Strategiskt inköp samt usla leverantörer

Permalänk
Medlem

Strategiskt inköp samt usla leverantörer

Åhhhhhhhåh... denna leverantörs ångest !

Varning för gnäll-tråd!

Ok, jag är lite kinkig men inte orättvis.
Och Ja... jag synar saker under 10x lupp, (jobbar på ett Labb), är det nytt skall det funka och göra det bra. Sen är man lite snål åxå, tar lite "genvägar" som att välja minde lite billigare leverantörer.

Det har inte visat sig att detta har blivit en ohälsosam kombination.

Jag har spenderar ca 15000-30000kr på datorer varje år.
I år så har det blivit 25000 fördelat på ca 8-9 leverantörer.
Pga den mängd delar som flyter igenom mig så känner jag mig som en magnet för kassa prylar.

Jag tyckte att det skulle löna sig, eftersom "X" ggr den artikeln kostar så mycket mindre just "där" att den extra frakten från det företaget lönar sig. Så har jag resonerat när jag nybyggt och uppgraderat 8 datorer här i hemmet.

Det började med Doom3. Hittade en billig leverantör i England, billig frakt, totalt sett så var det ca 100kr billigare än i handeln.
(Jag kom just på att jag inte minns vad företaget hette men det viktiga är inte namnet utan mönstret)
Kanon tänkte jag och lade min beställning 1 vecka innan releasen.
Till mitt förtret trots tjat och gnat så kom inte spelet förrens ca 5 veckor efter releasen! När spelet kom så hade ju priserna sjunkit i handeln så långt att det faktiskt INTE lönade sig längre!

Alltså, företaget tog order på order på order, låste upp folks pengar. Sen väntade företaget på första rejäla prissänkningen från grossisten! VILKA SVIN!

Nästa exempel: datorhandel.com

Jag tyckte att datorbutiken var stora skurkar men detta tar mitt pris, mardrömmen började 8 oktober:

Jag beställde grafikkort Ati X800xt + router + combo dvd-rom/cd-brännare. Förskottsbetalade omkring 7000kr.
Dagen innan min beställning höjde dom "enhetsfrakten" till det dubbla 250kr! Nåja, min kalkyl höll ändå, det var fortfarande billigare att ta dom.
Några dagar efter sänkte dom enhetsfrakten till den normala nivå'n igen, vad skall man tycka om det då?

Nåja routern dök upp direkt. Om några dagar skulle grafikkortet dyka upp med combodriven.

Men veckorna gick och gick.. jag skickade undrande mail varje vecka, var e grejerna?? Dom svarade varje gång, leverantören har problem, kommer nästa vecka. Datumet sköts upp hela tiden.. och igen... och igen.
Tillslut så gav jag ett ultimatum, skicka grejerna denna vecka + kompensation iform av ett extra tgb och mus för mitt lidande.

Jag hörde inget av dom på en vecka så beslutade jag att returnera routern.
Anledning att jag kan inte vänta längre, resten av ordern är så gravt försenad och att bara köpa routern av dom var en förlustaffär för mig.
Vid den tidpunkten i vår mail korrespondans så dröjde svaren upp till en vecka! Tfntider hade dom endast 1 timme på helgen !!!!
Det är rätt så dålig support.

Jag skickade ett mail till dom om vad jag vidtar och genomför nu och vill dom ha ett RMA nummer på lådan bör dom maila det nu.

Nästa dag postade jag tebax routern på egen bekostnad, inget mail från dom hade ju kommit.

Sedan kom det ett mail lite senare samma kväll: "Mus och tgb skickat enl överenskommelse".

Några dagar senare kom ett mail, "Du har inget RMA nummer för routern, den kommer att skickas tebax utan åtgärd.

Jaaaaahhh hurrah !!!Vilka PROFFS !!!
(vid det laget hade jag börjat få grava besvär av deras handlande och OTROLIGA snigelfart. Jag hoppade runt som "Basil Fawlty" från serien Pang i Bygget med huvet mellan mina händer ihopkrupen varje gång dom skickade sina katastrofala mail.)

Det kom också ett påpekande att skicka inte mer än ett mail åt gången(typ innan dom svarat på det förra -som nu är- inaktuellt och veckogammalt) annars knuffas dina mail till sist i kön.

Nu hade det gått över en månad sen jag lade beställningen och dårskapen hade tydligen ingen gräns.

Då började jag fatta att dom förmodligen gör precis likadant som brittiska spelföretaget, cachar ordrar kommer upp till fett antal och lägger en stororder, få billigt pris!

Gissning: eftersom korten inte fanns tillgängliga i stort antal så förbisågs förmodligen deras ordrar(som hela tiden ökade i storlek) gång på gång pga att leverantören inte kan lova det stora antalet till en enda kund.

Vad som gjorde väntan mer outhärdlig var ju att priserna sjönk ju som en gråsten medans jag väntade på mitt kort. 1 månad är lång tid i datasammanhang.
Till slut så skulle det ju löna sig att avboka och beställa på nytt, något som faktiskt slog mig. Men eftersom jag vid detta lag hade förvandlats till en ond/sur/nogrann jäkel så unnar jag dom inte en enda krona.

Mitt i allt det så sa dom typ"den här väntan är vanlig på bristvaror i internethandel, så spar din besvikelse och beställ de saker vi har i lager!"
Som storkunsument av pc-prylar så sade min egen erfarenhet att detta var rent nonsens. Det händer, det medger jag, men så här illa har jag aldrig varit med om.

Jag inledde operation psykisk tortyr och berättade i nogranna ordalag hur oetiskt, hur olämpligt deras beteende är.

(Jag berättade också om mina tidigare framgångar inom området klagomål och lidande, jag har fått ett engelskt företag att ta mitt erbjudande på motsvarande 12000kr som lämplig kompensation för mitt lidande och onödig väntan. Företaget är världsledande inom området High-end hifi)

Samtidigt så beställde jag ett x800xt från kylning.com. Dom hade varan i lager, ingen brist där inte, 250kr dyrare visserligen men det kom nästa dag, tack kylning.com. Så himla skönt.

Jag hittade en del saker i konsumentskyddslagen eller vad den nu heter som bevisar att deras beteende strider mot lagen.
Det tog skruv till slut och pengarna betalades tillbaks för grafikkortet.

Sen blev det tjafs igen, dom hade ju redan skickat mus + tgb till mig, det ville dom nu ha betalt för, frakt å allt. Plötsligt villle dom t.o.m. ha ett högre pris för dom än det var när jag pratade om kompensationen eftersom deras dagspris gått upp.

Jag kontrade med att jag fick minsann inte dagspris på mitt grafikkort så varför skulle jag betala dagspris plötsligt.

Sen blev det massa tjafs om det och alla smådetaljer och det tar ju en evighet eftersom motparten inte svarar på ibland en vecka.

Till slut så accepterade dom min retur, efter massa gnäll.
Vid det här laget hade jag tröttnat rätt så bra. Efter att jag skickat sista ultimatumet angående mus och tangentbord och fraktkostnader så struntade jag i resten. Att pengarna inte kom på 2-3 veckor sket jag fullständigt i, jag var bara glad att jag hade ett fungerande grafikkort.

Min slutnota vart: mus och tgb 180kr, frakt för mus, tgb, router 200kr, returfrakt router 120kr samt ränteförluster på 7000kr.
(samt sånt som inte går att prissätta, all tid jag har våndats, ringt, efterforskningar, all tid spillt på mail!)

Totalt 530kr för en mus och ett tgb inkl frakt.
Mitt livs absolut sämsta affär.

Egentligen borde jag dra dom inför rätta. Jag borde ha ränta på mina 7000kr dom innehöll i över 1 månad samt att det dröjde ytterligare 3 veckor innan de sista ca 2400kr betalades tillbaks, ersättning för allt lidande osv.

Ja just det, fraktdatum för Datorhandel.com's x800xt var då satt till årsskiften sist jag kollade samtidigt jag annulerade ordern.
Fy fasen så ynkligt!

Det här var bara EN av mina horribla historier, jag har fler leverantörer som gjort mig gruvligt besviken, kommer snart. Läs senare om vad dessa otäckingar kan ställa till:
"itbutikken.dk"
"datorbutiken.com"
"pcbutiken.com"
"jmedata.se"
Ful försäljare på "tradera.se"

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

Ja och vad kan mna lära sig av det där? Beställ bara produkter som finns i lager. Har själv handlat datorprodukter för kanske 100000 de senaste åren och har aldrig väntat på nåt i längre än lite över en vecka. Har beställt från diverse butiker (inklusive alla de du nämner längst ner).

Man lurar sig själv genom att alltid ta det billigaste. Finns det i lager så visst.

Instämmer dock att vissa affärer hanterar kunder på mycket dålig sätt.

Datorhandel har låga priser för de gör nog som du säger. Väntar tills de har tillräckligt många beställningar och köper sedan. Skulle aldrig köpa nåt av de om det inte finns inne.

Itbutikken är ökända för dåligt hanterade returer. Köp aldrig nåt där som lätt kan gå sönder helt enkelt eller produkter som har höga felmarginal.

JME är jag rätt så nöjd med. Dock är det inte ofta de har mycket i lager samtiddigt tex om man ska köpa en hel dator då är det alltid nåt som inte finns i lager. Kundsupporten skulle kunna vara lite bättre också.

PCbutiken har jag inte haft problem med däremot min kompis var jävligt förbannat på dem då han skulle ivägg till England en vecka efter att han lade bäställningen och de sade att han skulle få grejerna i tid innan han sticker. Så blev det inte och de behandlade honom dåligt också. Så jag kommer iaf inte köpa nåt där igen.

Datorbutiken är bra om du köper det som finns i lager! Snabb leverans och rätt ok frakt dock fortfarande för dyrt om man köper mindre saker. Vet dock inte hur det ligger till med RMA till dem nuförtiden.

Lägger till åsikter om lite fler ställen...

SBSData. Bra support och snabba leveranser! De tom ringer upp folk om nåt går sne med beställningen. Lite dyrare än datorbutiken tex men man får mycket bättre support.

Kylning.com är också bra. Har dock inte köpt så mycket hos de på grund av att frakten är rätt så hög. Hade de haft lägre frakt hade man handlat där istället för GTEK tex.

GTEK. Bra priser och lägre frakt än hos Kylning.com men de har för lite i lager och oftast då beställer man många småsaker därifran vilket resulterar i längre väntetider då alla pradukter inte finns inne. Har också beställt nåt där som vara i lager vid beställningstillfället men fick sedan veta att produkten inte alls var i lager och då fick man vänta...

Komplett.se är duktiga och snabba. Aldrig haft problem med dem. Igen lite dyrare än datorbutiken tex men bättre på support och bra hantering av RMA.

Det jag vill se från alla butiker är att man kan betala med VISA och att frakten blir lägre då. JME är ett bra exempel på hur det ska se ut. 50kr i frakt oavsett vad man beställer om man betalar med VISA.

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket som Datorbutiken gör skulle kunna förbättras, men i det här exemplet tycker jag att du själv är orsaken till huvudproblemet.

Hur sjutton kan man förskottsbetala för ett svindyrt grafikkort när det inte finns i lager? Det är brist på dessa grafikkort ÖVERALLT och INGEN inkl. Datorbutiken kan göra speciellt mycket åt den saken. Att datumen skjuts upp hela tiden beror på grossisterna och inte direkt på själva butiken. Konspirationsteorier som att Datorbutiken skulle ta upp ordrar i förväg för att sen invänta prissäkningar känns ganska far fetched.. Menar du att alla butiker gjort så i detta fall, eftersom bristen på dessa grafikkort varit totalt utspridd?

Gör lite reseach nästa gång, ta reda på ifall produkterna du beställer är bristvaror eller inte och förskottsbetala aldrig för något som inte finns i lager. Slutligen beställ från något annat ställe än Datorbutiken ifall du värderar snabba leveranser och perfekt service.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Känns lite fel att gnälla på en butik för att deras leverantör inte levererar i tid, inte mycket dom kan göra åt saken. Dom kan ju bara ge dig beskedet dom får från sin leverantör.

Permalänk
Medlem

Vicotnik du har nog missuppfattat det Paxmax99 skriver. Han har inte sagt nåt om datorbutiken förutom att nämna det längst ner. Själva inlägget handlar om datorhandel.com inte om datorbutiken om jag har fattat det rätt.

Permalänk
Medlem

ArtMan är helt korrekt angående Vicotniks kommentar.
Den första artikeln handlar om ->datorhandel.com<-

Jag har en del om datorbutiken.com också, dock inte lika grava snedsteg.

Jag måste säga att inledningen i mitt första meddelande i denna tråd är lite förbryllande.
Jag skiftar fokus lite då och då. Ledsen för det, jag fick slut på tid helt enkelt, jag tänkte förklara lite mer.

Baztard:
Jag tycker datorhandel.com's SUPPORT är minst sagt märklig och urkass.
Vem sjutton klarar av att vänta en vecka på ett simpelt besked inom denna gebit?
Hur kan vi som kunder acceptera att det inte går att ringa till snubbarna (förutom en knökfull timme mitt på helgen när man bufflas med 100 andra kunder?)

Hur kan d-handel själva tro på leverantörens obekräftade besked när det varit samma visa i 5 veckor?
Enda anledningen att dom sätter ut "nästa inleverans" datum 1 vecka frammåt är att locka folk att beställa. Sen att deras lev datum är fullständigt obekräftade av leverantören är tydligen helt irrelevant information till kund enl. dom.
Det stiligaste är ju att dom har haft status "gul" på produkten sedan nu 2 månader tillbaks vilket betyder enl dom själva "lev tid bekräftad". Men via mail fick jag till slut ett erkännande att lev datumet ÄR OBEKRÄFTAT!
Så deras hemsida ljuger en helt upp i ansiktet, face on, bara för att plocka ordrar.

Vicotnik:
Konstigt att kylning.com hade prylarna i lager, första gången jag råkade klicka in hos dom?
men inte datorhandel.com ??
men inte datorbutiken.com ??
men inte JMEdata.se??
Jag tittade nämligen inte in på kylning.com förrens jag helt givit upp hoppet med d-handel, jag gav dom iaf en hygglig chans, trots deras ynkliga lögner.

Det är kanske blåögt att betala in 7000 i förskott men vem vill sponsra posten med PF?
Dessutom så skulle ju kortet dyka upp om en vecka. Det stod ju så i deras "nästa inleverans" datum.
Andra i-net handlare är mer seriösa och skriver ut på hemsidan att datumet faktiskt är OBEKRÄFTAT.

Håller definitvt med Artman om komplett.se, dom har aldrig gjort någon tabbe hitintills.
Dock så måste jag berätta något trist om JMEdata.

Första bestälningen:
processor och lite småkrafs, allt fanns i lager.
dag 0 lade beställning
dag 1 efter beställning(EB) hände inget.
dag 2 EB order i packningen......
dag 3 EB order i packningen..............

Jag ringer upp och kollar varför det inte har skickats?
JME -"njae vi har lite mycket att göra, vi har massor av förturer till packningen...
Pax -"VAFALLS?!?! förturer??"
JME -"Jaa.... alla företagspaket har förtur... vettu."
Pax -"vafasen, skicka mitt som företagspaket då!"
JME -"Njae... det går inte nu... nu är den ju redan i packningen."
Pax *klick*

dag 4 EB order i packningen..............
dag 5 EB skickas ordern.
dag 6 kollar upp deras hemsida läser typ: "företagspaket expideras endast till företag"
Det hjälper ju mig jääkligt mycket. Är man lite ful så kan man kanske beställa FP som privatperson.

Andra ordern till JMEdata:
Beställning går som smort, förutom dessa detaljer:
Klickar i "postpaket" kollar frakten = 50 kr.
Defaultvalet för betalning är "Visa" dock så "visade" det sig att jag inte kunde betala via VISA, för lite pengar (pga av att jag ligger ute med 7000 kr nånstans.... =o)

Frustrerad går jag tillbaks och klickar i postförskott, blir glatt överraskad att deras PF avgift är endast 25 kr, skitbra, heja JME !!!
Klickar vidare... stannar... undrar... -"vasjutton... varför är ordern så dyr nu då ?!?! Har antalet varor förändrats på nå't sätt??

Klickar tebax ännu mer frustrerad!! visar sig att om man väljer "Visa" som betalningsmetod så är frakten 50kr.
Väljer man PF så höjs FRAKTPRISET på en helt annan rad i samma veva, i mitt fall fördubblades det till 100kr! Inte bussigt alls. Ingen ytterligare påpekande, det sker liksom "dolt" känns det som, iaf ser man inte det om man är lite frustrerad.
Den funktionaliteten är INTE bra.

Sen blir det ännu tristare:
Beställde nog det sista MK ABit IC7-MAX3 dom hade. Blev jätteglad iaf att dom hade det i lager.
Tyvärr så visade det sig att det var defekt.

Per default voltage, default clock, så verkar MAX3 ge min 3.0C NW en stor smula underspänning, nere i 1.41-1.44V under load med en hel del fladder. När jag höjd cpu voltage till (i bios) till 1.650+V så bootar inte ens MK.
Samma CPU har funkat på 1.675V med samma minne och samma grafikkort men i annat MK.
Då tyckte jag att kortet verkade defekt.

Jag gav all denna infon till JMEdata, dom ställde en följdfråga "Om du kör allt på default och inte överclockar funkar det då?"
Mitt svar, ungefär:
"Ja, kortet bootar på default voltage, men utspänningen är låg."

JMEdatas svar: (jag har endast klippt bort diverse ">>" hotmail fwd tecken)
start->

Men om allt fungerar bra när du inte ändrar något, då är det väl tveksamt om det är något problem. Om allt fungerar om så länge du inte överklockar/skickar för mycket volt till CPUn så är det inget garantiärende.

<-slut

Vid detta laget höll jag på att blåsa hela proppskåpet!!!!!!!
Men men, på något sätt lyckades jag kanalisera ner ilskan till ett par halvbeskedliga snaskiga kommentarer om deras kompetens, särskilt då den "snubben" som hade ovettet att försöka slingra sig i detta ärende.

Jag är en etiskt korrekt överklockare, om jag pajjar något när jag ÖVERKLOCKAR så skulle jag absolut inte skicka det på RMA. My bad, buy new improved product.

Men JMEdatas slingreri ur deras åttagande fick i detta fall mig att tappa fattningen.

Vad sjutton händer om jag kör ner en P4 propp med 1.7V som default?!!?

Vad händer när jag plockar ut mer effekt ur kortet vid Prescott användning??

Svaret är nog "No boot" .

På kartongen till mitt MK står det tydligt "Speed. Power. Stability"
Mitt kort saknade tydligt "power" och "stability", har ju inte kört någon "speed" ens.

Sjukt att dom själva inte har insett vidden av mitt problem utan helt trångsynt antar att funkar det på default då är det korrekt. Spelar ingen roll att kortet funkar med min CPU, den skall funka med alla CPU:er kortet är avsett för. jagblirsåjäklaförbannadsåinihelvete.

Jag klämmde till med "Skulle dom veta detta på huvudkontoret(alltså Abit's) skulle dom skämmas för ert beteende."

Äh... vi får se hur dom tar det, än är vi inte i domstol.

Så, har ni orkat läsa så här långt?

Ok... det var JMEdata (halvt)avklarad.... bara ett par tre st kvar då.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Vicotnik du har nog missuppfattat det Paxmax99 skriver. Han har inte sagt nåt om datorbutiken förutom att nämna det längst ner. Själva inlägget handlar om datorhandel.com inte om datorbutiken om jag har fattat det rätt.

Helt rätt, jag missuppfattade och trodde det var Datorbutiken och inte Datorhandel det gällde. Men min poäng är densamma ändå.

Paxmax99:
De flesta butiker sätter ibland leveransdatum som sen ändras. Även mer seriösa butiker som t.ex. Komplett.

Angående problemet med moderkortet är det beklagligt. Ofta när man returnerar saker får man sitta och hoppas att det är någon kunnig person i andra änden som tar emot grejorna man skickar in. Hårdvara är ofta ganska avancerade grejor och det krävs i många fall en hel del kunskap för att kunna förstå att sakerna faktist inte funkar som de ska, trots att man t.ex. kan få moderkortet att POSTa.
Jag brukar skriva ganska utförliga felbeskrivningar, med tydliga instruktioner för hur de ska kunna återskapa mitt problem. I de flesta fall gör jag ordentliga felsökningar hemma först. Misstänker jag att moderkortet är defekt testar jag först med en annan processor, annat minne, annat nätagg osv ifall jag har möjlighet till det, för att minimera risken att åka på fraktkostnad ggr två plus ev. felsökningsavgift vid retur.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

En mycket bra butik är www.webhallen.se dom har utmärkt support, JME ligger hög på min lista med, och sedan jag köp baa grejjor som ligger i lager.

ALLDRIG haft leverans problem med SBSData, bra support och rena svar och levererar alltid som han säger(han ringer tom upp kunderna o frågar dom om det är möjlig at göra det å de för att göra allt snabbare.) men han kan bli lite gnällig ibland, en gång gav han mig konsument köplagen i handen =/ bara för att ett ram märke inte funkade på mitt moderkort då jag gav tillbaka det dan därpå:D
Men detta hände baa en gång alltid haft snabba suport ärenden med killen. A+++

Visa signatur

Hopp jag har en MONSTER DATOR. GRR SÄGER DEN...
| Intel E8500 | Asus PQ5-E | Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB | Club Ati 4870 1GB @ Hazro 30"TFT 2560x1600 + DELL 2001FP 20.1"TFT | WesterDigital Raptor 300GB Sata2 | CoolIT Vatteenkylning | Logitech diNovo | Tvåa i Coolermaster Contest på optihack-05 !

Permalänk
Medlem

Man får vara försiktig med vilka man handlar av, som artman sa är ju ett hett tips att bara köpa lagervaror.

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta är ett solklart fall av dumsnålhet. Service kostar pengar. Så jag tycker inte du ska gnälla. Skaffa dig en pålitlig leverantör (tex dustin) o beställ det som finns i lager. Du har grejerna dagen efter.
Jag har själv varit dumsnål, men kom på att tid är pengar. Så mycket strul det är med RMA hos vissa företag gör det inte värt besväret. Jag betalar hellre 10% mer och får klockren service o slippa en massa ångest.

Jag ska ge dig ett bra exempel. Jag ringde dustin (dom svarar i telefon, väntetid 2 minuter) för att ställa en fråga ang frakt. Jag fick svar på min fråga o sa att då får jag la ta o beställa laptopen. Svaret: Den är beställd du har den imorgon kl 12.

24 timmar senare satt jag o pulade med min laptop.
Mina beställningar har aldrig dröjt mer än 24 timmar därifrån.

Permalänk
Medlem

Ok BeRetta,

allt om deras falska annonser där deras (enl. dom bekräftade) "Lev datum" är fullständigt obekräftat är alltså helt ok?

Så bara om dom har allt i lager och skickar snabbt så är det ok med en veckas tid för att få svar på mail? (ifall man måste kanske beställa ett RMA nummer eller fått fel grejer så tar det en vecka innan det kommer)

--------------

Jo, visst insåg jag tillslut ju att dom är helt puckade i roten, och att jag varit lite dumsnål, vad jag inte fattar är att dom fortfarande existerar.

Anna rätt läskig grej är att specitek har exakt samma "mascot gubbe" som finns publicerad på datorhandel.com
-------------

Skee^ Håller med, webhallen har funkat hyfsat. Dom packar som krattor men dom har många frakt och betalningsalternativ. Rätt så flexibla, mycket i lager (av det jag beställt).

Dock så har jag på 3 ordrar fått dessa saker manglade av webhallen/posten:

Sagan om ringen extended 1 och 2 mosade pappkartonger, boxen skadad. (fick ersättningskopia rätt fort utan problem)

Ett PSU i en case var helt snett pga dålig packning. PSU hängde ner och nästan nuddade MK. Ej löst ännu resultat kommer. Lådans fästpunkter även dom skadade men går att räta ut med tång/hammare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Paxmax99 det är för mig också helt otroligt att dom överlever, men dom lever på folk som bara skriker BILLIGT BILLIGT utan att se sig för.
Jag pröjsar som sagt för att slippa strul.

Permalänk
Medlem

Jo BeRetta, dessa leverantörer som gjort mig så gruvligt besviken kommer naturligtvis inte vara med på min lista längre.

Jag ville mest att folk skulle veta vad dom ger sig in på med d-handel.com.

JMEdata t.ex. dom gillade jag hyfsat, men efter denna returfadäs får jag svårt att motivera mig att beställa där ifrån igen.

Webhallen har värit rätt schyssta, synd bara att man måste vänta tills exemplar 2 dyker upp innan man kan bygga klart.

Komplett.se har varit solida ännu sålänge.

Något jag skall hålla ögonen på är SBSdata tydligen.

Det finns ju en del listor på en del internethandlare där dom är betygsatta. Har inte pricerunner en?

Kanske är dumt att upprätta en här?

Jaja, mer info kommer om andra "roliga"(<-fetsarkasm) leverantörer......

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Usch ja datorhandel.com kommer jag iaf aldrig mera handla på.

Sämsta supporten i världen. Sen 1 timme telefonsupport på helgen? Mög affär.

Beställde saker för två veckor sedan nu. Förskottsbetalade allt fanns i lager.
Dagen efter så var högtalarna slut. Det fanns enligt deras sida 35st i lager dagen innan.

Inte en chans i helvetet att dom sålde 35 st sådana på 1 dag.

Nu har jag väntat på att dom ska komma i lager.
Förra veckan fick jag svar att dom håller på att packas. Sen fick jag ett annat svar att dom bör packas och skickas denna vecka? Idioter.

Förskottsbetala suger iaf. Ska aldrig mera förskottsbetala iaf.
Skärmarna vi beställde har sjunkit ca 70:- / st nu under denna tiden osv.

Datorhandel.com må vara billiga men inte konstigt med deras skitsupport. två snubbar som jobbar där efter vanliga jobbet eller vad!?.

Fick svar nu ang högtalarna:

Hej!

Högtalarna har inte kommit in till lager än tyvärr förvantat datum för inleverans av dessa är 2004-12-17 därefter skickas dina produkter.

Och förra veckan den 10:e fick jag detta mailet:
"Skärmarna och högtalarna packas just nu".

Hur i helvete kan dom packa något som inte finns????

Fucking jävla SKITBUTIK!!!!

Ska bojkotta datorhandel.com iaf och aldrig rekommendera den jävla kukbutiken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99

Skee^ Håller med, webhallen har funkat hyfsat. Dom packar som krattor men dom har många frakt och betalningsalternativ. Rätt så flexibla, mycket i lager (av det jag beställt).

Något jag skall hålla ögonen på är SBSdata tydligen.

Webhallen packar som krattor ja, det håller jag banne med om, men många bet,alternativ och riktigt snabb leverans om dom har det i lager annars beställer dom det(några dagar extra.).

SBS? låter som ett hot där,, gillar du inte han?

Visa signatur

| Intel E8500 | Asus PQ5-E | Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB | Club Ati 4870 1GB @ Hazro 30"TFT 2560x1600 + DELL 2001FP 20.1"TFT | WesterDigital Raptor 300GB Sata2 | CoolIT Vatteenkylning | Logitech diNovo | Tvåa i Coolermaster Contest på optihack-05 !

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Angående datorhandel.com så kan du ju kolla mina erfarenheter (exakt samma som dina) här: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=36744...

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=37132...

Läste dom och förjävligt.
Jävla skitbutik. Först verkade det jävligt skumt med deras support tider osv. Verkade ju knappast seriöst.

Nåja efter jag har fått mina saker så kan dom dra åt helvete.

Hehe, dom vägrar svara på mitt brev om varför dom ljög för mig.
Dom har säkert ingen förklaring på det och då skiter dom i att svara istället. Påminner om våran förra ISP som hade hand om radiolan till oss. Svarade inte helt enkelt om man kom på att dom gjort fel.

Datorhandel.com är ett gäng oseriösa töntar bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skee^
Webhallen packar som krattor ja, det håller jag banne med om, men många bet,alternativ och riktigt snabb leverans om dom har det i lager annars beställer dom det(några dagar extra.).

SBS? låter som ett hot där,, gillar du inte han?

Haha, nej nej!! =o) jag har inte handlat av denne SBSdata ännu, men några verkar rekommendera den butiken för just snabba lev, stabilitet, bra support osv.
Jag borde ha lagt till en smiley efter "hålla ögonen på". Jag menade det i positiv mening. My bad.
--------

JMEdata tyckte om mitt mail, han sa nå't om förtäckta hot, gå å handla någon annanstans osv.
Nåja, jag fick ett RMA nummer och resultat iaf. Sen har jag hört av en annan muntligen att RMA ärenden tar ca 1 månad hos JME, ibland 2 månader.

Samme bekant har samma problem som jag, så där lite vaga fel som uppträder endast under udda omständigheter och bara ibland. Det gör tydligen att JMEdata inte gärna släpper ett RMA nummer. OCH även om han får ett RMA nummer så är det inte kul å bli utan dator i 1-2 månader.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Haha, nej nej!! =o) jag har inte handlat av denne SBSdata ännu, men några verkar rekommendera den butiken för just snabba lev, stabilitet, bra support osv.
Jag borde ha lagt till en smiley efter "hålla ögonen på". Jag menade det i positiv mening. My bad.
--------

JMEdata tyckte om mitt mail, han sa nå't om förtäckta hot, gå å handla någon annanstans osv.
Nåja, jag fick ett RMA nummer och resultat iaf. Sen har jag hört av en annan muntligen att RMA ärenden tar ca 1 månad hos JME, ibland 2 månader.

Samme bekant har samma problem som jag, så där lite vaga fel som uppträder endast under udda omständigheter och bara ibland. Det gör tydligen att JMEdata inte gärna släpper ett RMA nummer. OCH även om han får ett RMA nummer så är det inte kul å bli utan dator i 1-2 månader.

Ok hehe men ring han o ha reda på artikel nummer på det du vill ha så kollar han status på allt på en gång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skee^
En mycket bra butik är www.webhallen.se dom har utmärkt support, JME ligger hög på min lista med, och sedan jag köp baa grejjor som ligger i lager.

ALLDRIG haft leverans problem med SBSData, bra support och rena svar och levererar alltid som han säger(han ringer tom upp kunderna o frågar dom om det är möjlig at göra det å de för att göra allt snabbare.) men han kan bli lite gnällig ibland, en gång gav han mig konsument köplagen i handen =/ bara för att ett ram märke inte funkade på mitt moderkort då jag gav tillbaka det dan därpå:D
Men detta hände baa en gång alltid haft snabba suport ärenden med killen. A+++

^^ Prakticerade där.. Kan säga att det är det sämsta skiten man kan tänka sig! Har 3-4 praktikanter som gör deras arbete och blir låvad guld och gröna skogar när man söker praktik platsen men får göra någe helt annat!! Stå och sortera dvd filmer och spel i kronologisk årdning är inte spec roligt. Eller rippa text från sidor rakt av och lägga in på deras sida som info om film/spel.

EN av killarna som jobbar där vet vad han snackar om innom hårdvara de andra har absolut 0 koll.

Jag fick en otroligt dålig känsla av hela företaget och folket som jobba där.. så jag tackade för mig och gick hem efter 2 dagar. Så jag PERSONLIGEN kommer aldrig handla något därifrån!

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

Datorhandel.com har ju lurat kunder hur länge som helst nu med låga priser och fake-lagersaldon...

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
Datorhandel.com har ju lurat kunder hur länge som helst nu med låga priser och fake-lagersaldon...

hehe fick detta svaret igår:

Vi har tyvärr haft en intern systemfel som gjorde att vi såg helt fel information. Alla ordar kommer att behandlas först under eftermiddagen och skärmen borde vara hos Dig inom 2-3 dagar.

Först och främst, ok??

Dom skriver "skärmen", det var iofs två skärmar jag beställde samt högtalarna.
Ja suck sista gången jag handlar ifrån dessa, dom har ju NOLL koll på vad dom gör.

Har anmält dom till svartalistan.com också för där platsar dom om någon.
Hädanefter lägger jag hellre till lite pengar och shoppar på ett ställe med BRA service.
Kan bara tänka på om något skulle vara sönder eller så när man får det ifrån datorhandel.com, får man väll aldrig nya saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chippen

^^ Prakticerade där.. Kan säga att det är det sämsta skiten man kan tänka sig! Har 3-4 praktikanter som gör deras arbete och blir låvad guld och gröna skogar när man söker praktik platsen men får göra någe helt annat!! Stå och sortera dvd filmer och spel i kronologisk årdning är inte spec roligt. Eller rippa text från sidor rakt av och lägga in på deras sida som info om film/spel.
EN av killarna som jobbar där vet vad han snackar om innom hårdvara de andra har absolut 0 koll.
Jag fick en otroligt dålig känsla av hela företaget och folket som jobba där.. så jag tackade för mig och gick hem efter 2 dagar. Så jag PERSONLIGEN kommer aldrig handla något därifrån!

Thats the life,, praktik är ungefär ett slags slavarbete, jag har varit på praktik på en del ställen o det är inte ovanligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Definition skrev:

"Vi har tyvärr haft en intern systemfel som gjorde att vi såg helt fel information. Alla ordar kommer att behandlas först under eftermiddagen och skärmen borde vara hos Dig inom 2-3 dagar.

Först och främst, ok??

Dom skriver "skärmen", det var iofs två skärmar jag beställde samt högtalarna."

Hehe, dom vet nog knappt själva vad dom pysslar med, jag beställde ju grafikkort förut då skrev datorhandel.com till mig: "Din processor kommer inom kort"
Dom är riktiga skarpa stjärnor på datorhandel.com

Jag ser att du är VÄLDIGT upprörd Definition, ditt språk uttrycker precis som jag känner mig, dock så myntar jag inte det på det sättet =o) men jag håller med 100%.

Jag borde nog gjort en sökning innan jag postade denna tråd, jag kunde nog ha lagt till det till de andras trådar.

Även i de andra trådarna tas det upp om svartlistning. tyvärr så uppdateras nog inte svartalistan.com längre.

Kunde vi ha en egen lista här med problem leverantörer?

Man kan ju diskutera sitt ärende i trådar som denna, men sammanställa det på en lista med plus och minus i en separat tråd.
Då skall det kanske vara lite kortare meddelande som sammanställer ens problem och lösning?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Strategiskt inköp samt usla leverantörer

Något säger mig att det är fel på din strategi

Om man alltid uteslutande handlar där det är absolut billigast så handlar man nog i rätt många fall hos leverantörer som inte har service i absolut toppklass. Bättre att välja en något dyrare leverantör men som har bra rykte. Annars får du nog stå ut med en del problem, det är i så fall en del av din strategi

Visserligen fel på leverantörerna också verkar det som, men då får du ju lära dig av det och byta strategi och handla från rätt leverantörer

Citat:

Åhhhhhhhåh... denna leverantörs ångest !

Varning för gnäll-tråd!

Ok, jag är lite kinkig men inte orättvis.
Och Ja... jag synar saker under 10x lupp, (jobbar på ett Labb), är det nytt skall det funka och göra det bra. Sen är man lite snål åxå, tar lite "genvägar" som att välja minde lite billigare leverantörer.

Det har inte visat sig att detta har blivit en ohälsosam kombination.

Jag har spenderar ca 15000-30000kr på datorer varje år.
I år så har det blivit 25000 fördelat på ca 8-9 leverantörer.
Pga den mängd delar som flyter igenom mig så känner jag mig som en magnet för kassa prylar.

Jag tyckte att det skulle löna sig, eftersom "X" ggr den artikeln kostar så mycket mindre just "där" att den extra frakten från det företaget lönar sig. Så har jag resonerat när jag nybyggt och uppgraderat 8 datorer här i hemmet.

Det började med Doom3. Hittade en billig leverantör i England, billig frakt, totalt sett så var det ca 100kr billigare än i handeln.
(Jag kom just på att jag inte minns vad företaget hette men det viktiga är inte namnet utan mönstret)
Kanon tänkte jag och lade min beställning 1 vecka innan releasen.
Till mitt förtret trots tjat och gnat så kom inte spelet förrens ca 5 veckor efter releasen! När spelet kom så hade ju priserna sjunkit i handeln så långt att det faktiskt INTE lönade sig längre!

Alltså, företaget tog order på order på order, låste upp folks pengar. Sen väntade företaget på första rejäla prissänkningen från grossisten! VILKA SVIN!

Nästa exempel: datorhandel.com

Jag tyckte att datorbutiken var stora skurkar men detta tar mitt pris, mardrömmen började 8 oktober:

Jag beställde grafikkort Ati X800xt + router + combo dvd-rom/cd-brännare. Förskottsbetalade omkring 7000kr.
Dagen innan min beställning höjde dom "enhetsfrakten" till det dubbla 250kr! Nåja, min kalkyl höll ändå, det var fortfarande billigare att ta dom.
Några dagar efter sänkte dom enhetsfrakten till den normala nivå'n igen, vad skall man tycka om det då?

Nåja routern dök upp direkt. Om några dagar skulle grafikkortet dyka upp med combodriven.

Men veckorna gick och gick.. jag skickade undrande mail varje vecka, var e grejerna?? Dom svarade varje gång, leverantören har problem, kommer nästa vecka. Datumet sköts upp hela tiden.. och igen... och igen.
Tillslut så gav jag ett ultimatum, skicka grejerna denna vecka + kompensation iform av ett extra tgb och mus för mitt lidande.

Jag hörde inget av dom på en vecka så beslutade jag att returnera routern.
Anledning att jag kan inte vänta längre, resten av ordern är så gravt försenad och att bara köpa routern av dom var en förlustaffär för mig.
Vid den tidpunkten i vår mail korrespondans så dröjde svaren upp till en vecka! Tfntider hade dom endast 1 timme på helgen !!!!
Det är rätt så dålig support.

Jag skickade ett mail till dom om vad jag vidtar och genomför nu och vill dom ha ett RMA nummer på lådan bör dom maila det nu.

Nästa dag postade jag tebax routern på egen bekostnad, inget mail från dom hade ju kommit.

Sedan kom det ett mail lite senare samma kväll: "Mus och tgb skickat enl överenskommelse".

Några dagar senare kom ett mail, "Du har inget RMA nummer för routern, den kommer att skickas tebax utan åtgärd.

Jaaaaahhh hurrah !!!Vilka PROFFS !!!
(vid det laget hade jag börjat få grava besvär av deras handlande och OTROLIGA snigelfart. Jag hoppade runt som "Basil Fawlty" från serien Pang i Bygget med huvet mellan mina händer ihopkrupen varje gång dom skickade sina katastrofala mail.)

Det kom också ett påpekande att skicka inte mer än ett mail åt gången(typ innan dom svarat på det förra -som nu är- inaktuellt och veckogammalt) annars knuffas dina mail till sist i kön.

Nu hade det gått över en månad sen jag lade beställningen och dårskapen hade tydligen ingen gräns.

Då började jag fatta att dom förmodligen gör precis likadant som brittiska spelföretaget, cachar ordrar kommer upp till fett antal och lägger en stororder, få billigt pris!

Gissning: eftersom korten inte fanns tillgängliga i stort antal så förbisågs förmodligen deras ordrar(som hela tiden ökade i storlek) gång på gång pga att leverantören inte kan lova det stora antalet till en enda kund.

Vad som gjorde väntan mer outhärdlig var ju att priserna sjönk ju som en gråsten medans jag väntade på mitt kort. 1 månad är lång tid i datasammanhang.
Till slut så skulle det ju löna sig att avboka och beställa på nytt, något som faktiskt slog mig. Men eftersom jag vid detta lag hade förvandlats till en ond/sur/nogrann jäkel så unnar jag dom inte en enda krona.

Mitt i allt det så sa dom typ"den här väntan är vanlig på bristvaror i internethandel, så spar din besvikelse och beställ de saker vi har i lager!"
Som storkunsument av pc-prylar så sade min egen erfarenhet att detta var rent nonsens. Det händer, det medger jag, men så här illa har jag aldrig varit med om.

Jag inledde operation psykisk tortyr och berättade i nogranna ordalag hur oetiskt, hur olämpligt deras beteende är.

(Jag berättade också om mina tidigare framgångar inom området klagomål och lidande, jag har fått ett engelskt företag att ta mitt erbjudande på motsvarande 12000kr som lämplig kompensation för mitt lidande och onödig väntan. Företaget är världsledande inom området High-end hifi)

Samtidigt så beställde jag ett x800xt från kylning.com. Dom hade varan i lager, ingen brist där inte, 250kr dyrare visserligen men det kom nästa dag, tack kylning.com. Så himla skönt.

Jag hittade en del saker i konsumentskyddslagen eller vad den nu heter som bevisar att deras beteende strider mot lagen.
Det tog skruv till slut och pengarna betalades tillbaks för grafikkortet.

Sen blev det tjafs igen, dom hade ju redan skickat mus + tgb till mig, det ville dom nu ha betalt för, frakt å allt. Plötsligt villle dom t.o.m. ha ett högre pris för dom än det var när jag pratade om kompensationen eftersom deras dagspris gått upp.

Jag kontrade med att jag fick minsann inte dagspris på mitt grafikkort så varför skulle jag betala dagspris plötsligt.

Sen blev det massa tjafs om det och alla smådetaljer och det tar ju en evighet eftersom motparten inte svarar på ibland en vecka.

Till slut så accepterade dom min retur, efter massa gnäll.
Vid det här laget hade jag tröttnat rätt så bra. Efter att jag skickat sista ultimatumet angående mus och tangentbord och fraktkostnader så struntade jag i resten. Att pengarna inte kom på 2-3 veckor sket jag fullständigt i, jag var bara glad att jag hade ett fungerande grafikkort.

Min slutnota vart: mus och tgb 180kr, frakt för mus, tgb, router 200kr, returfrakt router 120kr samt ränteförluster på 7000kr.
(samt sånt som inte går att prissätta, all tid jag har våndats, ringt, efterforskningar, all tid spillt på mail!)

Totalt 530kr för en mus och ett tgb inkl frakt.
Mitt livs absolut sämsta affär.

Egentligen borde jag dra dom inför rätta. Jag borde ha ränta på mina 7000kr dom innehöll i över 1 månad samt att det dröjde ytterligare 3 veckor innan de sista ca 2400kr betalades tillbaks, ersättning för allt lidande osv.

Ja just det, fraktdatum för Datorhandel.com's x800xt var då satt till årsskiften sist jag kollade samtidigt jag annulerade ordern.
Fy fasen så ynkligt!

Det här var bara EN av mina horribla historier, jag har fler leverantörer som gjort mig gruvligt besviken, kommer snart. Läs senare om vad dessa otäckingar kan ställa till:
"itbutikken.dk"
"datorbutiken.com"
"pcbutiken.com"
"jmedata.se"
Ful försäljare på "tradera.se"

Permalänk
Medlem

Federol och andra som sagt samma sak: Jo... ni har nog rätt. Billigast är bäst på billigast, inte mycket annat verkar g det som.
Vad jag inte fattar är att i princip alla stora och små drakar inte funkar när jag beställer.
Verkar vara mer regel än undantag att jag råkar i trubbel.

Jösses, jag blev så impopulär hos JMEdata att dom stängde av mitt konto, jag kan inte titta på mina föregående ordrar eller nå't, bara för jag gnäller om en defekt produkt. pff...
Jag blev ju tvungen att ta i med hårdnyporna för dom ställde onödiga frågor och kom med "fel" svar dessutom. Man orkar inte tipp-tåa runt problemet i evigheter, inte ens i jule-tider.

Kvar har jag webhallen och komplett. Dessa har funkat ok hitintills (om man bortser från 3 reklamationer på tre ordrar typ hos WH).

Dom har inte funkat perfekt men det har aldrig blivit stort strul och kalabalik som det blev med JME, ITbutikken, datorbutiken, datorhandel, pc-butiken.com et.c.

Ska kolla upp SBSdata om dom är schyssta, det vore kul om min lista över schyssta butiker blev lite längre och inte kortare =o)

Visa signatur

Permalänk

bestälde CPU minne moderkort och ett nät agg, 3dagar senare fick jag ettemail att det inte fanns nätagg kvar, jag svarade att de kan skicka det i efterhand.
1vecka senare står det att de skickar allt utom agget och moderkortet. Nu hade även moderkorten tagit slut, nu ökar det preliminära datumet med 1dag/dag.
avbeställer snart

Permalänk
Medlem

Så du jobbar på ett labb får pengar att handla med och istället för att ta pålitliga leverantörer, tar de billigaste för att tjäna en hacka? Eller? Förstår inte sambandet mellan hemmabyggen och ditt arbete i labb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zerous
Så du jobbar på ett labb får pengar att handla med och istället för att ta pålitliga leverantörer, tar de billigaste för att tjäna en hacka? Eller? Förstår inte sambandet mellan hemmabyggen och ditt arbete i labb.

Håller med där, fattar inte riktigt heller. Man borde ju kunna tänka sig att det räcker med 1 köp som går åt skogen för att inse att man är dumsnål, men ibland kanske det behövs ~5st...

Visa signatur

Allt är väl ändå lika bra...

Permalänk
Medlem

Alltså jag är inte så gammal här på sweclockers, men jag blir ruskigt trött på alla trådar där det klagas på nätbutiker.

Man får vad man betalar för. Vill man spara hundralapp eller två beställer man på nätet med vad det innebär, annars om man har bråttom kan man alltid handla över disk.

Tror inte att DB eller nån annan butik som prifilerar sig som "lågpris" har stora marginaler att de kan skicka sakerna med raketpost. Man är nog inte ensam som handlar där heller, därav kan brist på personal kan förekomma. Det är nog mycket som kan gå snett, leverantören, posten, ditt lokala postombud.

Varje snubbe som måste svara på dina brev, syslar med att just svara på brev, inte packa varor...

Jag brukar handla på lite dyrare ställen, lägger man in order innan 12 dagen innan har jag grejerna nästa dag. Bara traska till posten med kollinummer.