Permalänk
Medlem

Frågor om Sony NW-E75

Tja jag har tänkt köpa en mp3 spelare, jag har varit väldigt inställd på iRiver 790, men när jag fick se den i verkligheten tyckte jag att den var ganska stor faktiskt.

Då visade dom mig Sony NW-E75. Jag tyckte den var väldigt snygg och liten. På OnOff kan man köpa den för 1700:-. Jag gick ockås in på pricerunner och sökte på den. Då fick jag se att det inte engentilgen är en mp3 spelare eftersom den inte stöder mp3. Men det följer med ett program så man kan omvandla låtarna så dom funkar till spelaren. Sedan såg jag att det bara var usb 1.1 också.

Mina frågor är då:
1. Är det värt att köpa en spelare som inte stöder mp3?
2. Tar det lång tid att lägga in låtarna med usb 1.1? och att omvandla till ATRAC?
3. Det står "Laddbart batteri Nej " kan man köpa ett laddbart batteri och sätta i den?
4. Jag kommer använda den här spelaren till när man sitter på bussen, när man gymmar eller är ute och springer eller att föra över något word dokument eller så, är det här ett bra köp då?

Jag tog med lite info om den nedan.
---------
Snygg och liten med 256Mb internt flashminne och en väldigt lång batteritid på upp till 70 timmar.

Överför upp till 11 CD-skivor till det interna minnet tack vare komprimeringstekniken ATRAC3plus. Drivs med AAA-batterier som ger en maximal uppspelningstid på 70 timmar. SonicStage 2.0 programmet ger enkel musikhantering och obegränsade musiköverföringar av dina favoritlåtar. Kan användas med alla populära digitala ljudkomprimeringsformat; ATRAC/MP3/WMA/WAV. Kan lagra ljud, bilder och datafiler (Word, Powerpoint, JPEG, MPEG m.fl.) Halsrem medföljer så att du kan hänga den runt halsen. Lätt chassi på 40g i snyggt akrylutförande. Shuttle-omkopplare för enkel navigering.

Laddbart batteri Nej
Laddning via USB Nej
Batterityp AAA
Extern laddstation Nej
FM stereoradio Nej
Fjärrkontroll Nej
Antal låtar i MP3 60
Minnestyp Flash
Minnesstorlek 256Mb
Röstinspelning Ja
WMA/WAV/ASF/OGG Ja/Ja/Nej/Nej
Display LCD punktmatris
Line ingång Nej
Uppspelning i timmar max 70h
Interface USB 1.1
Vikt 40g
- = Uppgift saknas från leverantör
* överför upp till 11 cd med atrac
* sonic stage 2.0 musikhantering
* kan lagra ljud, bilder och datafiler
* shuttle-omkopplare för enkel skötsel
halsrem och fodral medföljer
---------

Visa signatur

[AMD Athlon XP 3000+ Barton] [ Shuttle NForce2] [512*2 MB PC-400 Original]
[Maxtor 160 GB + Maxtor 300 GB] [Asus 9600XT 128MB] [LG tft 1710s]

Permalänk
Hedersmedlem

Det är en spelare som är helt underlägsen en konventionell Mp3-spelare. Men gillar du designen, och är beredd på att göra om hela musiksamlingen till ATRAC3 vilket både förstör musiken (om du har Mp3-låtar på datorn dvs) och dels tar massa tid, så visst.

Den stora fördelen är väl den helt sjuka batteritiden. Jag skulle dock hållt mig undan Sonys spelare tills de stöder Mp3 eller motsv. vettigt format. Då slipper du bli förbannad varje gång du skall föra över musik till spelaren också.

Hade jag köpt en flashbaserad Mp3-spelare idag hade valet stått mellan iRivers IFP79x/99x, eller JOS MP-400. Fast i ärlighetens namn hade jag väntat på Apples flash-spelare, eftersom jag gillar deras koncept.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Eftersom Sony kommer med sin nya hd-spelare som stöder mp3-filer på riktigt snart så kan man kanske räkna med att även deras flashspelare kommer att kunna göra det i framtiden. Men just nu är det kanske inget alternativ.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Var inne på Sonys hemsida och kollade lite. Fick fram den här faktan om NW-E75 då:

------
Small yet Stylish Network WALKMAN with 256 MB Flash Memory
For downloading the MP3 File Manager Software for the NW-E55 & NW-E75, please visit http://www.sonydigital-link.com/DNA/NWW/nww.asp.
Transfer up to 11 CDs onto the internal memory thanks to ATRAC3plus compression technology
AAA battery operated with maximum playback time of 70 hours
SonicStage 2.0 software for easy music management and unlimited music transfers of your favourite tracks
Supports all popular digital audio compression formats: ATRAC / MP3 / WMA / WAV
Neck strap supplied for wearing the WALKMAN around the neck
Light weight body (40 grams) with stylish acrylic finish
Shuttle switch operation for easy navigation
--------

Såg det här då mitt i texten:
Supports all popular digital audio compression formats: ATRAC / MP3 / WMA / WAV

Betyder det att den kan spela upp mp3 eller betyder det att man kan omvandla mp3 för att sedan spela upp i ATRAC?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det ska ju komma en ny firmware (om det inte redan finns) som gör att den kan spela upp mp3.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Ringde OnOff och frågade om den kunde spela upp mp3 och då sa dom att den kunde det. Frågade för säkerhets skull om dom inte menade att den kunde omvandla mp3 för att sedan kunna spela upp i ATRAC. Men dom sa att den direkt kunde spela upp i mp3.

Det enda negativa jag har hört om denna spelare är egentligen att den inte har kunnat spela upp mp3, men nu när den kan det så funderar jag starkt på att köpa den.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tont
Ringde OnOff och frågade om den kunde spela upp mp3 och då sa dom att den kunde det. Frågade för säkerhets skull om dom inte menade att den kunde omvandla mp3 för att sedan kunna spela upp i ATRAC. Men dom sa att den direkt kunde spela upp i mp3.

Det enda negativa jag har hört om denna spelare är egentligen att den inte har kunnat spela upp mp3, men nu när den kan det så funderar jag starkt på att köpa den.

Regel No1, lita _aldrig_ på vad butikskedjor ala OnOff, Elgiganten etc säger, de är oftast mycket okunniga. Som bevisades i det här fallet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

OnOff har ingen koll. Står ju i produktspecefikationerna på sonys hemsida:

Valbar datakomprimering (ATRAC3 / ATRAC3plus) ja
Datakonvertering från MP3 / WMA / WAV till ATRAC3 eller ATRAC3plus ja

Jippi, du kan välja om du vill omvandla dina mp3/WMA/WAV-filer till atrac3 eller atrac3plus.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Men det skall komma en uppdatering för mjukvaran vid slutet av denna månad så spelaren kan läsa MP3-filer direkt. Köper du spelaren innan uppdateringen kommer ut rekommenderar vi starkt att du håller ögonen öppna efter denna patch."

Det här ovan skrev på Tom's Hardware Guide Sverige, ifall jag nu köper spelaren kan jag väl bara fixa den här patchen och sedan ska allt funka prima. Eller den har kanske redan kommit så dom kanske inte ljög när jag ringde till Onoff. Vad tror ni?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köp Sony NW-E95/B (512mb) på Netonnet.se för 1690:- istället

Visa signatur

Abit VT7 - CeleronD 2.67@3.0 - Mx440 - 256DDR (Dual 2x128) - Maxtor 80GB+60GB - Hec 300w

Permalänk
Medlem

Stöder den mp3 då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ATRAC är väl lossless? I sånna fall ser jag ingen nackdel

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebbi
ATRAC är väl lossless? I sånna fall ser jag ingen nackdel

Nej det är det verkligen inte.

Visa signatur

Permalänk

Vad heter Sonys kommande med hårddisk och riktigt stöd för mp3?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av At The Gates
Vad heter Sonys kommande med hårddisk och riktigt stöd för mp3?

Sony Nw-HD3

Visa signatur
Permalänk
Medlem

256mb har inte riktigt MP3
dock läste jag nått om att 1gb varianten ska stöda "riktigt" mp3

Enligt sony ska det vara upp till 70h playback batteritid på ett AAA batteri i den...isf är det sjukt bra

/ps ja jobbar inte på elgig men på en expert ;P

Visa signatur

P4/775 @ 3.2ghz | 1gb ram | 2x160gb SATA raid0 | Geforce 6600GT | Nec DVDR-3500 | 19" BenQ | Logitech DiNovo

Permalänk
Medlem

Okej, jag gick förbi en mindre dator butik i stan. Han som stod bakom disken hade en Sony-E95 och han sa att den stödde mp3. Han sa att det var lite krånglit att läsa manualen men fixar man det så ska det gå med mp3. Blir lite förvirrad när alla säger olika....

EDIT: Det här läste jag alldels nyss på net on net:
Med de program som medföljer NW-E95 kan du antingen snabbt överföra dina MP3-filer direkt från datorn till din WALKMAN®, eller komprimera dina favoritspår till det högkvalitativa komprimeringsformatet ATRAC3plus.

Så det verkar alltså funka med mp3 låtar också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska köpa en mp3 snart, är det nån som köpt den ovan?
Går det att slänga över mp3 direkt utan att omvadla dom?
Går det att slänga över vanliga filer oxå?

Visa signatur

[AMD XP1800+][MSI 6380E][2x256Mb 2100 Twinmos][Gainward GF3 ti200 Golden sample][80GB Maxtor 7200 8MB][200GB Maxtor 7200 8MB][LiteOn 52246s][Plextor 24]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skatten
Ska köpa en mp3 snart, är det nån som köpt den ovan?
Går det att slänga över mp3 direkt utan att omvadla dom?
Går det att slänga över vanliga filer oxå?

Jag beställde en NW-E95B igår och får den förhoppningsvis imorgon. Den är en "ren" mp3-spelare och har 512MB minne. Modellerna NW-E95 512MB och NW-E99 1GB spelar upp mp3-filer utan någon som helst konvertering och modellerna E55 och E75 gör även det efter fw-upgrade.

Och ja, det skall gå att slänga in mpeg, jpeg, word-filer osv.

Återkommer med synpunkter på E95 om den dyker upp imorgon.

Jag beställde min från pixmania.com, 1399:- + frakt.

Visa signatur

It´s Sony or nothing

Permalänk
Medlem

Ok, skriv så fort du provat den. Jag funderar på NW-E99 1Gb, men det måste ju gå att använda den som vanligt lagringsmedia och spela mp3 med den rakt av annars tar jag nåt annat. Liten o smidig är den ju varjefall

Visa signatur

[AMD XP1800+][MSI 6380E][2x256Mb 2100 Twinmos][Gainward GF3 ti200 Golden sample][80GB Maxtor 7200 8MB][200GB Maxtor 7200 8MB][LiteOn 52246s][Plextor 24]

Permalänk
Medlem

Nu har min NW-E95 anlänt och jag har precis hunnit testa den.

Första intrycket är att design och byggkvalité är på topp, inget plastigt knak osv utan den känns mer än gedigen.

Som jag förstått det så kan man lagra icke-audio-filer utan något som helst installerat, dvs bara plugga i och överföra till flyttbar media. Ett minus om man skall använda den till detta är att den ej har usb-kontakt direkt på enheten utan man måste köra med kabel.

För att överföra audio-filer (rena mp3-filer) krävs programvaran MP3 file manager. Om man överför dem utan detta prog. så går de ej att spela upp.
Programmet ligger dock från början installerat på spelarens flash-minne och behöver ej installeras. Dock så krävs en drivrutin för spelaren för att kunna synka med MP3 file manager.

Ljudet är bra, förmodligen bra mycket bättre med andra hörlurar (som vanligt).

Största fördelen är storleken, den är riktigt liten men ändå inte för liten för att kunna hanteras. Den är i mina ögon optimal. Knapparna för meny osv är riktigt små, men går ändå att använda utan större probs. Knappen för låt-byte & gå i menyn är som det mesta, klockren.

Att den drivs med ett AAA-batteri är enligt mig både bra och dåligt. Visst kan det vara skönt med inbyggt batteri som laddas genom USB, men de är ofta icke utbytbara och blir sämre med tiden. Här kan man köpa ett batteri när som helst och var som helst om den börja dö. Och batteritiden som är upp till 70h går ju inte att klaga på....

Fördelar:
Byggkvalité
Design öht, knapplayout
Storleken, klockrent format
Bra ljud (allting är relativt dock)
Batteritid, upp till 70h
Fungerar som lagringsmedia

Nackdelar:
Ingen fjärr
Kräver drivrutin för att kunna överföra "rena" mp3-filer och spela upp dem
USB & batteriluckan känns lite väl ömtåliga
Ingen radio (om man är ute efter det)

Har säkert glömt en massa, återkommer om/när jag kommer på mer.

Visa signatur

It´s Sony or nothing