Permalänk
Medlem

Jag har haft linuxkurser i våran förening som var mycket uppskattad.
Använde mig utav "Slackware Linux Essentials" som grund. Slackware som ni vet är känt för att vara "mycket unix", så den är absolut inte låst till slackware (förutom installations och konfigureringsavsnittena).

http://www.slackware.com/book/
Finns även som PDF om i söker på nätet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spaic
FSF höll ju på att sänka Linux komersiellt.

Nu pratar du väl ändå i nattmössan! Utan Stallman/FSF hade inte Linux kommit långt.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar
Nu pratar du väl ändå i nattmössan! Utan Stallman/FSF hade inte Linux kommit långt.

Mja, RMS har börjat gnälla väldigt mycket sedan nittiotalets hälft då folk började kalla det Linux istället för Linux/gnu. Folk blir smått oroliga när en lång skägig hippie börjar tala om hur allt ska vara fritt och eftersom flk inte orkar lyssna mer kommer de misförstå vad FSF egentligen står för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krunaldo
Mja, RMS har börjat gnälla väldigt mycket sedan nittiotalets hälft då folk började kalla det Linux istället för Linux/gnu. Folk blir smått oroliga när en lång skägig hippie börjar tala om hur allt ska vara fritt och eftersom flk inte orkar lyssna mer kommer de misförstå vad FSF egentligen står för.

RMS är ju dock hyfsat fundamentalist vad gäller fri mjukvara.

Summan av kardemumman är dock att Linux som färdigt system hade inte kommit en meter om det inte varit för FSF och GNU. Linux är ju enbart kärnan, och utan alla andra program som GNU-projektet hade tagit fram så hade man inte haft ett fungerande operativsystem. GNU-projektets egen kernel (HURD) var ju inte ens påbörjad när Linus släppte sitt lilla hobbyexperiment i början på 90-talet, och hans kernel passade som hand i handske tillsammans med GNU-grejerna.

RMS är dessutom inte speciellt lång. Han må vara skäggig och hårig men han är bara omkring 175 cm lång (om inte mitt minne sviker mig, kan inte hitta källor på detta).

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Jo gnu verktygen fungerar till alla unix och unix liknande system.
Fin särskrivning man gör... långskäggig skulle det vara..

Mycket i linux system är från gnu, det stämmer bra. Men mycket härstammar från BSD i gnu verktygen i sin tur. Och de får skylla sig själva gällande kerneln för den är inte direkt det mest genialiska som konstruerats i våran tid, och de vägrar droppa den :'(.

Permalänk
Medlem

jag går john bauer malmö och fick inte vara någon jävla lärare även om jag kunde mer än min lärare! jag fick iofs mvg i ämnet och vg i win-xp hehe vafan! jag vill va lärare.. sumpa allas betyg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sami
sumpa allas betyg

Där har du anledningen.

Permalänk
Medlem

det heter dock shellscript utan bindesteck.
det är trots allt svenska.

Permalänk
Hedersmedlem

Lowe: Om det ska vara på svenska ska det ju vara shellskript.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

He, Operativsystem: Linux, fast alla grejer de kommer lära sig kommer ju vara GNU verktyg. Iaf ifall du först introducerar dem till konsollen. Borde ju heta Operativsystem: GNU eller Operativsystem: Posixkompatibla istället då.

När vi hade "Operativsystem: UNIX" på gymnasiet hade vi först en lektion där läraren bara pratade om vad UNIX var, och filosofin bakom. Pratade lite om skillnaden mellan det och andra operativsystem. Sedan gick det runt lite böcker osv. Han fixade sedan fram en bok som någon person han kände hade gjort angående ämnet, som innehöll uppgifter och information. Lite om shellskriptande, olika kommandon, guide till olika editorer osv. Fick testa på lite olika UNIX varianter, Mac OS X, GNU/Linux(Även om det nu by definition inte är UNIX) osv. Jag fick hjälpa till lite som lärare med olika saker, som hur man kompilerar grejer osv. Sedan hade vi två prov. Ett på kunskaper om UNIX och ett där man skulle utföra uppgifter.

Men, ifall kursen verkligen är GNU/Linux specifik så skulle jag först köra en föreläsning eller film om vad det hela är. Och vara ordentligt påläst, förklara vad som är vad. Filosofin bakom, både Open Source rörelsens filosofi och Free Software rörelsens. Kursen hette ju, även om namnet egentligen syftar på kerneln, "Operativsystem: Linux", inte UNIX, eller något annat. Så då måste man visa vad som skiljer GNU/Linux från de UNIX, ifall man ska ta kursen för vad den egentligen heter.

Så fråga vad kursen egentligen ska handla om, GNU/Linux specifikt eller olika smaker av UNIX generellt. Ifall det är det senare alternativet (egentligen första med) så är det bara att fråga så kan jag fixa mailen till min gamla lärare i ämnet så du kan få lite tips på literatur och utförande av kursen. För även ifall det inte var så hemskt givande för just mig så var kursen hemskt bra för de som inte kunde något alls innan, eller som bara kunde lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tolle
[bokstäver]

Kursen är om just linux.
Och som jag skrev så tror jag inte de flesta är intresserade av att läsa i en bok för att sedan göra uppgifter. Tror det blir bättre om man kör det praktiskt med dessa killar.

Smygstartade faktiskt lite idag genom att installera linux på ett par bärbara datorer samt konfigurera lite och så. Gick igenom lite grundläggande terminalnavigering osv.
Diskuterade lite med min lärare om hur man ska sätta betyg och han kom med idén att köra en intervju typ. Man låter en icke insatt person lyssna medans en elev håller låda. Sen ska den oinsatte ställa frågor där det passar om saker som inte är glasklara, och så får eleven förklara på bästa möjliga sätt. Jag tycker det låter prim. Orginellt och praktiskt

Visa signatur

# 1 "Arbetshästen": P4 2.0 Ghz, Radeon 9600 128Mb, 512Mb RAM.
# 2 "Kebaben": 333Mhz, Savage4 32Mb, 64Mb RAM.
# 3 "Odöpt": Acer Aspire 5021WLMi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jurij
Kursen är om just linux.
Och som jag skrev så tror jag inte de flesta är intresserade av att läsa i en bok för att sedan göra uppgifter. Tror det blir bättre om man kör det praktiskt med dessa killar.

Smygstartade faktiskt lite idag genom att installera linux på ett par bärbara datorer samt konfigurera lite och så. Gick igenom lite grundläggande terminalnavigering osv.
Diskuterade lite med min lärare om hur man ska sätta betyg och han kom med idén att köra en intervju typ. Man låter en icke insatt person lyssna medans en elev håller låda. Sen ska den oinsatte ställa frågor där det passar om saker som inte är glasklara, och så får eleven förklara på bästa möjliga sätt. Jag tycker det låter prim. Orginellt och praktiskt

Vad har de för förkunskaper?

Ifall de har rätt bra förkunskaper och är "nördar" så skulle man kunna göra ett ganska coolt provsystem. Först invervjun som du sa. Som kan ge G eller max VG (svårt att få VG på den). Sedan ett praktiskt prov som går ut på att man får sätta sig vid en dator som man ska få någon hårdvara att funka med, dock borde det inte vara så lätt så att modulen finns direkt i kernelsourcen eller så, utan de måste googla osv för att lösa problemet. Den uppgiften borde då endast kunna förbättra betyget, och inte dra ner det under G nivån ifall man fick det på intervjun.

På det sättet så betyder ju ett MVG att man verkligen kan fixa saker med riktiga Linux(kerneln). Och ifall man klarar av att fixa drivrutinsstrul för saker där koden inte finns i standardkerneln så kan man ju verkligen något om GNU/Linux system på grundlig nivå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
USB2 är snabbare än FireWire 1.

Kanske teoretiskt, men inte praktiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Kanske teoretiskt, men inte praktiskt.

Feta licensavgifter till Apple på firewire.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tolle
Feta licensavgifter till Apple på firewire.

By Ian Fried CNET News.com August 7, 2002, 12:15 PM PT

Apple has also moved in recent weeks to offer a free license of the FireWire name to those who adopt the port, also known by its technical name IEEE 1394.

Det är en standard, Firewire är bara Apples namn på det, men bra försök troll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Slutprovet i våran skola är uppbyggt såhär:
G: Installera en linux-dist med hjälp.
VG: Installera en linux-dist med lite hjälp.
MVG: Installera en linux-dist utan hjälp.

Det tycker jag är bra som slutprov, sedan så ska man ju också utföra en hel del uppgifter, exempelvis lägga en crontab att backupa specifika kataloger och även en uppgift om rättigheter.

LFZ eller mandrake?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
By Ian Fried CNET News.com August 7, 2002, 12:15 PM PT

Apple has also moved in recent weeks to offer a free license of the FireWire name to those who adopt the port, also known by its technical name IEEE 1394.

Det är en standard, Firewire är bara Apples namn på det, men bra försök troll.

Men whoopdido. Jag var lite ouppdaterad. Ifall det gör mig till ett troll så är nog större delen av världen det.

Sedan är väll fördelen med usb2 att det är bakåtkompatibelt, troligen därför det är så mycket större.

Permalänk
Medlem

Lägg upp lärandet såhär:
Ge order vad som skall göras ex. fixa filrättigheter m.m.
Eleverna får läsa manualer och Googla

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
Lägg upp lärandet såhär:
Ge order vad som skall göras ex. fixa filrättigheter m.m.
Eleverna får läsa manualer och Googla

Snarare kommer inläggen i denna forumsektion öka med 300%

Permalänk
Hedersmedlem

Fyfan, hade första operativsystemslektionen idag, inte den lärare som det brukar vara, då han är fullt upptagen med LAN-kurser (:(). Men iaf, jag har haft den här läraren tidigare i PC och jag måste säga en sak: Jag har aldrig haft en sämre lärare! Han går enbart efter läromedlet även om det är felaktigt, han lyssnar kanske två meningar på en, sen när han uppfattar att man börjar aega honom så börjar han snacka istället utan att lyssna på vad man säger...

Han har valt att rekommendera RedHat 7.0(!) bara för att böckerna som vi har är för den distributionen. När jag frågade vilken distro vi skulle ha så förstod han inte utan jag fick omformulera mig och säga distribution. Jag och en kompis försökte förjäves att övertala honom att rekommendera Fedora istället men nej, jag berättade för honom att det inte finns några säkerhetspatchar till RedHat 7.0 längre och upplyste honom om den senaste root exploiten, "Micke, jag förstår inte vad du säger.". Bra lärare...

Visade även upp mitt Gentoo-system för honom, så kommer han med efter typ 10 minuter "Micke har redan visat att han kan installera RedHat", jag sa inget för jag orkade verkligen inte bry mig. Sen kom han med "Om ni inte arbetar i grupp kommer ni ALDRIG att klara kursen", jag och kompisen slänger en blick på varandra i en nanosekund och sedan viker oss dubbla av skratt.

Värt att tillägga är att läraren är invandrare, har grymt stora problem med att man har flickor som bakgrundsbild, på PC:n höll han en gång ett tal om det och sa att vi killar bara ser tjejer som objekt mm mm. Men iaf, han kan knappt snacka svenska och han pratar grymt osammanhängande, mitt i inledningen började han gå in på något drabbel om första och andra världskriget samt att han pratar på tok för snabbt för att han själv ska hinna med.

Fyfan säger jag bara, jag går endast kursen för billiga poäng men detta tar fan allting! Måste verkligen tenta av kursen! Ska fan prata med Lars (den andra läraren, urskön f ö) ifall han inte kan styra upp saker och ting.

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem
Citat:

TEXT

hahahhaah vad kul
har inte riktigt fattat varför skolor alltid är så okunniga, längtar tills "vår" generation kommer ut i arbetslivet lite mer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikHK
längtar tills "vår" generation kommer ut i arbetslivet lite mer

azzå zå dU typ menAr geNeJationen ZoM pRatar typ å zkRiVeR zå här???? *ler*

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
azzå zå dU typ menAr geNeJationen ZoM pRatar typ å zkRiVeR zå här???? *ler*

nää, inte lunar-fjortizzez, utan m3r f0lk s0m skriv3|2 såhaer, 1337 ffs typz0r

Permalänk
Medlem
Citat:

nää, inte lunar-fjortizzez, utan m3r f0lk s0m skriv3|2 såhaer, 1337 ffs typz0r

Eller varför inte folk som kan utrycka sig vältaligt och bildat.

Visa signatur

# 1 "Arbetshästen": P4 2.0 Ghz, Radeon 9600 128Mb, 512Mb RAM.
# 2 "Kebaben": 333Mhz, Savage4 32Mb, 64Mb RAM.
# 3 "Odöpt": Acer Aspire 5021WLMi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jurij
Eller varför inte folk som kan utrycka sig vältaligt och bildat.

Bara så du vet, mitt ovanstående inlägg var antagligen det första sedan 2001 där jag har stavat fel.

Fast det borde ju inte räknas, eftersom jag gjorde det med avsikt.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

hahahhaah vad kul
har inte riktigt fattat varför skolor alltid är så okunniga, längtar tills "vår" generation kommer ut i arbetslivet lite mer

Jag har Lars i LAN A och han är helt underbar, den enda IT-läraren på skolan som jag respekterar och den enda som vet vad han snackar om.
Han är egentligen konsult och har en hel del sköna berättelser att berätta osv, helskön kille. UNIX-gurun personifierad, skägg, glasögon, skjorta och tofflor.

Visa signatur

Vim

Permalänk
Citat:

Jag har Lars i LAN A och han är helt underbar, den enda IT-läraren på skolan som jag respekterar och den enda som vet vad han snackar om.
Han är egentligen konsult och har en hel del sköna berättelser att berätta osv, helskön kille. UNIX-gurun personifierad, skägg, glasögon, skjorta och tofflor.

Där är du ju, hur går det med programmeringen?
btw lärare med tofflor ska absolut inte underskattas...

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem
Citat:

hahahhaah vad kul

Med det menar du de som är hur gamla? För de som går i gymnasiet osv nu är mest sådanna som tror att de kan grejer för att de har lärt sig vissa procedurer utantill. Med vissa undantag. Aja, det blir bättre när man kommer upp på universitetsnivå.