Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Spray Och D-link 604

tja.. vi sitter här med spray adsl och en d-link 604..
men när vi kopplar in sladden från modemet och sen datorerna i routern så funkar det inte.. vi kör run wizard i routern med det funkar fortfarande inte.. vilken ska man välja? pppoe eller dynamik eller vad?? måste ha hjälp... plz

Permalänk
Medlem

Det står i papprena från Spray om du ska ha dynamisk eller static IP. Sen så brukar inte wizarden funka (grattis, du har köpt en riktigt taskig router). Nollställ routern till fabriksinställningarna (lilla pluppen på baksidan) och sätt i modemet, sedan datorer till portarna och hoppas på att det fungerar.

Pilla lite i nätverksinställningar i windows så funkar det sedan förhoppningsvis... Hade samma problem men en "nätverkskunnig" kompis hjälpte mig, och han satt ett bra tag..
Lycka till

Visa signatur

Thunderbird 1400mhz | Abit kr7A-RAID | 512mb PC2700 | 9700pro med Zalman ZM80C-HP

Permalänk
Medlem

okej.. vi får prova lite då.. tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Det förinställda är väl "Dynamic IP Address" men du måste ändra till PPPoE och sedan antar jag att du får mata in några värden där också. Vad det ska stå framgår av Sprays instruktioner.

Annars kan du ringa till D-links tekniska support så hjälper dom dej säkert.

Permalänk

Du måste ju också se till så att modemet är bryggat.

Permalänk

jag har oxå spray o de suger roev...med spray ska man ha PPPOE och INTE brygga...brygga har man när isp:n (dvs spray) har en inloggnings sida för bredbandet och det har inte spray så därför inte brygga..

sen om du kör in internet direkt i routern så kan du få fler ip:n samtidigt och antingen så kan det komma extra räkningar för med adsl så betalar man för 1 ip iaf med spray eller så upptäcker dom inte eller så avstänger dom dig

men det beror helt på routern

Visa signatur

aye tjena....telia kostar mer men dom kan fan inte vara sämre än spray iaf