Permalänk
Avstängd

underklockning

hur är det med underklockning på bärbara datorer, kan man få batteritiden bättre på så sätt? och om, hur mycket ungefär? typ 3 timmar till 4 eller nått?

nu pratar jag om måttlig underklockning, och inte "seriös" underklockning för att stanna datorn.. utan snarare strypa processorn till 2000 mhz istället för 3000 osv...

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk

Permalänk
Medlem

Processorn i alla seriösa bärbara datorer skalar ned sig själv när kraften inte behövs.

Permalänk
Medlem

Jo men det kanske finns program som drar ner hastigheten lite till? I mitt fall ligger den på 800Mhz när den vilar, och jag skulle vilja att den låg på, kanske 500Mhz?
Finns det nåt seriöst program för det? Jag har själv GOOGLAT! men inte funnit nåt som fungerar, eftersom det verkar som drivrutinen i windows kör över alla program...

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Medlem

Med SpeedswitchXP kan du ställa in en del, men jag tror inte man kan få ner klockfrekvensen mer än vad den skalar själv.

Permalänk
Avstängd

okej, men.. gäller det även bärbara datorer som har samma processor som dom stationära? (finns ju sånna).

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk