"Minirecension" av Netgear WGT634U samt Lacie 250GB USB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrSnuggels
Ok tack för infon. Det kanske är endel skit bakom spakarna också.

Misstänkte UDP/TCP hade med firmwaren och göra, hoppas de kan ordna det snart...

Vad är en DMZ ? ,funkar det på min router ? (om du inte orkar förklara, har du en länk?)

Du kan ställa in ditt lokala IPnummer under WAN Setup om du bockar i "Default DMZ Server".
Det lokala IP (som tilldelats din dator) undantas sedan från alla brandväggsregler!

Mvh
2g0d

Visa signatur

Dell Inspiron 8600 15,4" WSXGA 1680*1050, Pentium M 1,5GHz Dell Latitude D800 15,4" WUXGA 1920*1200, Pentium M 1,8GHz AMD 800 + 15" TFT Lacie 250GB USB

Permalänk
Medlem

Senaste numret av DatorMagazin 2004-10 innehåller en test av routern i fråga. Den fick betyget "En trasslig router som aldrig borde ha släppts".

Permalänk
Medlem

Hejsan gott folk

Går i funderingar att skaffa mig en Lacie 250GB USB disk till min Netgear router. Läst lite här om problemen med filsystem mm. Tänkt jag kan leva med FAT32, behöver inte kunna lagra filer större än 4GB på den disken (Musik och bilder). Däremot läste jag någonstans att FAT32 endast tillåter partitioner upp till 32GB?! Stämmer verkligen detta? Blir en jäkla massa partitioner på en 250GB disk ju

NTFS är inget alternativ då det inte går att skriva till disken. Är EX3 ett alternativ? Vad funkar/funkar inte i det fallet?

/H

Permalänk
Medlem

Jag hade inga problem att ha en FAT32-partition på 180GB på min Maxtor-disk så det borde inte vara nåra problem för dig heller. Dock så kan du behöva nåt annat program för att fixa till partitionerna, tror inte Windows inbyggda klarar av så stora...
Det du däremot bör tänka på är att det kommer gå otroligt segt med en hårddisk kopplad till routern. Jag har kopplat ut min igen o kör den direkt i datorn eftersom jag tycker prestandan är under all kritik. O då är jag inte särskilt kräsen heller...

/ magnus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magnus07
Jag hade inga problem att ha en FAT32-partition på 180GB på min Maxtor-disk så det borde inte vara nåra problem för dig heller. Dock så kan du behöva nåt annat program för att fixa till partitionerna, tror inte Windows inbyggda klarar av så stora...
Det du däremot bör tänka på är att det kommer gå otroligt segt med en hårddisk kopplad till routern. Jag har kopplat ut min igen o kör den direkt i datorn eftersom jag tycker prestandan är under all kritik. O då är jag inte särskilt kräsen heller...

/ magnus

Tack för svaret. Men det låter inget roligt om prestandan är så dålig Hade tänkt ersätta min filserver med denna lösningen. Behöver egentligen ingen direkt prestanda men det är klart det skall endå gå att streama bild och ljud och sådär ifrån den. Kanske även installera program ifrån div isos mm. Någon uppfattning om hur dålig prestanda du fick? Kör du via kabel eller radio sedan?

/H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2g0d
Jadu, skall du inte skriva till disken när den sitter kopplad bakom routern så är väl det enda
problemet jag på rak arm kan komma på att FAT32 inte klarar av att hantera filer över 4GB.
Detta ställer till en hel del om du skall lagra DVD-filmer (från semester och dylikt) på disken...

Mvh
2g0d

DVD-filmer har inga filer över 4 GB. Filmen delas ju upp i VOB-filer som är 1 GB vardera. Men du kanske lagrar dem som mpg? I så fall är det bara att köra ett DVD authoring program så att de blir i DVD-format innan du skickar över filerna till nätverksdisken. För att formattera större än 32 GB i FAT32 så får man köra en Windows98SE (eller WindowsMe) diskett och formattera från dos-läget efter att partitionerat med fdisk. Jag har själv en 80 GB disk helt i FAT32 som jag funderar på att använda med min router så småningom.

Jag har själv en WGT624U router men har inte kopplat in någon USB-disk ännu. Funderar på en sådan där USB-IDE adapter från zebramedia som rekommenderats här på forumet innan. Någon som provat hur denna funkar med routern?
http://www.zebramedia.com/butik/show_one.asp?ID=3123

Hur som helst jag kör enbart trådlöst till mina datorer och det segar sig enormt om man kör 108 Mbps läget, men med 54 Mbit/s max (108 disablat) så flyter det på skapligt. Så förvänta er ingen superprestanda i 108 Mbit/s om ni ska köpa den här routern...

Permalänk
Medlem

Tror nog att direktör 2g0d lagrar dem som .img och då överstiger de ofta 4GB.

Visa signatur

Mums, Kaffé!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GLC

Men i så fall är kan man packa upp imagefilerna om man vill komma runt 4GB spärren men det är ju lite omständigt att behöva göra detta förstås. Håller med om att det är en stor brist att inte kunna läsa större filer om den har stöd för NTFS. Vitsen med NTFS är ju att kunna ha större filer än 4 GB och då är det inte ovanligt att man har det på en NTFS-disk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humpe
Tack för svaret. Men det låter inget roligt om prestandan är så dålig Hade tänkt ersätta min filserver med denna lösningen. Behöver egentligen ingen direkt prestanda men det är klart det skall endå gå att streama bild och ljud och sådär ifrån den. Kanske även installera program ifrån div isos mm. Någon uppfattning om hur dålig prestanda du fick? Kör du via kabel eller radio sedan?

/H

Jag hade själv en linuxburk stående som fick agera filserver hemma o tänkte ersätta detta med denna router o på köpet även slippa lite kablar o köra helt trådlöst. Jag vet inte alls vilken fart jag fick till hårddisken men det gick väldigt segt iaf. När man väl hade fått upp kontakten o höll på att flytta över en fil så var det hyfsat acceptabelt men det var just när man skulle byta katalog som det blev helsegt. Det kunde lätt ta över 20sekunder att förflytta sig till en katalog som innehöll två filer á 800MB o då känns det svårt att använda den till nåt praktiskt. Att kolla på film från den testade jag aldrig utan jag tröttnade före jag hann prova det...
Jag har försökt läsa runt en hel del på olika forum o jag har ännu inte stött på någon som varit nöjd med USB-stödet...
Får verkligen hoppas att dom kommer med nån vettig firmware som fixar detta eftersom jag tycker att tanken bakom routern är otroligt bra.

/ magnus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magnus07
Jag hade själv en linuxburk stående som fick agera filserver hemma o tänkte ersätta detta med denna router o på köpet även slippa lite kablar o köra helt trådlöst. Jag vet inte alls vilken fart jag fick till hårddisken men det gick väldigt segt iaf. När man väl hade fått upp kontakten o höll på att flytta över en fil så var det hyfsat acceptabelt men det var just när man skulle byta katalog som det blev helsegt. Det kunde lätt ta över 20sekunder att förflytta sig till en katalog som innehöll två filer á 800MB o då känns det svårt att använda den till nåt praktiskt. Att kolla på film från den testade jag aldrig utan jag tröttnade före jag hann prova det...
Jag har försökt läsa runt en hel del på olika forum o jag har ännu inte stött på någon som varit nöjd med USB-stödet...
Får verkligen hoppas att dom kommer med nån vettig firmware som fixar detta eftersom jag tycker att tanken bakom routern är otroligt bra.

/ magnus

Suck, trist att höra att det inte funkar så bra. Kändes verkligen helt rätt att slippa en burk igång här 24/7 (Speciellt eftersom min filserver har börjat krabba) och istället bara sätta disken till routern direkt. Verkar inte som det kanske är så lyckat endå. Någon här som har bättre erfarenheter? (Nöjd med disken när du kör den direkt i datorn?)

Alternativt får jag väl köra USB disken till datorn och skita i det där med filserver Hm...Dessa ständiga kval och beslut :-/

/H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GLC

Correctamundo direktör GLC!

Vad beträffar partitionering så går det ju att använda partitionsprogram för att slippa labba med disketter fram och tillbaka...

Mvh
2g0d - som har en Lacie250GB USB HDD till salu, i princip bara testkörd sedan inköp då funktionaliteten inte uppfyllt min förväntan gällande Netgear WGT634U+LacieUSB!

Visa signatur

Dell Inspiron 8600 15,4" WSXGA 1680*1050, Pentium M 1,5GHz Dell Latitude D800 15,4" WUXGA 1920*1200, Pentium M 1,8GHz AMD 800 + 15" TFT Lacie 250GB USB

Permalänk
Medlem

En och en halv månad senare, någon som har gjort några framsteg?

Köpte nämligen själv nämnda router i dag. Att gå in på min HD är inga problem. Men jag kan inte ens läsa från disken, då mapparna visas korrekt, men ej några filer? Dessutom visas bara mapparna ner till en viss nivå i katalogträdet, sedan syns inte ens de.

Någon som har en lösning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X3Mist
En och en halv månad senare, någon som har gjort några framsteg?

Köpte nämligen själv nämnda router i dag. Att gå in på min HD är inga problem. Men jag kan inte ens läsa från disken, då mapparna visas korrekt, men ej några filer? Dessutom visas bara mapparna ner till en viss nivå i katalogträdet, sedan syns inte ens de.

Någon som har en lösning?

Framsteg? Absolut inte...

Min HDD hade nästan dammat igen då jag fick för mig att möblera om idag.
Laddade in den senaste firmwaren på routern och det
fungerade sisådär efter ett tag.
Portforward skall dock nu fungera på både TCP/UDP mot samma port.
Mina större filer som ligger på disken syns fortfarande inte, och det vore
oerhört intressant om Netgear ens kunde kommentera det hela.
Eller har någon här möjligen hört något om det kommer en lösning så
att man ens kan läsa filer över ett par GB?

Helt plötsligt fungerar det dock inte alls att mappa upp diskarna (partitionerna)
som jag gjort tidigare ifjol, plus att jag har paketförluster så länge jag
inte kopplar dator direkt mot Ethernetuttaget i väggen. (Firmware-relaterat?)

Just ja, den senaste firmwaren stöder tydligen Linux Ext2/Ext3 vilket skall
testas när andan faller på, har jag tur för en gångs skull så kanske jag
kan få grejerna att lira som tänkt från början. Tråkigt i kråksången är det
dock att ha slängt ut 3.500 på något som fungerar "inte alls bra".

Hade jag varit intelligent hade jag nöjt mig med min gamla trådlösa router
och sparat glasspengar till ungarna inför sommaren som kommer

Mvh
2g0d

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Framsteg? Absolut inte...

Min HDD hade nästan dammat igen då jag fick för mig att möblera om idag.
Laddade in den senaste firmwaren på routern och det
fungerade sisådär efter ett tag.
Portforward skall dock nu fungera på både TCP/UDP mot samma port.
Mina större filer som ligger på disken syns fortfarande inte, och det vore
oerhört intressant om Netgear ens kunde kommentera det hela.
Eller har någon här möjligen hört något om det kommer en lösning så
att man ens kan läsa filer över ett par GB?

Helt plötsligt fungerar det dock inte alls att mappa upp diskarna (partitionerna)
som jag gjort tidigare ifjol, plus att jag har paketförluster så länge jag
inte kopplar dator direkt mot Ethernetuttaget i väggen. (Firmware-relaterat?)

Just ja, den senaste firmwaren stöder tydligen Linux Ext2/Ext3 vilket skall
testas när andan faller på, har jag tur för en gångs skull så kanske jag
kan få grejerna att lira som tänkt från början. Tråkigt i kråksången är det
dock att ha slängt ut 3.500 på något som fungerar "inte alls bra".

Hade jag varit intelligent hade jag nöjt mig med min gamla trådlösa router
och sparat glasspengar till ungarna inför sommaren som kommer

Mvh
2g0d

3500?! Menar du inklusive HD då? Annars var det en rejäl prissänkning må jag säga. Köpte min för 1 000.

Jag gav upp planerna på att koppla in HD:n till router rätt snabbt. Den är ansluten direkt till laptopen just nu.

Däremot fungerar inte TCP/UDP mot samma port för mig. Och jag har den senaste FW:n. Det går inte att välja "both" i inställningarna. Efter lite efterforskningar har jag läst att det tydligen ska räcka med att välja något av de två alternativen (alltså antingen TCP eller UDP) och sedan ska routern automatiskt känna av vilken av de två som ska användas. Ett enkelt test i DC++ visar att så inte är fallet, i alla fall inte för mig. Ställer jag in den på TCP går det endast att söka, ställer jag den på UDP går det att ladda ner men inte söka (eller om det var tvärtom). Alltså ett tydligt tecken på att det uppenbarligen inte fungerar så.

Jag har löst det genom att använda UPnP i både DC och Bittorrent, vilka är de två program jag har ett omedelbart behov av. Vad jag ska göra när andra program behöver portar öppnade, program som inte stöder UPnP, vet jag inte.

Tyvärr hade jag, som du, inte kunnat nöja mig med min gamla router, en D-Link 624, då den sög hårdare än en turbotrimmad industridamsugare, men jag kanke borde sökt andra alternativ. Routern har även tappat kontakten med BBB två gånger de två dagar jag haft den. Detta kan dock bero på någon inställning jag inte hunnit kolla upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X3Mist
3500?! Menar du inklusive HD då? Annars var det en rejäl prissänkning må jag säga. Köpte min för 1 000.

Jag gav upp planerna på att koppla in HD:n till router rätt snabbt. Den är ansluten direkt till laptopen just nu.

Däremot fungerar inte TCP/UDP mot samma port för mig. Och jag har den senaste FW:n. Det går inte att välja "both" i inställningarna. Efter lite efterforskningar har jag läst att det tydligen ska räcka med att välja något av de två alternativen (alltså antingen TCP eller UDP) och sedan ska routern automatiskt känna av vilken av de två som ska användas. Ett enkelt test i DC++ visar att så inte är fallet, i alla fall inte för mig. Ställer jag in den på TCP går det endast att söka, ställer jag den på UDP går det att ladda ner men inte söka (eller om det var tvärtom). Alltså ett tydligt tecken på att det uppenbarligen inte fungerar så.

Jag har löst det genom att använda UPnP i både DC och Bittorrent, vilka är de två program jag har ett omedelbart behov av. Vad jag ska göra när andra program behöver portar öppnade, program som inte stöder UPnP, vet jag inte.

Tyvärr hade jag, som du, inte kunnat nöja mig med min gamla router, en D-Link 624, då den sög hårdare än en turbotrimmad industridamsugare, men jag kanke borde sökt andra alternativ. Routern har även tappat kontakten med BBB två gånger de två dagar jag haft den. Detta kan dock bero på någon inställning jag inte hunnit kolla upp.

Då har du inte senaste firmwaren, senaste är 1.4.1.8 och innehåller ett alternativ som är
"TCP/UDP".. senaste firmwaren laddas inte ner genom den där auto-update funktionen utan finns på www.netgear.com under support

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Netgear wgt634u:
Stöder ej UDP och TCP trafik samtidigt i samma port.
Vad gäller skriva till USB disk med NTFS så kan det fixas om man bara får Microsoft att släppa till... det hela handlar om patenträttigheter och licenser.

Visst ska man utdela både ris och ros men i fallet skriva till USB disk med NTFS så torde väl klagomålen hellre landa hos Microsoft? Har någon hittat en Router som klarar av det?

Kollar man vad produkten klarar och vad den är kompatibel med innan man köper den? Svaret torde väl vara ett JA!

Som sagt, ris och ros! Men även lite påläsning innan man köper...

Permalänk
Medlem

Stöder ej UDP och TCP trafik samtidigt i samma port: Jo det gör den, med senaste firmwaren..

Vad gäller skriva till USB disk med NTFS så kan det fixas om man bara får Microsoft att släppa till:

Routern kör GPL'ad kod (Linuxkernel + lite annat), så om dom kör in ntfs-stöd i kärnan så måste dom ju i stort släppa den under GPL också.. Så det är inte att bara..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen skaffat en 634U just för USB-möjligheten, ska snart skaffa en LaCie 200 eller 250Gb också. Just nu har jag mitt 128 Mb flashminne på plats sålänge.
Synd att det inte funkar att skriva till routerns disk/minne via ftp....det hade varit användbart.

Min router krånglar lite redan, efter 2-3 dagar tappas kontakten mellan routern och datorerna...det går inte att komma åt nätet eller routerns inställningar utan att starta om routern. Vet inte om även åtkomsten av FTP:n dör för det har jag inte testat.
Jag har senaste firmwaren och Netgears support sa att man kan behöva göra reset på routern med knappen på baksidan under 3min för att allt ska funka efter firmwareuppdatering (glöm inte att spara routerinställningarna). Jag har nu gjort detta och det blir spännande att se om den dör igen om ett par dagar.

Permalänk
Medlem

Wath: det går skriva till den via ftp om filsystemet är annat än NTFS, men inte utifrån...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja det var ftp utifrån jag menade, det hade varit bra att kunna logga in på routern och tanka upp filer.

Permalänk
Medlem

Wath: Firmwaren är open source vill du kladda linux så rä det bara ladda ner rätt tool-chains och börja kompilera din egen (den använder förresten ProFTPD)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har varit riktigt sugen på en, men det blir nog att vänta på nästa generation.

Visa signatur

Mvh Adam
Laptop MacBook Pro, Htmac Mac mini, Barndator iMac G5, iPod mini, iPod Nano
"They have the Internet on computers, now?" Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Då har du inte senaste firmwaren, senaste är 1.4.1.8 och innehåller ett alternativ som är
"TCP/UDP".. senaste firmwaren laddas inte ner genom den där auto-update funktionen utan finns på www.netgear.com under support

Schyrrans!

Permalänk
Medlem

Hrm, det där med uppmappningen torde varit någon släng av feberyra (jo, jag har varit risig ett bra tag nu )
Nu fungerar det nämligen som det skall (att mappa upp disken alltså) Dock är jag skyldig GLC här på forumet ett tack för hjälpen

Jag har dessutom slängt in en partition med Linux ext3 på disken. Det fungerar (halleluja) helt klockrent att skriva till/läsa från USB-disken både lokalt och "utifrån".

Dock är hastigheten nu ett uppenbart problem, för när jag "använder" disken så belastas uppenbarligen routern såpass att jag endast får ut 4mbit externt på min 10mbit-lina, vilket givetvis är under all kritik.

Om det går att läsa "stora filer á la semestervideos" återstår att se då jag ännu inte hunnit lägga över någon sådan på disken.

Men, det börjar faktiskt likna något Netgear

Vad jag saknar just nu är någon typ av programvara som möjliggör läs/skriv till ext3 om jag kopplar disken rätt in i laptop'en. Någon som trycker på sådant program?

Kontentan är att allt nu fungerar precis som jag tänkt från början, med reservation för hastighetsproblem, viss packet loss samt att jag inte testat funktionaliteten med 3-4GBfiler

Mvh
2g0d

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad jag saknar just nu är någon typ av programvara som möjliggör läs/skriv till ext3 om jag kopplar disken rätt in i laptop'en. Någon som trycker på sådant program?

http://sourceforge.net/projects/ext2fsd

ext3 skrivstöd är i dagsläget inte helt utvecklat..men med ext2 istället så fungerar det... Du kan sätta igång skrivning till ext3 men som sagt är det inte färdigutvecklat just den delen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
http://sourceforge.net/projects/ext2fsd

ext3 skrivstöd är i dagsläget inte helt utvecklat..men med ext2 istället så fungerar det... Du kan sätta igång skrivning till ext3 men som sagt är det inte färdigutvecklat just den delen...

Okej, förlorar jag någon typ av funktionalitet om jag väljer ext2 istället för ext3?
Eller uppträder disken lika snabbt och bra?

Har du själv testat lägga stora filer på en USB-disk med ett extX-filsystem och fått det
att fungera bakom WGT634U?

Mvh
2g0d

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hallå!

Jag har en WGT634U och en USB disk. Det hår ju skitlångsamt att kopiera filmer från usb-disken via routern ju!!! Typ USB 1.0 fart... 900 kb/s inget att hänga i granen precis... går ju inte direkt snabbt att lägga in mp3 mappen med 6000 filer i Winamp direkt... något jag gjort fel eller upplever ni samma prestanda?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bahrje
Hallå!

Jag har en WGT634U och en USB disk. Det hår ju skitlångsamt att kopiera filmer från usb-disken via routern ju!!! Typ USB 1.0 fart... 900 kb/s inget att hänga i granen precis... går ju inte direkt snabbt att lägga in mp3 mappen med 6000 filer i Winamp direkt... något jag gjort fel eller upplever ni samma prestanda?

Hårdtestade lite för ett par dagar sedan, och jag må säga att fort gick det inte...
Låg någonstans kring 10mbit/s i överföringshastighet när jag kopierade till HDD från laptop,
förvisso över mitt trådlösa. Har ännu inte testat att streama en DVD från HDD till laptop
över det trådlösa, men känner mig grymt tveksam till om jag verkligen kommer att komma upp
i erforderliga 15mbit/s.

Mvh
2g0d - som går från nöjd till besviken snabbare än man hinner säga sweclockers

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Angående ntfs så kan man inte skriva från mac iheller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag har kollat rätt mycke bland trådar om denna router. det verkar vara rätt många problem runt denna produkt...

iden är ju lysande: en trådlös router som man kan koppla in en usb disc till! jag har problemet nu att min nyinköpta DLINK Di-624+ drar ned min ADSL2+ BBB uppkoppling med 3-4 mbit trådlöst. vilket är värdelöst. bestämde mig därför att beställa efter en WGT634U istället. frågan är om det är "värt" det??

(jag har ett Ralink 2500 trådlöst g-kort på min bärbara.)