Permalänk
Medlem

Favorit operativsystem

Ja, vilket är erat favoritos?

Själv lägger jag min röst på Tru64, dels för att det kör på alpha, dels för LSM ("mjukvaruraid"), dels för att det är baserat på OSF, dvs har de bästa delarna ur både BSD och UNIX.

[edit]DOH, glömde OSX, någon moderator kan väl lägga till det? [/edit]

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är givetvis en fråga som är svår att besvara...

Vad skall datorn användas till etc, spelar en stor roll, är det dock endast jag som använder datorn faller mitt val på OpenBSD. Den har den funktionalitet som jag nyttjar till vardags, sen att open är mycket strukturerad och lightweight är inget minus direkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

os x

Visa signatur

fire walk with me.

Permalänk
Medlem

Jag är kluven... det känns som 50/50 mellan Mac OS X och Debian/Linux.
Sen har jag så klart inte testat alla systemen på listan heller...

Permalänk

Håller med xj220, frågan är omöjlig att besvara. Ett operativsystem är ett verktyg, och olika situationer kräver olika verktyg. Jag avstår från att rösta!

Permalänk
Medlem

Favorit operativsystem till vad?
Som desktop eller som server?

Jag röstade på OSX eftersom antar att du menar desktop. Hade det varit server säger jag OpenBSD

Permalänk
Medlem

OS X :]

Visa signatur

iMac Core Duo 17" - 1,83Ghz / 1Gb / 120Gb

Permalänk
Medlem

Serveros: Solaris 10.

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Hedersmedlem

Tog Linux eftersom att det är det jag kör, annars är MacOS X fint.

På server är det OpenBSD som gäller.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Windows 95 första utgåvan eller windows me...

skojja, gentoo linux är det

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

röstade på OS X för det är så trevligt men annars så använder jag gnu/linux/ubuntu

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

OS X för min del, men jag är för fattig för att äga en Mac. Röstade dock på OS X.

Tycker OS X kombinerar alla de bra sakerna med ett desktop-OS: snyggt, snabbt, stabilt.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

tycker om linux men har inte givit bsd en riktig chans ännu..

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk
Medlem

säger som reiman,

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

Favoriten är självklart BeOS, men på grund av många skäl är det inget man kör som främsta OS. Lade min röst på Linux då det är jag har störst erfarenhet av de i listan och det jag använder bl a på WS:n.

Permalänk
Medlem

På server sidan är det OpenBSD som gäller. WS brukar det bli FreeBSD

Visa signatur

Rök en LakritsPipa

Permalänk
Medlem

Mac OS X

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

OpenBSD i alla situationer förutom där perfomence är det viktigaste

Permalänk

Man kan ju läsa om Linux överallt och de flesta tidningar tar upp denm, varför jag valde att lära mig den. Har inte hört lika mkt om BSD. Detta kan inte vara rent sammanträffande? Allt har sin orsak. Linux är accepterat WWW!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rizz Ovstel
Man kan ju läsa om Linux överallt och de flesta tidningar tar upp denm, varför jag valde att lära mig den. Har inte hört lika mkt om BSD. Detta kan inte vara rent sammanträffande? Allt har sin orsak. Linux är accepterat WWW!

För att *BSD inte är lika kommerciellt och satsar inte riktigt på desktop marknaden. *BSD ser du på servermarknaden och liknande. Många ser *BSD som något svårare än linux, något jag inte tycker. *BSD har mindre community och mer elitism. Färre kodare än GNU/Linux. Men när det kommer till Internet är fortfarande *BSD något som står över Linux. *BSD är något som hängt med länga, och saker som OpenSSH, TCP/IP osv är något vi har att tacka BSD för.

Permalänk
Medlem

Valde Linux, men jag respekterar BSD och skulle vilja prova det på riktigt någon gång, hittills har jag bara gjort halvseriösa försök.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk

Kanske just därför det inte kommer nån tidning enbart ämnat för BSD. Inte vilken svennis som helst som har BSD...tämligen ovanligt. Men det är säkert sann att BSD är bra som servrar. Windows tycker jag inte är bra iaf som server!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rizz Ovstel
Kanske just därför det inte kommer nån tidning enbart ämnat för BSD. Inte vilken svennis som helst som har BSD...tämligen ovanligt. Men det är säkert sann att BSD är bra som servrar. Windows tycker jag inte är bra iaf som server!

[feltråd]
Vem säger att tidningen måste vara svensk, borde ju finnas tillräckligt många för att en tidning som ska komma ut kanske 3gånger om året[/feltråd]

Permalänk
Medlem

Beror ju som sagt på vad användningsområdet är. Aix, Solaris, Irix osv är ju fruktansvärt bra på det de är gjorda för. Så mitt svar blir väll "Bästa lösningen till problemet, fria alternativ är att föredra". Så det blir väll alternativ "alla" då.

PS. Kanske ska ha med Microsoft Windows i pollen med? DS

Permalänk
Medlem

Microsoft DOS 6.22

Jag röstade på Mac OS X.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
För att *BSD inte är lika kommerciellt och satsar inte riktigt på desktop marknaden. *BSD ser du på servermarknaden och liknande. Många ser *BSD som något svårare än linux, något jag inte tycker. *BSD har mindre community och mer elitism. Färre kodare än GNU/Linux. Men när det kommer till Internet är fortfarande *BSD något som står över Linux. *BSD är något som hängt med länga, och saker som OpenSSH, TCP/IP osv är något vi har att tacka BSD för.

Så sant så sant..

MacOSX har vi att tacka BSD för oxå.. Sen ska man kalla något för UNIX så borde det ju vara BSD. Även om vissa onämda företag inte lär hålla med......

Visa signatur

"Anyone who puts a small gloss on a fundamental technology, calls it proprietary, and then tries to keep others from building on it, is a thief."
-Tim O'Reilly "http://iiice.net/~ice/stuff/secret_msg.wav" - who?

Permalänk
Medlem

Jag röstade på OSX.

Egentligen är jag kanske inte berättigad att svara för jag har inte testat speciellt mycket annars. Ett gäng windowsversioner bara och så Mandrake & Ubuntu ytterst lite.

Visa signatur

Jag drar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IcE
Så sant så sant..

MacOSX har vi att tacka BSD för oxå.. Sen ska man kalla något för UNIX så borde det ju vara BSD. Även om vissa onämda företag inte lär hålla med......

BSD är ju som sagt BSD, och inte UNIX.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag lade min röst på FreeBSD, men använder mest linux, av praktiskt skäl...
Blir lika förälskad i freebsd varje gång jag installerar det... Men logiskt än linux på något sätt, men det faller alltid på drivrutiner...