Permalänk
Medlem

Våga iBook?

Ska köpa en bärbar och har 10000 att spendera, inte ett öre till. Standardsvaret har ju mer eller mindre blivit iBook och jag är riktigt sugen på en sådan.

Men är den så bra som "alla" säger?
Jag har bara råd med "standardutförandet" (12", 256, 30).
Har ingen erfarenhet av Mac, inte några polare med Mac heller.

Det som främst får mig att vilja ha en är storleken, batteritiden och ren känsla av att det vore kul med något annat än Windows, som jag kört sen urminnes tider.

Kommer att använda den till skolarbete & surf i princip. Lite annat också kanske, inte spel i någon stor utsträckning.

Så ni som "switchat" nyligen! Ge mig fördelar/nackdelar och intryck så jag kan bestämma mig för om jag ska köpa nåt nytt spännande, eller köra på i gamla trygga & invanda windows-fotspår?

Visa signatur

Jag drar.

Permalänk
Medlem

Är du student så har du råd att lägga till 256MB extra RAM, genom studentrabatten
Själv så tror jag faktiskt att jag går till min lokala mac-krängare, jag kommer förlora på det, men behöver jag service så slipper jag skicka iväg den + att jag tycker butiken är trevlig.

Annars så, jag har haft en mac, men sålde den pga div orsaker. Själva macen var dock underbar. Surf och skriva är inget problem, använde Safari och Word till det.

Det sog tog längst tid var hur man installerade program. Jag fattade inte alls hur man gjorde. Sen drog jag program-ikonen till /Program, och det funkade...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haft min i en månad nu. Hade kört Windows i 4-5 år, men nu är PCn såld

Ja, den är bra. Kan kännas lite "plastig" om man tidigare kikat på PowerBook.

Är du student får du 10% rabatt, då borde du kunna krydda datorn med 60GB hårddisk och ändå ha råd med 256 MB minne extra. Själv gav jag 10200 kr för min (standard + 60GB HD + Bluetooth, och 10% rabatt), dock är inte extraminnet inräknat där.

Du blir nöjd

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem

Jag råder dig, köp till lite mer ram, för 256mb är hemskt slött, det räcker med 384 om du inte har pengarna alls. Och köp minnet från macoteket. se och inte apple.
Du kommer inte få en så jätterolig upplevelse om du sitter med 256, därför jag säger det.

Och, det är alltid kul att testa nytt.

Permalänk
Medlem

Jag har tagit med en 512-sticka i beräkningen, dock inte från Applestore.
Därav har jag inte råd att plocka med en större hårddisk. Hoppas det räcker ändå, datorn ska ju inte vara till fillagring primärt.

En "plain vanilla"-iBook kostar 9125 med studentrabatten på Applestore här i Borås.

Jag vill gärna handla där, av samma anledningar som Nikce.
(Men även för att slippa väntetiden. )

Det är väl inte så mycket dyrare än med CSN-rabatten eller?

Har kommit på att jag förmodligen behöver office för osX också, för Appleworks är väl inte helt kompatibelt med officepaketet eller?

Visa signatur

Jag drar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ske
Därav har jag inte råd att plocka med en större hårddisk. Hoppas det räcker ändå, datorn ska ju inte vara till fillagring primärt.

En "plain vanilla"-iBook kostar 9125 med studentrabatten på Applestore här i Borås.

Har kommit på att jag förmodligen behöver office för osX också, för Appleworks är väl inte helt kompatibelt med officepaketet eller?

Så man kan få CSN-rabatt i Apple-affären inne i staden? Det var intressant... Kan man även få avbetalning, fattig student som man är? Får knalla dit & höra sen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

att "testa nytt" och leka för 10000 spänn som student är dock ingen höjdare, enligt mig. Men men..smaksak

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Vågar man inte testa nytt kommer man aldrig ur windows-träsket

ske: Nejdå, kostar 8995 via Applestore tror jag, gratis frakt iofs. Men Det är ju bara en dryg hundralapp i skillnad, köp du i Borås

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Så man kan få CSN-rabatt i Apple-affären inne i staden? Det var intressant... Kan man även få avbetalning, fattig student som man är? Får knalla dit & höra sen.

De kallar det studentpris. 8% rabatt tror jag han snackade om. Kan det stämma?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janav
att "testa nytt" och leka för 10000 spänn som student är dock ingen höjdare, enligt mig. Men men..smaksak

Jag ser det som så här: Jag kommer att behöva skriva och surfa. Det är i princip de baskrav jag har på funktionaliteten. iBooken klarar mycket mer än så, jag kan lixom inte förlora där.
Jag värdesätter storleken och batteritiden på iBooken. Att det är ett annat OS är inte hela världen, det vänjer man sig vid. Det har jag ju gjort med windows!

Jag kommer ju inte att göra mig av med min stationära windowsburk. (Om jag inte inser att det är absolut nödvändigt såklart!)

Men har du tips på en PC som har samma storlek och batteritid och kostar under 10tusen så fram med det! Jag har inte köpt något än.

Visa signatur

Jag drar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tycker du ska beställa från applestore. Beställde min iBook måndagen den 6dec och fick den kl10.45 ,14dec och det är helt klart godkänn leveranstid enlig mig men men du vill nog ha den dag 1

Visa signatur

-._.-

Permalänk
Medlem

Sista dagen idag för att beställa från applestore och få den innan jul, och dagen är tyvär över.

Permalänk
Medlem

vill du testa nott nytt.. installera linux...
inte för att jag vill sejja nott ont om mac ...

Permalänk
Medlem
Citat:

De kallar det studentpris. 8% rabatt tror jag han snackade om. Kan det stämma?

Jag ser det som så här: Jag kommer att behöva skriva och surfa. Det är i princip de baskrav jag har på funktionaliteten. iBooken klarar mycket mer än så, jag kan lixom inte förlora där.
Jag värdesätter storleken och batteritiden på iBooken. Att det är ett annat OS är inte hela världen, det vänjer man sig vid. Det har jag ju gjort med windows!

Jag kommer ju inte att göra mig av med min stationära windowsburk. (Om jag inte inser att det är absolut nödvändigt såklart!)

Men har du tips på en PC som har samma storlek och batteritid och kostar under 10tusen så fram med det! Jag har inte köpt något än.

ser inte vad du har att "förlora". GO FOR IT! som du säger, MÅSTE du ha nått som du enbart kan finn på windows, så har du ju kvar din stationära. Frågan är väll snarare om du kommer vilja sitta vid den efter att ta kört ibooken ett tag

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Angående office så kan man vanligen läsa officefiler så som det är i iBooken (skriver vanligen för det finns ju så många versioner på filformaten i office så det knappt är kompatibelt med sig självt), och till viss del spara.
RTF är ett väl använt format på OS X som microsoft tog fram just för att kunna flytta dokument mellan plattformar och program, och office hanterar ms egna standardformat hyfsat.

Har iofs office installerat på OS X -burk, men kan inte påstå att jag använder det för mer än powerpointgrejor....

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Ok, Office är kanske inte så mycket för min skull egentligen.
Har en hel del samarbete med andra som kör PC och jag vill inte ställa till något problem där. Egentligen är det väl bara word det rör sig om. Möjligen powerpoint också.

Jag har iallafall i princip bestämt mig för en iBook.
Extra minne får nog vänta tills fram i januari dessvärre.

edit: Så, nu är den inköpt iallafall!

Visa signatur

Jag drar.

Permalänk
Medlem

vi vill gärna höra ett första omdömme om den

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den är grym!
Jag känner på mig att förälskelsen kommer hålla i sig.

Har egentligen inte tid att sitta & lära mig OsX, men det går liksom inte att slita sig!

Mitt andra inlägg med iBooken förresten.

Visa signatur

Jag drar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Den är grym!

Har egentligen inte tid att sitta & lära mig OsX, men det går liksom inte att slita sig!

Betalade du kontant?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Japp.

Visa signatur

Jag drar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Den är grym!

måste säga att jag inte är så förvånad :D:D

kul med personer som heller inte har nå fördommar, utan verkligen vågade "bytet".

alltså, det fina med OSX är att vem som helst klarar att köra det. det är så lätt o smart utformat. MEN vill man så finns det ju massa "extra"funktioner

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fan va nice, jag sitter själv i spåren till en bärbar, sitter med två x86or hemma med Linux, har kollat på iBooken och bara njutit av vad den kan ge. Men inte riktigt vågat... (delvis pga pengarna... det är inte lite pengar om man är 19 bast o går på komvux ^^).

Hur är skärmen?

Permalänk
Medlem

Jag tycker skärmen är helt ok.
Om du har pengarna, men är rädd att ångra att du valde iBooken istället för en bärbar windows-PC så tror jag att du kan vara lugn.
Jag funderade i dom banorna innan jag bestämde mig, men nu finns inte skuggan av ett tvivel. Macen är ju mycket trevligare!

Det är inte så lite pengar om man är äldre & pluggar på universitetet heller.

Visa signatur

Jag drar.

Permalänk
Medlem

Jag blir och mer övertygad hela tiden.
Efter nyår så blir det ett uttag från sparkontot och sedan in på applestore

Tacker för responsen!

Permalänk
Medlem

Jag skulle också ta en iBook om jag kunde. MacOS X verkar vara väldigt trevligt.