Permalänk

Byta fläkt i bärbar?

Har köpt mig en bärbar från shg.biz.

Fläkten på den är inte direkt ashögljudd eller så, utan det är mer att ljudet kommer stötvis, svajigt, svårt o förklara, men ni förstår kanske.

Nu e frågan om man kan byta fläktarna i bärbara, finns ju inte direkt o köpa i vilken datorbutik som helst. (vad jag sett i alla fall)

Permalänk
Medlem

Skulle fan också vilja göra det, inte ofta min går igång, men när den gör det låter den rätt mkt, låter som om den inte är helt "balanserad" utan vobblar en massa.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

skulle kanske droppa ett mail till shg.biz o fråga om det finns reservdelar till deras datorer.

Permalänk

Hmm..ja som funderade på o köpa en bärbar av dom ,men nu blir man lite tveksam...kanske bli en zepto i stället..men mer troligt en Dell..kör på en bärbar Dell inspirion nu som ja haft i 3 år nu utan minsta lilla krångel.

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA

Permalänk

Hehe, meningen var inte o avskräcka nån från datorerna från Shg.biz, tvärtom. Tycker datorn fungerar väldigt bra(även med XPsp2 inlagd). Fläktljudet jag nämnde är inget problem i sig, den går ju ändå _väldigt_ sällan och under en _väldigt_ kort tid om man bara surfar o sånt. "Missljudet" som jag oturligt nog kallade det är inget som hörs om man verkligen inte koncentrerar sig på det. Kan ju helt enkelt vara att termostaten väljer o styra den så eller nåt. Tycker inte att du ska hänga upp dig på den detaljen om du funderar på en bärbar, det är bara jag som har mina paranoida stunder ibland

Permalänk

Ok,lät ju lite lugnare då..men kanske man ska va kall o vänta till dom nya bärbara börjar säljas i Sverige med pci express,så man kan uppgradera grafikkortet om man känner för de..
LäskigaBosse> hur ser din konfig ut på din shg? spelar med den?

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA

Permalänk

1.6Ghz, 512ram, ATI9700, 60 gig hd, 15,4 skärm. Har inte direkt spelat på den än förutom lite Rollercoaster Tycoon 3 Men jag vet att den går att spela på, även nya spel. Ska installera BF1942 ikväll o testa lite. Återkommer med resultat

Permalänk
Medlem

Jo det skulle vara skönt om man kunde skaffa en annan fläkt eller göra något åt den. Ljudet kommer ju av att den vibrerar testade ställda laptopen på sängen och då låter det mycket mindre. Annars borde det ju gå sätta in ett motstånd på t.ex halva kapaciteten så när fläkten drar igång så får den köra lite längre tills det blir kallt igen fast då kommer den förhoppningsvis att låta mindre, för det är lite småstörande att den ska gå på fullfart överhuvudtaget när man bara småsurfar.

Öppnade luckan nyss men kommer inte exakt ighå hur det såg ut... Ska kolla mer imorn. Återkommer ifall jag lyckats hitta en lösning

Permalänk

Undrar om det kanske inte vore rena döden för datorn om man tryckte in ett motstånd, eller på annat sätt ställde ner fläkthastigheten? Tänkte bara på att om man spelar så vill ju fläkten gå _väldigt_ mycket, om inte hela tiden, o
och om den då susar på 80% eller hur fort det nu ska gå så kanske den inte kommer att kyla tillräckligt under spelets gång...

EDIT: Undrar om man inte kan dämpa ljudet lite om man sätter väldigt små tunna "gummisaker" under skruvhålen så att den inte tar kontakt mot metallen? Fast tveksamt om det skulle ge nån effekt då fläktvibrationerna ändå är så pass små enligt mig... Aja, känns som man börjar prata i nattmössan nu Gonatt!

EDIT2: Testade BF1942 (v1.6). Såg skitbra ut o laggade ingentig. Testade i High Detail & 1024*768 i upplösning.

Permalänk
Medlem

Heh, nej jag hade inte tänkte köra med något motstånd när jag ska spela men jag tycker att vanlig surfande borde kunna göras behagligare än det är idag. Ska nog ta och testa köpa en såndär kylplatta som jag såg om i denna tråd
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3924256...

Permalänk
Medlem

Frågan är om man vågar öppna upp skiten o kolla kylpastan etc. Lär ju inte vara gjort med nån större precision, lr kvalité på pasta...

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FogZ
Heh, nej jag hade inte tänkte köra med något motstånd när jag ska spela men jag tycker att vanlig surfande borde kunna göras behagligare än det är idag. Ska nog ta och testa köpa en såndär kylplatta som jag såg om i denna tråd
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3924256...

Också funderat på en sån faktiskt, men det får bli sen när jag hittat en passande väska till datorn så man har nåt o bära den i. Köp bara inte den med 2 fläktar i, ska tydligen låta som fan om dom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Frågan är om man vågar öppna upp skiten o kolla kylpastan etc. Lär ju inte vara gjort med nån större precision, lr kvalité på pasta...

Vet inte hur avancerat det kan vara att öppna o greja med kylaren, men tvivlar på att det är kvalitetspasta, det brukar det ju sällan vara på fabriksmonterade datorer.

Permalänk
Medlem

Näe, oftast inte. Det jag verkligen saknar på den här rackarn e ändå temp-mätare. Rätt dåligt att det inte finns nån sån.

Visa signatur

Permalänk

Finns det inga tredjepartsprogram som funkar? Eller menar du att det inte finns nån tempgivare eller vad det heter på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Nope, finns ingen indikator att läsa av från.

Visa signatur

Permalänk

Det var ju synd. Men men, så länge den inte blir överhettad bara

Permalänk
Medlem

Att den går av och på hela tiden är ju därför ni har förmodligen inställt på Portabel/Laptop i Energiinställningarna (Power Options) switchar ni om till Hem/kontor så går ju fläkten hela tiden och det vänjer man sig fortare med än att den går igång efter 180 sekunder och sen slår av 15 sekunder senare

Visa signatur

Time will tell, www.thunfors.net
Shg-Note Intel Centrino 1,8 Ghz, 1024 DDR, ATI Radeon 9700 128 Mb, 80 Gig (16 MB cache)