Samurize 3
Nu är det säkert över ett år sen, sedan man gjorde sin sista ändring i samurize-koden och lämnade över den till NeM och samurize crew. Inget snack om attt dom har ju gjort ett jävligt bra jobb med att marknadsföra samurize och bygga ut koden.
Men personligen har jag faktiskt inte använt samurize sen antalet funktioner började öka på storleken av programmet och dessutom påverka snabbheten.
Nu laddade jag trots allt hem senaste versionen och märkte att användarinterfacet var faktiskt inte så bra som man ville minnas att det var. Harrejävlar.. Jag skrev halva programmet på den gamla tiden men hade själv riktigt svårt att komma igång med config-programmet idag..
Nu blev jag lite sugen på en v3 (fast under ett annat namn, Samurize Crew har gjort ett sånt jävla bra jobb trots allt, att dom får gärna fortsätta driva den lilla eran vidare). V3 skall skrivas i C++. Nuvarande är skriven i delphi med de flesta plugins i C++/GDI+
Än så länge bollas det lite med idéer bara. Därför passar jag på att fråga er några frågor.
Skit i allt som har med den nuvarande samurize att göra. Om programmet skrevs om helt från början hur skulle det göras/se ut? Alltså - om en liknande produkt skulle utvecklas från grunden, hur hade ni velat att den såg ut? Vilka funktioner skulle finnas? Hur skulle programmet konfas?
Skulle man ta "Widget"-aproachen som alla andra system monitorer gör?
Själv satt jag och lekte med flash, och lyckades koppla en macromedias flashmotor till ett LayeredWindow och kunde på detta skapa prototyp till en widgetmotor som ger grymma animationer på desktopen med per-pixel alphablending. Dock så tog det lite väl mycket kraft av datorn och då har man väl redan missat idéen med en sysmonitor (som skall bara visa info om datorn och inte påverka).
Men iaf.. Om du fick välja precis hur ett samurize/konfabulator liknande program skulle göras.. Vad hade du velat se då?
Cheers Cure
(www.samurize.com för alla er som inte har en aning om vad det snackas om)