Permalänk
Medlem

nya lådor till högtalare?

hade tänkt bygga nya lådor till mina högtalare nuvarande måtten är:

Höjd: 72 cm
Bredd: 43 cm
Djup: 34 cm

hade tänkt dessa mått på de nya

Höjd: 120 cm
Bredd: 50 cm
Djup: 40 cm

basarna är gjorda för att vara utan basreflexrör

får se om jag orkar börja med bygget någon gång till veckan.

Permalänk

erm.
Dina element är anpassade efter en viss låda, du kan inte bara helt sonika byta volym på lådan sådär.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

det är en byggsats som heter Coral SA-7 Series med 12" bas
har hört talas om att ju större låda desto mer bas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wille90
det är en byggsats som heter Coral SA-7 Series med 12" bas
har hört talas om att ju större låda desto mer bas.

www.skitsnack.com

Kvalificerat skitsnack, tyvärr. Elementen är anpassade efter en viss volym på låda. Ändrar du volymen lär det låta skit.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

ok tack för att jag fick veta rätt

EDIT: då blir det väll att bygga en baslåda med 2 st 18 tummare istället

Permalänk

oh va onödigt.. spela djupbas.. orka
bättre med 2st 10" eller 12".

Visa signatur

"Livet är som en burk bruna bönor - Desto mer man stoppar i sej, desto mer skit blir det av det hela." (Tratten)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wille90
ok tack för att jag fick veta rätt

EDIT: då blir det väll att bygga en baslåda med 2 st 18 tummare istället

Har du en lagerlokal som lyssningsrum? Tro mig, du behöver inte en subwoofer med 2x18"

Permalänk
Medlem

Klart man orkar det!

Kör ju med 2 st såna här godingar (MDS 15"), klart att det alltid ska vara djupbas!

Visa signatur

Desktop: Opteron 146 | DFI nF4 Ultra-D | 2x512 OCZ Rev. 2 | Sapphire GTO2 | Raptor 74 Gb
Server: A64 3500+ | MSI K8N-NEO-4F | CORSAIR 512MB CL3 | 160 GB HDD

Permalänk
Medlem

dunken framme vid högtalarna.. man måste värma sig i värmlands skogar!?

Permalänk
Medlem

Haha, ehm, just ja.. spillet från nyår

Tänkte inte på det

Jo, d e klart, kommer man hem å e riktigt kall så värmer det fint

Visa signatur

Desktop: Opteron 146 | DFI nF4 Ultra-D | 2x512 OCZ Rev. 2 | Sapphire GTO2 | Raptor 74 Gb

Permalänk

Haha, jag la märke till det med. Fört typ "hmm undra ved det är i den..." Sen när man såg vad för annat den stog med så...

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem

Haha, inte lite offtopic nu, men det är klart, så fina saker kan man inte undgå att diskutera

Men det är klart att det är spolarvätska, några andra olagliga substanser kan det ju inte vara, finns ju risk för trådlåsning då

Visa signatur

Permalänk

ca: 100liter för 1st 12" bas ska det vara.. så har iaf. jag räknat som har 2st 12" basar i 2 högtalare

Permalänk
Medlem

Visserligen är det ju dock i regel sant att man får djupare bas ju större låda man bygger - sen att den blir burkig, okontrollerad och låter allmänt förjävligt, samt att elementets effekttålighet minskar är ju en annan sak

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superball
ca: 100liter för 1st 12" bas ska det vara.. så har iaf. jag räknat som har 2st 12" basar i 2 högtalare

inte riktigt sant att det ska vara 100liter för en tolva, alla basar spelar olika i olika lådor.
jag har en rochford 10" i en låda på 18liter i bilen.

sedan beror det ju också på om du ska ha portad eller sluten låda

Visa signatur

AMD A64 3000+, MSI K8N neo patinum, 512 twinmos
FX5600 XT 256mb,ide maxtor 160gb, 120gb, SATA 80gb + 80gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GahLook
inte riktigt sant att det ska vara 100liter för en tolva, alla basar spelar olika i olika lådor.
jag har en rochford 10" i en låda på 18liter i bilen.

sedan beror det ju också på om du ska ha portad eller sluten låda

Givetvis - men det finns generella rekommendationer som man kan gå efter om man har element med okända parametrar och inte "orkar" mäta fram dem.
100 liter låter dock brutalt mycket för en 12" - även om vi halverar den volymen ligger vi i överkant för en "vanlig" 12" om vi förutsätter en sluten låda!
Har man lite erfarenhet kan man trycka lätt på konen och känna hur "hårt" elementet är och därefter få en hyffsad uppfattning om vilken lådvolym som borde passa elementet.
Dock behöver jag väl inte säga att det givetvis är bäst att mäta upp elementet ordenligt?

Permalänk

Hehe, säg inte att det inte var sant, till mig. Säg det till snubben på Hifi-kit.
Han gjorde mätningar på ohm, osv, så vi kunde köpa rätt delningsfilter, då han bara svarade på våran fråga också.

Hursomhelst, jag kör på 100liter/12" bas i sluten låda, fylld med riktig ljudissolering i alla vrår. sen skiter jag fullständigt i vad ni andra gör. Försöker bara hjälpa till.

Permalänk

Ja men måtten är som sagt, vilket mått det ska vara beror på märke, serie och membranstorlek, så att säga att det är 100L för en 12" bas stämmer säkert för den högtalaren han i butiken räknade på, men inte nödvändigtvis för alla 12" basar.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk

Hmm..

Men iofs så blev det ju inte riktigt 200 liter x2 i rummet..
Vemfasen orkar ha så stora högtalare?

Dom blev lite mindre..
Höjd:100cm, bredd: 50cm, djup: 35cm.
Iaf. så funkar dom bra på repen kopplade in polarens bas där, senast.
Funkade finfint. Inga element spräckta. *PUH*

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tack *orkar ej diskutera det mer ;)*

Permalänk

Om ni nu måste ha gigantiska lådor varför inte bara såga upp ett hål i väggen å montera elementet i, då har ni ju ett antal kubit baslåda

Nä men serriöst så är volymen vääääldigt individuellt för vardera bas, rent generellt är att ju bättre bas (dyrare) destå mindre låda, så visst en 12" Pyramid bas för 200 spän behöver nog 100 liter för att låta hyfsat, men köper du en 12a för 4000 spän så behöver du nog inte mer än 10 liter!

Jag spelar också med en RF Punch 10" i bilen men på 20 liters låda!
större och det låter apa!

Använd riktiga baslådeberäkningsprogramm så blir det rätt! det är väl spenderad tid att ta reda på elementens egenskaper och räkna fram rätt volym!

/Philip

Permalänk

Då kan jag rekomendera demo versionen av Probox 2k.

http://www.backesljudbygg.se/home.htm finns att ladda hem där.

Visa signatur

Dothan

Permalänk
Medlem

Kan ni inte snacka med folk på www.hififorumet .com i stället?
Dom kan sina grejer.

Edit:
Läs guiden på www.ljudia.se

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

som sagt, kolla vad för volum som just dina basar vill ha. Sen bygger du låda efter det. Om du vill ha större lådor, så kan du ju bygga en avgränsning i högtalaren så att basen får en egen liten låda i lådan.. om du förstår

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Seriöst kan så stora högtalare som 12"+ låta bra egentligen?

tycker mina dubbla 10" låter mycket bättre än de 12"-15" högtalare jag hört.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oobum
som sagt, kolla vad för volum som just dina basar vill ha. Sen bygger du låda efter det. Om du vill ha större lådor, så kan du ju bygga en avgränsning i högtalaren så att basen får en egen liten låda i lådan.. om du förstår

Precis så har jag i mina.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _baRRy_
Seriöst kan så stora högtalare som 12"+ låta bra egentligen?

tycker mina dubbla 10" låter mycket bättre än de 12"-15" högtalare jag hört.

Givetvis!
Men ju större elementen blir, desto mer pengar får man lägga för att få bra grejer samtidigt som det krävs kraftigare förstärkare för att driva grejerna ordentligt. Av denna anledning, ihop med att gemene man sällan lägger ut överdrivet mycket pengar på sin hem-/bilanläggning, är det ganska troligt att de större element du jämfört med är av dålig kvalitet, eller drivs av en för klen förstärkare.
Sen är det också många som överdimensionerar, enbart för en 18" subba till hemmabion ser ballare ut än en 12"... Sen att det i regel behövs ett relativt stort rum för en 18" är inget de tänker på...

Permalänk
Medlem

Instämmer med föregående talare, jag har fått erfara detta i praktiken då min NAD förstärkare inte räckte till.

Då var det bara och öppna börsen igen och inhandla en effektförstärkare!

Totalt kanske jag la ut 15-20.000:- på hemmabion.

Sitter i uppgraderingstankar nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem