Gainward 600GT GS Inte ensam om problemet

Permalänk
Medlem

Gainward 600GT GS Inte ensam om problemet

Hejsan gubbar.
Inte ofta jag frågar saker i forumen men nu börjar mitt tålamod verkligen att tryta.
System setup:
winchester 3200+@2500Mhz 100% prime95 stabil.
2*512 corshair 3200 twinx XMS minne.
MSI KN8 NEO II.
OCZ powerstream 520W nätagg.
Gainward 6800 GT GS.
samt lite annat smått ch gått som är oväsentligt i detta sammanhang.

Problemet är följande.
Grafikkortet är inte längre stabillt i utlovade 400/1100MHz.
Eller rättare sagt det är inte stabilt i 400MHz GPU hastighet. Sänker ja den till 350 i HL2 så kan jag spela utan att datorn fryser och sedan får bluescreen med nv_disp som följd. Har testat ett gäng olika drivrutiner och använder mig just nu av DNA rutiner som bygger på Forceware 71.xx. Jag har kollat biosen på kortet för att eventuellt öka på GPU spänningen från 1,3v till 1,4v men det har gainward redan gjort från början med mitt kort. Har även testat att ta ut alla möjliga kring-kort samt avaktivera samtliga enheter som delar IRQ med grafikkortet. Testade PCI-latency timer program som inte heller de ger mig vad ja vill. Stängt av ATI/NV speedup i bios, testat fläktarna på 100% hela tiden fast kortet knappt når över 60C i fulload efter ett tags spelande. Kontaktat Gainwards support och efter ca 1-2 veckors väntetid fått svaret "vi jobbar på en bios som kommer snart" vilket jag personerligen inte tror kommer hjälpa mig eller för den delen kommer dycka upp inom 2 månader.

Problemet visar sig i HL2 men ibland även i NFSU2, så många mer spel har jag inte testat det på.
Till saken hör att grafikkortet fungerade perfekt på min gamla rigg och klockade där 440/1190 utan minsta problem.
Har surfat runt på otaliga forum och börjar bilda mig uppfattning om att jag KNAPPAST är ensam om just detta problemet som alla verkar ha otaliga "lösningar" vilka inga har hjälpt mig.
Stänga av fastwrite/sideband är typ det många föreslår vilket i själva verket endast bidrar med sämre prestanda vilket faktiskt inte var det jag var ute efter.
Känns också välldigt svårt att kunna motivera en retur till företaget det är köpt på eftersom kortet faktiskt fungerar i tex 3dmarks i 400/1100 samt har fungerat perfekt på mitt gamla moderkort. Även det att det fungerar i 350Mhz men inte utlåvade 400 i vissa spel gör det inte enklare att hävda.
Är tacksam för alla vettiga förslag som kommer. Själv börjar jag fundera på om det inte är MSI kortet som undervoltar, har testat öka agp voltage samt 12+v ligger på 12,2 (ökade den lite för att testa utan resultat).

Permalänk
Medlem

Har du testat att slå av FastWrites? Även om det känns "fel" så kan det vara värt att testa. Jag får bättre prestanda med det avslaget. Sideband bör man väl dock inte slå av...

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hjälper inte att slå av fastwrite.

Permalänk

jag har EXAKT samma problem..fast jag har gainward 6600 gt
mitt funkar bara när jag underklockar det

Visa signatur

Amd Athlon 2800+, 512 DDR 333mhz, 200 Gig Maxtor ata133, Instabilt För Tillfället Kanske inte ? Gainward GeForce 6600GT 128MB GDDR3 GL

Permalänk
Medlem

Testa att stänga av nV/ATI Speed up function i bios, du får fram det genom att trycka på alt+F2 & shift+F3 direkt efter, det ligger under frekvensinställningarna...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Hedersmedlem

Är det bara jag eller är det inte en del här med MSI kort som har detta fel?

Kanske ett moderkortsbyte är enda svaret.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jo, många med detta fel har MSI moderkort, speciellt MSI K8N Neo2 Platinum. Jag gick ifrån ett ASUS A7N8X-E Deluxe till mitt MSI K8N Neo2, graffet funkade prima på asus plankan men så fort det kom i närheten av MSI mobot så kunde jag inte köra i närheten så höga frekvenser, efter jag pilat ett tag så vart det iaf bättre, det som gjorde mkt för stabillitet var just att stänga av nV/ATI speed up function.....

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Är det bara jag eller är det inte en del här med MSI kort som har detta fel?

Kanske ett moderkortsbyte är enda svaret.

jag har testat 2 olika moderkort med

Visa signatur

Amd Athlon 2800+, 512 DDR 333mhz, 200 Gig Maxtor ata133, Instabilt För Tillfället Kanske inte ? Gainward GeForce 6600GT 128MB GDDR3 GL

Permalänk
Hedersmedlem

Icke MSI då eller?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk

mm båda var asus

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Men skulle inte du lämna in kortet?

Eller skulle du inte köpa ett nytt nätagg?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Citat:

Men skulle inte du lämna in kortet?

Eller skulle du inte köpa ett nytt nätagg?

jag e för lat o skicka tillbax blir antagligen samma sak med de nya kortet isf
jo jag skulle testa nytt agg eftersom jag bara har ett på 250w nu
men på min gammla dator så startade datorn om när jag hade för dåligt agg, så då bytte jag till ett nytt o då funka de perfffa.
men nu så fryser datorn ist när jag höjjer frekvenserna till org...när ja spelar
så de beror väll på nått anat antar jag :-]

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla du också så att kylaren sitter åt för en del kort är dåligt monterade från fabrik.

Och har du lekt med minnes intällningarna så det inte är något med dom fast det har du har jag för mig eller?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Citat:

Kolla du också så att kylaren sitter åt för en del kort är dåligt monterade från fabrik.

Och har du lekt med minnes intällningarna så det inte är något med dom fast det har du har jag för mig eller?

mm jag har kollat o testat båda grejjorna :/

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Vi säger att kortet är knas! så löste vi det felet så in med den på garantin.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk

muhaha nepp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga återigen som ja skrivit att nv/ati speedup är avslaget.

Permalänk
VR-fantast

Flänsen är dåligt fastskruvad på en stor andel GT GS. Du kommer lätt åt dom, två st når du genom att köra ner en skruvmejsel genom fläktbladen, och dom andra två når du om du vinklar skruvmejseln lite. Du behöver alltså inte plocka isär någonting.

Min temperatur sjönk med 3-5 grader efter detta ingrepp. Mycket möjligt att detsamma sker för dig, och HL2 kanske blir stabilt efteråt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Flänsen är dåligt fastskruvad på en stor andel GT GS. Du kommer lätt åt dom, två st når du genom att köra ner en skruvmejsel genom fläktbladen, och dom andra två når du om du vinklar skruvmejseln lite. Du behöver alltså inte plocka isär någonting.

Min temperatur sjönk med 3-5 grader efter detta ingrepp. Mycket möjligt att detsamma sker för dig, och HL2 kanske blir stabilt efteråt?

Inte alls omöjligt att det gör. Grejen är bara den att tempen går knappt över 60C i fulload vid 400Mhz GPU hastighet och de brukar normalt klara en bra bit över 70c innan de börjar visa artefakter, gpu reset etc.
Problemet borde sådelse ligga någon annan stans.

Permalänk

öhhh jag har hört att det är just hl2 som har problem med hög gpu hastighet med det är såklart bara nåt jag hört... tror jag läste det på forumet härnånstans

Vet inte om det har med nåt att göra men jag körde Css och satte fps_max 100. Efter ett tag så börja jag hacka fram och sedan efter några sekunders fryslagg i css så kunde jag gå och skuta snabbare än alla andra. Ju lägre fps_max desto snabbare går det.

detta funka bara på några av dom servrarna jag testa

Visa signatur

<MSI k8n neo2 54g platinum ::: 3500+ Newcastle - 2500mhz 1.45v>

Permalänk
Medlem

Frunderar starkt på att sälja mobo/gfx och köpa mig ett PCI-E alt istället.
Har testat allt jag kunnat och inget verkar hjälpa utom att sänka gpu hastigheten vilket irriterar mig en jäkla massa.

Permalänk
Hedersmedlem

Och du är inte ensam flera som har samma problem.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Jo, många med detta fel har MSI moderkort, speciellt MSI K8N Neo2 Platinum. Jag gick ifrån ett ASUS A7N8X-E Deluxe till mitt MSI K8N Neo2, graffet funkade prima på asus plankan men så fort det kom i närheten av MSI mobot så kunde jag inte köra i närheten så höga frekvenser, efter jag pilat ett tag så vart det iaf bättre, det som gjorde mkt för stabillitet var just att stänga av nV/ATI speed up function.....

Suck!

Jag köpte samma MSI moderkort och Gainward 6600 GT.

En gång kom jag in i POST och BIOS men i fortsättnignen vägrar kortet att skicka signal till monitorn.

Nej jag har inte ett annat PCI-E system att testa kortet i men det verkar fan som om MSI mobo och Gainward inte fungerar ihop. Letar efter bekräftelse på detta fenomen...

Visa signatur

Gigabyte P35-DS4 rev 1.0, Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz Socket 775, Corsair HX Power Supply 520W, Albatron 8800GTS 320 MB, 4x1GBCorsair XMS2-6400 800 mhz, Thermalright Ultra-120 eXtreme Socket, Antec Case Performance One P182

Permalänk
Medlem

jag kör också ett 6800GT GS på MSI, funkar klockrent för mig i 420/1200, det enda jag upplevt nån gång då och då är i NFSU:2 att spelet "segar", det går långsammare i några sekunder för att sedan återgå till normal hastighet.
Detta försvinner dock om jag startar om spelet, så jag tvivlar på att det har något med grafikkortet att göra.

Enda jag kan komma på som skulle kunna orsaka något sånt här skulle vara temperaturproblem, och det verkar det ju inte som om någon av dom som upplever problemet har.
Återstår att se om nytt bios kan förbättra läget

Visa signatur

Fyra ord före katastrofen: "Lugnt, vi har backuper".

Permalänk
Medlem

MSI + Gainward fungerar bra för mig med...

Permalänk
Medlem

Hur skall man flasha BIOS:en när man inte har någon bild över huvudtaget?

Visa signatur

Gigabyte P35-DS4 rev 1.0, Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz Socket 775, Corsair HX Power Supply 520W, Albatron 8800GTS 320 MB, 4x1GBCorsair XMS2-6400 800 mhz, Thermalright Ultra-120 eXtreme Socket, Antec Case Performance One P182

Permalänk
VR-fantast

Jag har MSI+Gainward och det funkar inte bra för mig.

Jag kör inte klockat alls, men det är extremt glappigt. Kan knappt röra datorn innan den låser sig och sen måste jag jucka på delarna och efter ett tag går den igång ... och det är det andra kortet som gör så (skickade in ett på retur p.g.a det problemet). Och Kyro2 och GF3 funkar fint... Så något är galet.