Permalänk
Medlem

Bästa datorsystemet för 30000: -

Ska nu skaffa nya datorer (hemPC) = max 30000: -
(från komplett.se tror jag)

Skulle gärna vilja ha:

Dator Nr.1

Processor: AMD FX-55
Grafikkort: Gainward 6800Ultra GS 430Mhz plus
Minne: 1024
Hårddisk: 250GB 16Mb
Windows: 675: -
Chassi/Nätagg: 2000: -

Dator Nr.2

Moderkort: Antingen socket 754 eller 939
Processor: 3400+ eller 3500+
Grafikkort: Leadtek 6800LE
Minne: 512Mb
Windows: 675: -
Chassi/Nätagg: 1500: -

Frakt 700: - för allt ihop.

Vad är det bästa man kan trycka ihop efter dom här önskingarna?

Permalänk
Hjälpsam

2 datorer för 30K, med eller utan skärmar, tangentbord, hårddiskar? Vad skall de användas till, två super spel datorer, arbetsstation+ speldator? etc..

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Inprincip endast spel-datorer... Inte skärmar, tangentbord mus mm... Anledingen till en dyrare dator är för att jag ska redigera en del semester filmer vi filmat...

Permalänk

Filmredigering ska man inte göra på AMD, utan på Intel av vad jag hört.

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem

psyborg har rätt där. Med så mycket pengar så kan det vara värt att satsa på ett bra intelsystem med dubbla grafikkort. Jag är inte så inne i Intel system, men det är vad jag har hört är bra.

Om du ska ha en till dator för spel så kan en FX 55 vara värt att satsa på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av psyborg
Filmredigering ska man inte göra på AMD, utan på Intel av vad jag hört.

Du vinner inte många sekunder på att köra en Intel istället för AMD när du klipper. Ska man klippa seriöst så är det Mac som gäller Jag märker skillnad från en 3-5år gammal Mac och min burk (Athlon64).

En FX-55 e nog lite overkill för videoredigering. Mycket minne e det som gäller. Iof kan det vara en speldator och den andra videoredigerings burk

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk

Jag hade rätt!
h000raaaaaay!

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av psyborg
Jag hade rätt!
h000raaaaaay!

Jo, du hade rätt. Men som sagt skiljer det bara några sekunder, 2-3sekunder mellan AMD och Intel när det gäller att koda en film och lite sånt.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

är fx processorn värt pengarna? Den är ju så mycket dyrare. kanske skulle byta den mot en winchester 3500 o bränna resten av pengarna på tex vattenkylning (så du får en tystare dator eller klockvänlig dator). Kanske mer eller bättre minne också.

Ang grafikkortet verkar det som om folk rekkomenderar 6800GT

Personligen tror jag inte den lilla prestandaökning som FX cpun ger är värt den stora skillnaden i pris. ok den är lite bättre men man kan ju få en ok komplett dator för det priset heh..

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Jo, du hade rätt.

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hybris6
är fx processorn värt pengarna? Den är ju så mycket dyrare. kanske skulle byta den mot en winchester 3500 o bränna resten av pengarna på tex vattenkylning (så du får en tystare dator eller klockvänlig dator). Kanske mer eller bättre minne också.

Ang grafikkortet verkar det som om folk rekkomenderar 6800GT

Personligen tror jag inte den lilla prestandaökning som FX cpun ger är värt den stora skillnaden i pris. ok den är lite bättre men man kan ju få en ok komplett dator för det priset heh..

Ska du överklocka? Satsa på på en FX-55 om du verkligen e inne på det. Den e olåst och lite sånt som e bra vid överklockning
Annars tycker jag du bör satsa, som du säger på en 3500+ Winchester. Du har inte tänkt SLI? SLI och en 3500+ alternativt 3200+ bör vara trevligt

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Ska du överklocka? Satsa på på en FX-55 om du verkligen e inne på det. Den e olåst och lite sånt som e bra vid överklockning
Annars tycker jag du bör satsa, som du säger på en 3500+ Winchester. Du har inte tänkt SLI? SLI och en 3500+ alternativt 3200+ bör vara trevligt

Jag kanske inte kommer överklocka precis när jag får den men kanske om typ 1 år... Ang. SLI så vore de ju trevligt men PCIe till AMD verkar vara oklart när de kommer... Vissa säger 1 feb vissa i sommar vissa i dec. 2004??? Ska iallafall köpa från komplett.se eller Datorbutiken.com. Skiljer det mycket från ett A-data minne 1024 mot ett Corsair 1024xl de e ju dubbla priset på Corsair minnet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevas
Jag kanske inte kommer överklocka precis när jag får den men kanske om typ 1 år... Ang. SLI så vore de ju trevligt men PCIe till AMD verkar vara oklart när de kommer... Vissa säger 1 feb vissa i sommar vissa i dec. 2004??? Ska iallafall köpa från komplett.se eller Datorbutiken.com. Skiljer det mycket från ett A-data minne 1024 mot ett Corsair 1024xl de e ju dubbla priset på Corsair minnet...

Corsair 1024XL minnen är riktade mot entuisaster och är gjorda för att överklockas. De är bättre på allt, de har lägre CAS och latencer (man ska ha så låga som möjligt) men kostar också. Men bara för att de e dyrare måste de inte vara värda det. A-DATA PC3200 är mycket prisvärda

Men ska du köpa ett AMD system så bör du vänta på PCI-E. Att köpa AGP e nu helt kasst. Har du tidspress kan du ju köpa ett PCI-E system fast med ett gammalt moderkort och sedan köpa det själv när det kommer i lager.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800