det gav ingen verkan.

Det fungerade smärtfritt på port 22 innan. Hur gör jag?

Vi måste använda port 443 för att kunna komma åt den ifrån t ex skolan.

Servern är bakom en router där port 443 är öppnad mot det berörda ip'et.

Visa signatur

||Epox 8rda3i||barton 2500+@10x200||9600PRO||2x TwinMOS Original 256Mb PC3200/DDR400 400MHz||Western Digital 80gb + Maxtor 160gb||Seasonic Super Tornado 400w||Thermaltake Tsunami||

Permalänk
Medlem

är du säker på du ändrat sshd_config och inte ssh_config det finns båda.. /etc/ssh/sshd_config

port 443

Permalänk

Ja, jag har ändrat i sshd_config.

BTW Hur restartar jag sshd? Med ett kommando.

Visa signatur

||Epox 8rda3i||barton 2500+@10x200||9600PRO||2x TwinMOS Original 256Mb PC3200/DDR400 400MHz||Western Digital 80gb + Maxtor 160gb||Seasonic Super Tornado 400w||Thermaltake Tsunami||

Permalänk

'/etc/init.d/ssh restart' chansar jag på, då Ubuntu bygger på Debian.

Permalänk

Hur har sami lyckats hamna över författaren i tråden?

Permalänk

HerrEkberg: Det verkar som om tråden sorteras efter klockslag, oavsett vem som startade tråden...

Det här är ett långskott, men beroende på hur sshd startas i Ubunti så kan det kanske hjälpa att ändra porten i /etc/services oxå.
Isf blir du troligtvis tvungen att kommentera ut https eftersom det normalt sett använder port 443.
Det här är gäller alltså om sshd sparkas igång av inetd, och isf måste du starta om inetd för att ändringarna ska gälla: pkill -HUP inetd

edit:
Kom på en grej till; du använder anger väl rätt port sen när du ska ssh:a?
ssh -p 433 remotehost

Visa signatur

::.. KDE Neon ..::
Home | MAME Arcade
Spelkonsoler

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrEkberg
Hur har sami lyckats hamna över författaren i tråden?

De kör nog jeopardy

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Ja, och allt funkar nu, verkligen tack.

Permalänk
Medlem

mohaha.. lite udda kan man kalla det