1 dyrt PCIe eller 2 billiga PCIe grafikkort och vilket/vilka (plz help)

Permalänk
Medlem

1 dyrt PCIe eller 2 billiga PCIe grafikkort och vilket/vilka (plz help)

Hej !

Undrar vad som är bäst hade tänkt köpa ett datorpaket (se tråden Nya datorer agp eller pcie köpråd) under Hela datorsystem...

Undrar då vad som e bäst om man köper ett nforce4 moderkort men SLI och köper kanske 1 Asus Extreme radeon AX800XT eller kanske 2 st nvidia 6800NU (non ultra)

1 st Asus Extreme radeon AX800XT 256Mb = 6095: -
2 st Asus Extreme GeForce PCX6800 256Mb = 7790: -
Helst vill jag ej överstiga 6000 Kr

Eller är allt detta bara extrem överkurs? Räcker det med ett vanligt AGP 8x 6800 Ultra kort?

(Fungerar Amd FX55 bra med PCIe? hörde något rykte om att det var ostabilt...)

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur insatt du är i överklockningsvärden eller hur mycket du vet om hårdvara. Men Du kan alltid uppgradera med ett extra grafikkort om du köper ett kort till ett SLI-system (bara nvidia än så länge).

Om jag vore du skulle jag investera i 2st 6800 NU och sedan voltmodda, låsa upp pipes och kanske sätta en vettig kylning och sedan klocka en del.

Sen om du är inne på att köpa en FX-55 så tycker jag själv inte att de är värt pengarna. Om du köper en AMD 3500+ Winchester och klockar den så kan du få upp den i FX-55 hastigheter utan problem, och även över FX-55ans hastigheter.

Sen kan du ju alltid köpa ett 6800GT och vänta tills de behövs mer kraft och investera i ett till, de är vad jag ska göra, se system i sign.

Permalänk
Medlem

jag skulle ha köpt en 3000+ och skaffat bra kylning. Zalman har fina fläcktar. Har du tillräckligt bra saker kan du få upp 3000+ Winchester i 2,6. Vilket motsvarar prestandan i FX-55 och 4000+ (2,4). 3000+ Winchester och 3500+ Winchesters gräns verkar ligga på ca 2,6.

Själv har jag inte så mycket pengar så tänker skaffa 6600GT och nF4 SLI.

Men vill du ha lite värre saker håller jag med ImmE med att skaffa ett 6800GT, det har MS3, vilket x800 korten saknar. Däremot kommer x850 korten som börjat komma nu SM3 (tror jag).