Permalänk
Medlem

Starta X

Hej Hopp!
Jag kör Slackware 10.0 och KDE!
Jag är fett less på att jag måste skriva in "startx" varje gång jag ska dra igång X med KDE. Jag tror jag vet hur man får X att starta själv i Gentoo men inte i Slackware! Det är inte samma!

Visa signatur

Typ... Hej och häpp från Netsky!!!
Och god jul!

Permalänk

du måste sätta initdefault level till fem, och ändra lite i /etc/inittab. exakt hur man gör detta på slack vet jag inte

Visa signatur

In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Alternativt om du ogillar xdm kan du editera .bashrc (i hemkatalogen) och lägga dit något i stil med (fungerar med Redhat & co i alla fall).
--8< -----------------------
if [ "`tty`" = "/dev/tty1" ]; then
. /etc/sysconfig/desktop 2>/dev/null
echo "Starting X ..."
sleep 3
exec startx
fi
--8< -----------------------

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LasseGurra
du måste sätta initdefault level till fem, och ändra lite i /etc/inittab. exakt hur man gör detta på slack vet jag inte

Det är lite annorlunda i Slack. Han har satt grafisk login på runlevel 4 istället för 5, det stod någon kommentar om det i inittab men jag fattade aldrig varför. Det är annars bara att ändra 3:an (textbaserad inlogning) till en 4:a.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

ändra inittab det funkar.
gillar det dock inte