Permalänk
Medlem

Min dator startar knappt

Fick hem mina nya grejor idag. amd64 3000+ winchester, 6800le och lite annat. När jag försöker dra igång dator med nätagget som jag fick med till lådan (400w) så lyser bara lampan på moderkortet, och den reagerar inte. Men när jag byter till mitt gammla nätagg som ligger på 300w. Så går den igång men skärmen är kolsvart. typ enstaka omstarter som får igång den. Någon som vet vad det kan vara för problem? Snubben på inet gissad på nätagget, men jag har inte råd med gissningar. Det är dyrt att köpa på postorder. Tack för era serriösa svar.

Permalänk
Medlem

Testa att starta den med bara hårddisk, moderkort och grafikkort inkoppade och se om den startar då. Det låter onekerligen som om nätagget är för klent.

Permalänk
Medlem

asså går den inte alls igång med 400w'aren?

om du får igång den kan du ju låta den stå o brumma ett tag o sen kolla om den e jätte varm lr sval....

om den e skit varm så e den för svag....

om den är normal varm .....så kanske den e fel på.....ojämna spänningar till modekort ...kollat så du satt den i rätt pci slot?....vissa är ju olika volt i tror jag....

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att 400wattern är traisg eller nått. Det enda som händer när jag använder det är att dioden på moderkortet lyser. Man kommer inte längre än så. Dom andra verkar ju vara för klena. Jag vet inte hur mycket mer stöm moderkort och proccesorer drar nu för tiden om man jämnför med den gammla datorn jag har. För den klarar ju 400wattaren att dra igång. Har ju också testat att byta grafikkort till ett som jag vet funkar felfritt. Jag ska iaf låta den stå på ett tag och kolla om den blir varm.

Permalänk
Medlem

Ta och testa 400w på ett annat modekort, så du kan utesluta om de är fel på den. Tror inte att de e för klent, inte för att starta, Men som tidigare sagt, testa endast med nödvändiga saker i, skit i dvd, cd mm.

Visa signatur

Polly
polly@pollys.se

Permalänk
Medlem

400wattaren funkar med mitt gammla moderkort. a3v kanske det heter med en athlon 1800+ grafik hdd cd och allt annat .
Men som sagt. Den nya datorn startar inte med det nätagget.
Även om man inte har någonting i den(cd dvd hdd etc).

Permalänk
Medlem

postar datorn med 400wattaren om du bara kör minne, cpu, moderkort? snurrar cpu fläkten då? håller den igång? isåfall testa med grafikkort och se om du får bild...

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Jag inte är inte säker, men jag tror att jag har testat att starta utan grafikkortet. Är inte hemma nu så jag har inte möjligheten att testa heller. Men jag är ganska säker på att den inte startade. Bara dioden som lyser. Processorfläkten och nätfläken snurrar inte heller.
Tack för eran hjälp

Permalänk
Medlem

Skriv gärna specarna på datorn innan du frågar efter hjälp. Väldigt svårt att hjälpa till annars.

Ex.
CPU
Moderkort
Minnen
Grafikkort
Hur många DVD, CD och HD
Nätaggregat med volt och ampere (står på aggregatet)
Ev. vilket operativsystem och drivrutiner

Permalänk
Medlem

CPU: AMD64 winchester 3000+
Moderkort: Asus a8v deluxe K8T800pro
ram: 512 PC3200 (vet inte vilket märke)
Grafikkort: Leadtech 6800le

nätagg 400w

+3.3V : 15.0A
+5.0V : 30.0A
+12V : 15.0A
-5V : 0.6A
-12 : 0.6A
+VSB : 2.0A

230V avsäkrad på 4.5 amphere

nätagg 300w

+3.3V : 28.0A
+5.0V : 30.0A
+12V : 15.0A
-5V : 0.5A
-12 : 0.8A
+VSB : 2.0A

Dom gammla som åtminstone orkar dra igång burken ligger på 300w. Jag får grafik på datorn så länge inte nätaggsfläkten snurrar, vilken inte gör att jag vill ha igång datorn allt för länge.
Satte i mina gammla diskar igår som det fanns windows på, och kom in i operativsystemet. Detta för att det inte finns något på den nya disken.