Permalänk
Avstängd

Samurize 3

Nu är det säkert över ett år sen, sedan man gjorde sin sista ändring i samurize-koden och lämnade över den till NeM och samurize crew. Inget snack om attt dom har ju gjort ett jävligt bra jobb med att marknadsföra samurize och bygga ut koden.

Men personligen har jag faktiskt inte använt samurize sen antalet funktioner började öka på storleken av programmet och dessutom påverka snabbheten.

Nu laddade jag trots allt hem senaste versionen och märkte att användarinterfacet var faktiskt inte så bra som man ville minnas att det var. Harrejävlar.. Jag skrev halva programmet på den gamla tiden men hade själv riktigt svårt att komma igång med config-programmet idag..

Nu blev jag lite sugen på en v3 (fast under ett annat namn, Samurize Crew har gjort ett sånt jävla bra jobb trots allt, att dom får gärna fortsätta driva den lilla eran vidare). V3 skall skrivas i C++. Nuvarande är skriven i delphi med de flesta plugins i C++/GDI+

Än så länge bollas det lite med idéer bara. Därför passar jag på att fråga er några frågor.

Skit i allt som har med den nuvarande samurize att göra. Om programmet skrevs om helt från början hur skulle det göras/se ut? Alltså - om en liknande produkt skulle utvecklas från grunden, hur hade ni velat att den såg ut? Vilka funktioner skulle finnas? Hur skulle programmet konfas?

Skulle man ta "Widget"-aproachen som alla andra system monitorer gör?

Själv satt jag och lekte med flash, och lyckades koppla en macromedias flashmotor till ett LayeredWindow och kunde på detta skapa prototyp till en widgetmotor som ger grymma animationer på desktopen med per-pixel alphablending. Dock så tog det lite väl mycket kraft av datorn och då har man väl redan missat idéen med en sysmonitor (som skall bara visa info om datorn och inte påverka).

Men iaf.. Om du fick välja precis hur ett samurize/konfabulator liknande program skulle göras.. Vad hade du velat se då?

Cheers Cure

(www.samurize.com för alla er som inte har en aning om vad det snackas om)

Permalänk
Medlem

Vet faktiskt inte. Men jag gillade tidiga samurize fast skulle idag aldrig orka sätta mig in i hur allt fungerar. Jag tror att det som gjort samurize så pass stort är möjligheten att själv kunna bestämma hur allt ska se ut dvs alla kan göra en unik konfig. Men som sagt för mig har det i dag lite för mycket funktioner och annat man ska sätta sig in i för att få allt att se ut precis som man vill sen tröttnar jag snabbt på att ha en massa "skräp" på skrivbordet (som ändå alltid täcks av en jäkla massa fönster ).

Edit: Lite OT så tycker jag att du och Sim (om han nu är inblandad vilket jag antar) borde satsa på något helt annat. Ni är ju båda kompetenta programmerar och verkar vara två personer med fantasi och ideér för att komma på nått helt nytt roligt. Eller?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8
Vet faktiskt inte. Men jag gillade tidiga samurize fast skulle idag aldrig orka sätta mig in i hur allt fungerar. Jag tror att det som gjort samurize så pass stort är möjligheten att själv kunna bestämma hur allt ska se ut dvs alla kan göra en unik konfig. Men som sagt för mig har det i dag lite för mycket funktioner och annat man ska sätta sig in i för att få allt att se ut precis som man vill sen tröttnar jag snabbt på att ha en massa "skräp" på skrivbordet (som ändå alltid täcks av en jäkla massa fönster ).

Yeah Jag kör med netlimiter för att se hastighet och nätstats, och Process Explorer för CPU. Lite problemet.. Man måste komma på nåt sätt som gör ett sammy-liknande program så pass snabbt och lättanvänt att man verkligen orkar konfa.

Jag har funderat men faktiskt inte kommit på något bra sätt att göra ett program riktigt konfiguerbart och ändå riktigt lättanvänt.

Permalänk
Medlem

Ändå är väl Samurize ganska enkelt om man jämnför med t ex Super Karamba (eller vad det heter) för linux (det enda andra liknande program jag testat) där bygger väl det mesta på att editera textfiler och då är Samurize konfigverktyg bra mycket trevligare

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ändå är väl Samurize ganska enkelt om man jämnför med t ex Super Karamba (eller vad det heter) för linux (det enda andra liknande program jag testat) där bygger väl det mesta på att editera textfiler och då är Samurize konfigverktyg bra mycket trevligare

Yeah.. Sant.. Att lära sig ett nytt skriptspråk orkar ju ingen för att se lite stats...

Men nu är jag sugen på att göra allt från början.. Med ett helt nytt approach som ingen har testat innan. Allt går ju att förbättra Så kasta idéer bara!

Permalänk
Medlem

Det dära med flash lät faktiskt lite intressant. Kanske inte kommer att funka i praktiken om det drar lite mycket CPU men det skulle vara coolt att se en liten demo om du orkar slänga ihop en exe som visar på hur det skulle kunna se ut.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Det dära med flash lät faktiskt lite intressant. Kanske inte kommer att funka i praktiken om det drar lite mycket CPU men det skulle vara coolt att se en liten demo om du orkar slänga ihop en exe som visar på hur det skulle kunna se ut.

Ge mig en länk till en liten flash-anim så slänger jag upp något snabbt. Formaterade min dator nyligen och har inga kvar.

Permalänk
Medlem

Hittar inget bra kanske denna kan funka?

http://www.mix-fx.com/shake.htm

Eller denna om du kan aplhablenda

http://www.mix-fx.com/fadesflutter.htm

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Som du ser så funkar det:

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload9/xtermin8.exe

Hur mycket cpu tar den?

Permalänk
Medlem

Ptja den idlade fint på 0% ploppade upp på 3% en snabbis då och då.
Verkligen nice måste jag säga det borde gå att göra nått jäkligt coolt med det dära. Kanske ett shell replacment som bara öser in häftiga animationer och är riktigt fint bloatat

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det jag tycker, förutom att det är fegt att inte fortsätta i Delphi (;)) är att man bör satsa på så mycket användarvänlighet som möjligt.

Personligen tycker jag att Samurize i nuläget är väldigt enkelt och logiskt, men det beror nog på datorvana som inte alla har. Hur många gånger har vi inte läst, bara här på forumet, om folk som inte kommer någon vart alls, med programmet? Programmet kanske get ett intryck av att vara krångligt, och många ger nog upp för tidigt.

För att summera; Användarvänligheten bör sättas i fokus (som med alla program, egentligen). Kanske vore någon typ av Wizard-konfiguration bra? Alla är ju vara vid dem, och delar man upp det hela i tillräckligt många steg, och beskriver varje steg bra, så borde det inte vara ett problem för någon att komma igång.
För det är just det som krävs, att komma igång. Därefter blir användaren också sugen på att utforska de avancerade funktionerna.

Samurize borde skeppas med många färdiga configs, som passar de flesta smaker. En stor del av användarna bör vara nöjda med enbart vad som följer med. Och det är ju bara att konstatera, de exempel som följer med programmet idag är mer än bedrövliga.

Visa signatur
Permalänk

Jag tycker om Samurize 0,63c väldigt mycket och gillar det gammal konfigueringsinterfacet mycket mer än det nya pågrund av en sak: det är snabbartbetat. Det nya må vara enklare (men ändå inte alls så enkelt det borde vara), men det är alderles för segarbetat för mig smak.

Så när det gäller konfigueringssidan vill jag ha något som är snabbarbetat, att kunna skriva in kordinater, bred, höjd osv manuellt på object är riktigt trevligt när man vill konfa.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

ett användarvänligt "skal", och ett mer manuellt/avancerat "skal" vore bra. så sliper man nåt taskigt mellanting.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna säga att torsmo som finns till linux vore en bra förebild åtminstonde
Utöver det är jag rädd att jag inte har så mycket att tillföra.

Permalänk
Avstängd

En wizard för de mindre begåvade vore ett utmärkt tillägg som skulle göra att nästan alla skulle kunna göra en mer eller mindre egen config.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

jag använder faktiskt fortfarande CureInfo på en av mina 2k datorer...

en nackdel som jag ser det är när det gäller VNC...

det visas inte upp när man fjärransluter, varken samurize eller cureinfo
(kan vara en inställning i VNC också, har aldrig orkat testa utan startat taskmanager istället)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Om du nu ändå ska göra det i cpp kan du ju skriva det för Linux.
Jag använde CureInfo förut... Och testade samurize några gånger. Sen blev det inget mer med det. Det blir att man trycker in för mycket info på skärmen och som ändå alltid är täckt så jag tog bort det.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk

jag tycker det drar på tok för mycket cpu.. Jag gjorde ett script som läser in sista 20 raderna i en mirc logg och trycker på skrivbordet, varje logg man vill ha ut drar 8% av 2000+, scriptet kördes med 10s intervaller

Permalänk

Har bara använt CureInfo när det begav sig, tyckte det blev förmycket med Samurize plus att jag aldrig har skrivbordet synligt.

Älskar små och snabba program som gör exakt det man vill och inget mer

Permalänk

En program, samt ett till program där man gör konfiger. Resten skall tankas hem, det man vill ha. konfigprogrammet skall inte vara mer än en ruta där man kan ändra vart sakerna skall ligga på skärmen. Sen får man tanka hem de grejerna man vill ha, plugin, "skins" (tänker då på configprogrammet)

Annars vet jag inte. Vi kan se nuvarande Samurize som MSN Messenger och ditt kommande program som Miranda IM. MSN har allt och lite till som man kan behöva, segt, inte mycket inställningar.

Miranda har enbart det man behöver, goda möjligheter att ställa in så som man vill ha det, och man tankar det man vill ha.

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Avstängd

Tack för förslagen.. Bra och nyttiga tankar. Har tänkt på vad ni har skrivit. Suttit nu i 2dagar och skissat.. Men efter att ha skissat, designat och förnyat idéerna så börjar jag ge upp.. Känns som man kommer uppfinna hjulet igen. Kommer nog köra på något helt annat projekt..

Vem vet.. Kanske en totalmoddad DC++ klient, fast helt utan slots och kö-system, utan ersätta all nedladdningskod/hashkod med torrent-protokollet

Tänk er... Inga köer nånsin på DC, och att alltid få speed på nya populära filer... Det hade jag velat ha personligen.. Finns säkert redan iofs....(?)

Permalänk
Medlem

vafan...!? är det du?!

CureInfo2k3?!

så jävla bra prog. Jag har testat samurize o så, men jag vill inte nåt störenade prog i trayen som dessutom tar massa kraft. Cureinfo2k3 är grymt bra. Det enda jag saknar är småsaker egentligen. T ex att kunna klicka på nån text så man får upp en ruta med lite valfri info. Sen vore det bra (som samurize har) om man kan ändra färg på text när variablerna når vissa värden. Jag skulle vilja ha det på två rader i aktivitetsfältet också, men det kanske bara är jag som inte fattat hur man ordnar det.

Jag vore överlycklig om du fortsatte på programet. Det svåra är bara att inte lägga dit för mkt, så det blir som samurize.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

snor tråden lite, sry

Någon som har nått bra alternativ till samurize?,
mitt e konstigt. När jag startar det drar det 100% cpu usage i 5-10sec och ingen config laddas, sen om jag ska högerklicka på iconen i trayn så tar den 100% cpu usage igen i 10sec sen stängs det ner.

Det funkade perfa igår men inte idag.

Edit: eller ja Cure du hade väll gjort något annat sådant program, CureInfo2k3. Var kan man hitta det

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk
Hedersmedlem

Den här idén är inte så mycket "icke-samurize" men jag skriver den ändå.
Tänk på vision av det här, strunta i hur det ska implementeras.

Jag tänkte på något som gör det enkelt för en nybörjare att använda programmet, en wizard som först typ frågar efter vart man vill ha konfigen (taskbar/skrivbord/on top) och frågar efter vilka mätare som man vill ha (inte visa performace meter fönstret utan mer i "text" och bock-ruta bara för de vanliga. Säg att användaren väljer skrivbordet, då ska programmet ta en skärmdump av det med ikoner osv, sedan så med lite "intelligenta" algoritmer så placerar den ut visarna på skrivbordet. Den ska ta hänsyn till vart ikoner finns, och helst även kunna analysera bakgrundsbilden, t.ex. en del som har en tjock list i över- och underkant, är det då inte fyllt med ikoner så kan den ge några förslag (preview) på hur det kan lägga ut visarna.

Jag tycker det är intressant med program som kan tänka en del själv så att säga.

Och det här programmet, xtermin8.exe ...
Sitter på en thunderbird 1400 mhz med geforce 2mx nu. Det drog 50% cpu och 6260 kB minne.
Jag valde till kolumnen "CPU tid" i aktivitetshanteraren, lät programmet köra en minut och det hade då dragit 30 sekunder! Känns som något var väldigt fel

Edit: Ja den här wizarden ska vara frivillig, det ska finnas ett avancerat läge så man kan finputtsa som man vill såklart.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -NioB-
snor tråden lite, sry

Någon som har nått bra alternativ till samurize?,
mitt e konstigt. När jag startar det drar det 100% cpu usage i 5-10sec och ingen config laddas, sen om jag ska högerklicka på iconen i trayn så tar den 100% cpu usage igen i 10sec sen stängs det ner.

Det funkade perfa igår men inte idag.

Edit: eller ja Cure du hade väll gjort något annat sådant program, CureInfo2k3. Var kan man hitta det

Rainmeter kan du testa. Den skall vara stabil, även på de mest konstiga systemen.

Annars får du fråga på sammy-forumet. Dom är fruktansvärt duktiga där över och sköter om en jävligt trevlig community.

Själv visste jag inte att CureInfo fortfarande fanns kvar där ute Jelfigt rolig överrasking.

Jo.. Jag satt igår och skissade på en wizard-baserad ultraslimmad sammy... Men blev jävligt frustrerad.. Det är bara så mycket/lite man kan låta en användare göra med wizards.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cure
Rainmeter kan du testa. Den skall vara stabil, även på de mest konstiga systemen.

Annars får du fråga på sammy-forumet. Dom är fruktansvärt duktiga där över och sköter om en jävligt trevlig community.

Själv visste jag inte att CureInfo fortfarande fanns kvar där ute Jelfigt rolig överrasking.

oK, Tack testar det

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize

Edit: Ja den här wizarden ska vara frivillig, det ska finnas ett avancerat läge så man kan finputtsa som man vill såklart.

Det största problemet är just nu hur man kan utforma ett anvancerat läge som inte skrämmer bort 50% av användarna. Det är svårare än man kan tro att utforma..

För programmerare: Har suttit och läst in mig på Microsofts IUI förslag men det är svårare att applicera på den här typen av program än man kan tro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cure
[Annan text]
Vem vet.. Kanske en totalmoddad DC++ klient, fast helt utan slots och kö-system, utan ersätta all nedladdningskod/hashkod med torrent-protokollet

Tänk er... Inga köer nånsin på DC, och att alltid få speed på nya populära filer... Det hade jag velat ha personligen.. Finns säkert redan iofs....(?)

Det kommer snart, betatestar den nu Nämner inget namn då jag antar att dom som behöver veta det för tillfället redan vet vad det heter. Men det borde komma inom en snar framtid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Jag tycker Samurize fyller sin nisch som widget rätt bra, vad jag skulle vilja se är istället en utveckling mot större plattformsoberoende, och framförallt mer fokus på att övervaka servrar.

Att oavsett vilket OS (inom rimliga gränser) och oavsett var servern är kunna se hur den mår vore coolt. Kan den sen också utföra olika saker automatiskt beroende på tröskelvärden vore det riktigt grymt.