Strategiskt inköp samt usla leverantörer
Åhhhhhhhåh... denna leverantörs ångest !
Varning för gnäll-tråd!
Ok, jag är lite kinkig men inte orättvis.
Och Ja... jag synar saker under 10x lupp, (jobbar på ett Labb), är det nytt skall det funka och göra det bra. Sen är man lite snål åxå, tar lite "genvägar" som att välja minde lite billigare leverantörer.
Det har inte visat sig att detta har blivit en ohälsosam kombination.
Jag har spenderar ca 15000-30000kr på datorer varje år.
I år så har det blivit 25000 fördelat på ca 8-9 leverantörer.
Pga den mängd delar som flyter igenom mig så känner jag mig som en magnet för kassa prylar.
Jag tyckte att det skulle löna sig, eftersom "X" ggr den artikeln kostar så mycket mindre just "där" att den extra frakten från det företaget lönar sig. Så har jag resonerat när jag nybyggt och uppgraderat 8 datorer här i hemmet.
Det började med Doom3. Hittade en billig leverantör i England, billig frakt, totalt sett så var det ca 100kr billigare än i handeln.
(Jag kom just på att jag inte minns vad företaget hette men det viktiga är inte namnet utan mönstret)
Kanon tänkte jag och lade min beställning 1 vecka innan releasen.
Till mitt förtret trots tjat och gnat så kom inte spelet förrens ca 5 veckor efter releasen! När spelet kom så hade ju priserna sjunkit i handeln så långt att det faktiskt INTE lönade sig längre!
Alltså, företaget tog order på order på order, låste upp folks pengar. Sen väntade företaget på första rejäla prissänkningen från grossisten! VILKA SVIN!
Nästa exempel: datorhandel.com
Jag tyckte att datorbutiken var stora skurkar men detta tar mitt pris, mardrömmen började 8 oktober:
Jag beställde grafikkort Ati X800xt + router + combo dvd-rom/cd-brännare. Förskottsbetalade omkring 7000kr.
Dagen innan min beställning höjde dom "enhetsfrakten" till det dubbla 250kr! Nåja, min kalkyl höll ändå, det var fortfarande billigare att ta dom.
Några dagar efter sänkte dom enhetsfrakten till den normala nivå'n igen, vad skall man tycka om det då?
Nåja routern dök upp direkt. Om några dagar skulle grafikkortet dyka upp med combodriven.
Men veckorna gick och gick.. jag skickade undrande mail varje vecka, var e grejerna?? Dom svarade varje gång, leverantören har problem, kommer nästa vecka. Datumet sköts upp hela tiden.. och igen... och igen.
Tillslut så gav jag ett ultimatum, skicka grejerna denna vecka + kompensation iform av ett extra tgb och mus för mitt lidande.
Jag hörde inget av dom på en vecka så beslutade jag att returnera routern.
Anledning att jag kan inte vänta längre, resten av ordern är så gravt försenad och att bara köpa routern av dom var en förlustaffär för mig.
Vid den tidpunkten i vår mail korrespondans så dröjde svaren upp till en vecka! Tfntider hade dom endast 1 timme på helgen !!!!
Det är rätt så dålig support.
Jag skickade ett mail till dom om vad jag vidtar och genomför nu och vill dom ha ett RMA nummer på lådan bör dom maila det nu.
Nästa dag postade jag tebax routern på egen bekostnad, inget mail från dom hade ju kommit.
Sedan kom det ett mail lite senare samma kväll: "Mus och tgb skickat enl överenskommelse".
Några dagar senare kom ett mail, "Du har inget RMA nummer för routern, den kommer att skickas tebax utan åtgärd.
Jaaaaahhh hurrah !!!Vilka PROFFS !!!
(vid det laget hade jag börjat få grava besvär av deras handlande och OTROLIGA snigelfart. Jag hoppade runt som "Basil Fawlty" från serien Pang i Bygget med huvet mellan mina händer ihopkrupen varje gång dom skickade sina katastrofala mail.)
Det kom också ett påpekande att skicka inte mer än ett mail åt gången(typ innan dom svarat på det förra -som nu är- inaktuellt och veckogammalt) annars knuffas dina mail till sist i kön.
Nu hade det gått över en månad sen jag lade beställningen och dårskapen hade tydligen ingen gräns.
Då började jag fatta att dom förmodligen gör precis likadant som brittiska spelföretaget, cachar ordrar kommer upp till fett antal och lägger en stororder, få billigt pris!
Gissning: eftersom korten inte fanns tillgängliga i stort antal så förbisågs förmodligen deras ordrar(som hela tiden ökade i storlek) gång på gång pga att leverantören inte kan lova det stora antalet till en enda kund.
Vad som gjorde väntan mer outhärdlig var ju att priserna sjönk ju som en gråsten medans jag väntade på mitt kort. 1 månad är lång tid i datasammanhang.
Till slut så skulle det ju löna sig att avboka och beställa på nytt, något som faktiskt slog mig. Men eftersom jag vid detta lag hade förvandlats till en ond/sur/nogrann jäkel så unnar jag dom inte en enda krona.
Mitt i allt det så sa dom typ"den här väntan är vanlig på bristvaror i internethandel, så spar din besvikelse och beställ de saker vi har i lager!"
Som storkunsument av pc-prylar så sade min egen erfarenhet att detta var rent nonsens. Det händer, det medger jag, men så här illa har jag aldrig varit med om.
Jag inledde operation psykisk tortyr och berättade i nogranna ordalag hur oetiskt, hur olämpligt deras beteende är.
(Jag berättade också om mina tidigare framgångar inom området klagomål och lidande, jag har fått ett engelskt företag att ta mitt erbjudande på motsvarande 12000kr som lämplig kompensation för mitt lidande och onödig väntan. Företaget är världsledande inom området High-end hifi)
Samtidigt så beställde jag ett x800xt från kylning.com. Dom hade varan i lager, ingen brist där inte, 250kr dyrare visserligen men det kom nästa dag, tack kylning.com. Så himla skönt.
Jag hittade en del saker i konsumentskyddslagen eller vad den nu heter som bevisar att deras beteende strider mot lagen.
Det tog skruv till slut och pengarna betalades tillbaks för grafikkortet.
Sen blev det tjafs igen, dom hade ju redan skickat mus + tgb till mig, det ville dom nu ha betalt för, frakt å allt. Plötsligt villle dom t.o.m. ha ett högre pris för dom än det var när jag pratade om kompensationen eftersom deras dagspris gått upp.
Jag kontrade med att jag fick minsann inte dagspris på mitt grafikkort så varför skulle jag betala dagspris plötsligt.
Sen blev det massa tjafs om det och alla smådetaljer och det tar ju en evighet eftersom motparten inte svarar på ibland en vecka.
Till slut så accepterade dom min retur, efter massa gnäll.
Vid det här laget hade jag tröttnat rätt så bra. Efter att jag skickat sista ultimatumet angående mus och tangentbord och fraktkostnader så struntade jag i resten. Att pengarna inte kom på 2-3 veckor sket jag fullständigt i, jag var bara glad att jag hade ett fungerande grafikkort.
Min slutnota vart: mus och tgb 180kr, frakt för mus, tgb, router 200kr, returfrakt router 120kr samt ränteförluster på 7000kr.
(samt sånt som inte går att prissätta, all tid jag har våndats, ringt, efterforskningar, all tid spillt på mail!)
Totalt 530kr för en mus och ett tgb inkl frakt.
Mitt livs absolut sämsta affär.
Egentligen borde jag dra dom inför rätta. Jag borde ha ränta på mina 7000kr dom innehöll i över 1 månad samt att det dröjde ytterligare 3 veckor innan de sista ca 2400kr betalades tillbaks, ersättning för allt lidande osv.
Ja just det, fraktdatum för Datorhandel.com's x800xt var då satt till årsskiften sist jag kollade samtidigt jag annulerade ordern.
Fy fasen så ynkligt!
Det här var bara EN av mina horribla historier, jag har fler leverantörer som gjort mig gruvligt besviken, kommer snart. Läs senare om vad dessa otäckingar kan ställa till:
"itbutikken.dk"
"datorbutiken.com"
"pcbutiken.com"
"jmedata.se"
Ful försäljare på "tradera.se"
Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!