PHP - förhoppningsvis sista gången

Permalänk
Medlem

PHP - förhoppningsvis sista gången

Ni börjar säkert bli lessa på mina php-problem. Borde nog köpt mig en bok att titta i. Men men, har försökt hitta lite vettig info. Men inte lyckats.

Nu till frågan:

Jag skickar via $_POST ett värde "Ett värde" men får bara tillbaka "Ett", alltså bryter den av vid blanksteget. Hur undviker man detta? Finns garanterat någon inbyggd funktion, men vilken?

// Calleman

Permalänk
Medlem

OT.
Du har inte funderat på att sammla alla dina trådar i en egen tråd där du kan härja.

En vild gissning: undvik blanksteg?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skickar du via POST ska den inte dela variabeln.

Menar du inte GET?

Permalänk
Medlem

Nopps, skickar via post. Tror säkerligen inte att den delar variabeln heller. Däremot tror jag att man måste gå via ngn funktion som hämtar hela strängen och inte bara delar av den.

Men men...kan ingen hjälpa så får det va. Mest bara nyfiken på vad PHP klarar av och inte.

Fantastiskt tips det där, att undvika blanksteg...hmm. Lite svårt bara när man hämtar ett värde ur en databas och det värdet råkar vara en flerordig sträng.

// Calleman

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du skicka med koden så att man ser lite hur du har skrivit?

Som denka säger så ska den inte dela upp variablen...

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calleman
Fantastiskt tips det där, att undvika blanksteg...hmm. Lite svårt bara när man hämtar ett värde ur en databas och det värdet råkar vara en flerordig sträng.

Försöker du hämta ut data från en databas med $_POST-vektorn?!?

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk
Hedersmedlem

<?php if (isset($_POST['text'])) echo $_POST['text']; ?> <form action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?>" method="post"> <input type="text" name="text" /> <input type="submit" value="Skicka" /> </form>

Borde funka. Och nej, du behöver verkligen inte använda någon funktion för att få med flerordig text.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS