Xp med SP2 hänger sig i installationen

Permalänk
Medlem

Xp med SP2 hänger sig i installationen

Hej!

jag har försökt att installera windows xp pro med sp2 idag. Men installationen hängre sig efter att datorn har startat om första gången (efter att kopieringen av filerna till hårddisken är klar). Man ser windows loggan och den där blå grejjer går 3 ½ gång på skärmen.
Jag har testat många olika skivor och jag har även testat home versionen. Alla versioner av xp sp1 och utan sp fungerar utmärkt att installera.

Datorn är en p4 2.8 (800) med Abit IS-7 mobo och twinmos 2x256MB dual channel 400. Har även testat med olika hårddiskar (seagate 200 och wd 200).

Har också testat att resetta bios till fale-safe och optimized.

Tacksam för tips.

Permalänk
Permalänk
Medlem

ingen överklockning what so ever... nu har jag också testat byta ide kablar ... också testat att köra fat ist för ntfs (bara för testandets skull)

heeelt udda!

Permalänk
Medlem

Är det en Prescott-processor? Uppdatera bios är mitt tips

/simm
F.D. SP2 support

Visa signatur

/simm
Ex SP2-telefonist

Permalänk
Medlem

Uppgradera BIOS så funkar det alles säkert.

Permalänk
Medlem

och det är av en händelse inte piratskivor utan fina pressade orginalskivor du använder

men du kan ju ta å titta över dinna minnen är det fel på dem så är det under installationer av ex OS det syns mäst (testprogram hittar du här och här)

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Re: Xp med SP2 hänger sig i installationen

bios...detta är känd problem med prescott..updatera bios

Visa signatur

HP Pavilion DV7-3130eo

Permalänk
Medlem

Problemet i detta fall är jag helt övertygad om har och göra med en Prescott processor i kombination med vissa moderkort samt SP2. Gör som Simm föreslog, uppdatera din BIOS så borde allt lösa sig.

Vill du inte uppdatera? Gå då in i BIOS och slå av Level1 och Level2 cachen å starta nu burken, nu kommer Windows startas (fast förbaskat långsamt), avinstallera nu SP2 från kontrollpanelen och starta om datorn. Gå in i BIOS och slå på L1/L2 cachen igen, dra nu hem KB-artikeln nedan:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=s...

Installera denna och boota om, kontrollera så datorn startar som den ska och installera sedan SP2 igen!

/Cambora

Visa signatur

Jodå så att..

Permalänk
Medlem

Abit har en tendens att överklocka lite i smyg. Mitt KV8 MAX3 körde 204mhz FSB som standard och det räckte för att XP skulle kracha efter ett tag i installationen. Gå in o TITTA så det inte kör för snabbt för det stackars installationsprogrammet

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB