Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

6800le + pipemodd = artifakt eller voltmodd?

Permalänk
Medlem

6800le + pipemodd = artifakt eller voltmodd?

Jag har pipemoddat mitt 6800le 16/6 och de mesta funkar bra förutom det att jag får artifakter. Har läst lite här på sweclockers och vissa rekomenderar voltmodd och andra ny drivrutiner.

Håller på o tankar forceware 71.24, om inte det skulle fungera, måste ja volt modda då?

Hur går en voltmodd till, en kompis till mej sa att man köpte nång grej för 75 :- eller lödde ihop något på kortet. Varken något av detta vill jag göra. Han sa också att man kunde gå in i bios och helt enkelt bara höja vcoren. Funkar det med att bara höja vcoren?

Mitt kort ligger just nu på 55 grader, om ja höjer vcoren, blir det för varmt då?

Om ni har några andra tips på hur jag kan få bort artifaktens så posta dem gäran här.

Tack på förhand

Visa signatur

why play with yourself?

Permalänk
Medlem

Har du Leadtek är det hur enkelt som helst. Spara din orginalbios som backup, modda den och sen installerar du den. Detta gör du i windows.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

det finns en bra guiede till det, leta bar upp den, sök på voltmod....jag märker faktiskt ingen större skillnad i temp mellan 1,2 och 1,4 volt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

tack alla... ja sökte men var lite osäker på hur man gjorde

Visa signatur

why play with yourself?

Permalänk
Medlem

Tja

Får Artifikt i 16x1,6 , det syns i 3dmarks03, det är MotherNature och Pixel Shading testet
med Elefanterna, får lite vita streck, kör även med forceware drivisarna 71.24

Detta gör att det blir riktigt störande även i Halflife 2 då det är en del vatten =(

Jag får 12x1.6 att funka utan problem i
Aquamark3
3dMarks03
3dMarks01
Halflife 2
CS:Source

Även 16x1,6 går bra i Aquamark3, antar att den inte kör Pixel Shading där då ?

Någon annan som fått exakt detta problem ?

Kör med ett Geforce Winfast Leadtek 6800LE inhandlat på DB.com

Sen ska man våga sig på klocka GPU:n och minnet med orginal kylare, min
temp ligger nu på 54-55 grader ej sett den öka nått när ja kommit ut från spel
Ambient temp är på 36 grader.. vad tros om de ??

Hur mycke vågar man ändra upp GPU respektive Minne isånna fall ?

Sen kan en voltmodd få bort Artifikt på 16x1,6 ?

Mina resultat nu är i 3dmark03 = 8928 poäng
Får i Aquamark3 = 53.311 poäng

Kör ej DUAL DDR på mitt system för närvarande, skulle det göra stor skillnad ??, har
idag Corsair 512mb C2 minne..

en AMD 64 3000+ prolle som går nu i 2430 Mhz.. Minnena i 220mhz / 440 mhz då

Kom gärna med förslag som är vettiga och inte innebär någån större fara på grafik kortet, men får gärna innebära att ja kanske får upp alla 16 pipes utan artifikt ))