Permalänk
Medlem

Hårdisk till ibook??

Jag sitter o är sugen på att införskaffa en ibook var idag och pillade på en Men som sagt 30 gb är för lite som standard.. ska även köpa extra ram.. jaja men iallafall hårdisk är det så att man måste byta ut orginal disken eller finns det plats för 2? Jag kommer köpa datorn på macoteket.se för de har en butik här i sthlm så bara för mig och gå och plocka upp den. Kommer denna disken funka?

http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=46390&g...

Vet att det står för Powerbook men som sagt nedanför står det "2.5" hårddiskar passar i bärbära Mac datorer".

Permalänk
Medlem

Borde väl inte vara några probs med den disken. Men… varför köper du inte en iBook med 60 eller 80GB HD direkt för, så slipper du böket?

Permalänk
Medlem

Den som finns i butiken har bara 30 gig..

Permalänk
Medlem

Det är bara plats för en. Att byta den själv är mer än nådigt krångligt!

Visa signatur

Jag drar.

Permalänk
Medlem

Okej men hur krångligt är det då? Är det något som man verkligen ska akta sig för eller finns det några guider man kan använda sig av? Förstår inte varför det skulle vara så krångligt att byta hdisk.. Men som sagt aldrig använt mac förut bara kört med pc så det fungerar väl antagligen annorlunda på en bärbar mac.

Permalänk
Medlem

Ladda hem och gör en egen bedömning: http://home.earthlink.net/~strahm_s/manuals.html

Har gjort det själv, gick väl bra, ett kontokort eller dylikt till att bända isär skarven över/undersida + ett gott handlag är bra att ha

Permalänk
Medlem

http://www.pbfixit.com/Guide/50.12.0.html

Där har du en guide. Det är till en G3:a, vet inte om det är exakt samma. Men helt olikt kan det väl inte vara?

edit: Äh, någon smet emellan!

Visa signatur

Jag drar.

Permalänk
Medlem

hehe tack för hjälpen, läste dock att garantin inte gäller om man byter hdisk. Gillar inte tanken att det skulle gå sönder och sedan står man där med kuken i örat och inte kan göra ett piss Blir så att jag beställer från apple.se och sedan får jag tjacka minne på macoteket.se

Btw finns det någon chans att man hinner få den innan julafton om man beställer nu? står 3 dagar för leverans..

Permalänk
Medlem

Mitt tips, ring och beställ via AppleStore på måndag så får du besked.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Labban
hehe tack för hjälpen, läste dock att garantin inte gäller om man byter hdisk. Gillar inte tanken att det skulle gå sönder och sedan står man där med kuken i örat och inte kan göra ett piss Blir så att jag beställer från apple.se och sedan får jag tjacka minne på macoteket.se

Btw finns det någon chans att man hinner få den innan julafton om man beställer nu? står 3 dagar för leverans..

15e var sista dagen att beställa från applestore och få den före jul

Permalänk
Medlem

ajdå det var ju lustigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Labban
hehe tack för hjälpen, läste dock att garantin inte gäller om man byter hdisk.

Låter du serviceteknikern på stället du köper den byta så gäller alltjämt garantin.
Köper du både dator och disk där så borde det ju gå deala ett juste pris på bytet.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Fan va nice kanske man kan gå och köpa ibooken imorgon på macoteket.. förutsatt att de kan montera i hdisken så att garantin inte försvinner? någon som vet om de kan göra det?

Permalänk
Medlem

Dom är ju Apple Center med kvalificerad personal, varför skulle garantin försvinna?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Hur menar du? har macoteket apple center eller finns det ett apple center i stockholm?? Är ny på mac fronten, van att göra allt själv btw kostar det något om de ska sätta i hdisken?

Permalänk
Medlem

Macoteket är ett Apple Center. Det kanske kostar lite extra, ja.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Fan va nice nu kommer jag få min ibook innan jul! weeo plus att disken på den kommer snurra i mysiga 7200 rpm istället för 4200 !!

Permalänk

glöm inte att en 7200 drar mer ström=betydligt mindre batteririd + den blir varmare och kör igång fläktarna...alltså halva nöjet med ibooken försvinner...tystheten och batteritiden

skulel tänkt om om jag var du,,,ta en som snurrar i 4000 eller 5000... och satsa på mer minen istället.. så mycket hårddiskkrävande grejer kommer du inte köra... skulle det bli aktuelt så föreslår jag en extern hårddisk via firewire eller usb2

mina 5 cent

Visa signatur

STATIONÄR - Asus A7N8X - AMD Barton 2500+ @ 3200+ - 512 DDR 400mhz - Ati 9800SE AIW - Soundblaster 1024 live

BÄRBAR - iBook G4 1,2 GHz-768 DDR-60 gb-Blåtand-Airport

Permalänk
Medlem

jo det är iofs sant kanske blir en 80 giggare då med 5400 rpm

Permalänk
Medlem

Jag har en 80gig med 5400 rpm och fläkten på den går konstant. Hade någon varnat mig innan hade jag valt en 4800 rpm 80gig, då den är helt knäpptyst. Buhää!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej.. men hur är det med de hdiskarna som man väljer på apples hemsida?? alltså 60 och 80 giggarna hur många rpm har de egentligen? Är alla 4200 rpmare?

Edit: Hittade svaret i en ibook pdf.. "The iBook comes with a 4200-rpm 30GB,60GB,or optional 80GB Ultra ATA/100 harddrive". Ibland behöver man bara googla extra mkt

Permalänk
Medlem

jag rekommenderar en seagate momentus på 5200 varv, tyst, stabil & i princip lika snabb som hitachis 7200 varvare, den vann tom några av testerna på tomshardware förrut.
denna hd drar inte mer batteritid än min gamla toshiba 4200 varvare, jag vet det själv, bytte nyligen ut min toshiba till seagaten...hela burken känns mycket responsivare än förrut, känns som cpu uppgradering jag gjort heh

Visa signatur

blupp