Gainward 600GT GS Inte ensam om problemet
Hejsan gubbar.
Inte ofta jag frågar saker i forumen men nu börjar mitt tålamod verkligen att tryta.
System setup:
winchester 3200+@2500Mhz 100% prime95 stabil.
2*512 corshair 3200 twinx XMS minne.
MSI KN8 NEO II.
OCZ powerstream 520W nätagg.
Gainward 6800 GT GS.
samt lite annat smått ch gått som är oväsentligt i detta sammanhang.
Problemet är följande.
Grafikkortet är inte längre stabillt i utlovade 400/1100MHz.
Eller rättare sagt det är inte stabilt i 400MHz GPU hastighet. Sänker ja den till 350 i HL2 så kan jag spela utan att datorn fryser och sedan får bluescreen med nv_disp som följd. Har testat ett gäng olika drivrutiner och använder mig just nu av DNA rutiner som bygger på Forceware 71.xx. Jag har kollat biosen på kortet för att eventuellt öka på GPU spänningen från 1,3v till 1,4v men det har gainward redan gjort från början med mitt kort. Har även testat att ta ut alla möjliga kring-kort samt avaktivera samtliga enheter som delar IRQ med grafikkortet. Testade PCI-latency timer program som inte heller de ger mig vad ja vill. Stängt av ATI/NV speedup i bios, testat fläktarna på 100% hela tiden fast kortet knappt når över 60C i fulload efter ett tags spelande. Kontaktat Gainwards support och efter ca 1-2 veckors väntetid fått svaret "vi jobbar på en bios som kommer snart" vilket jag personerligen inte tror kommer hjälpa mig eller för den delen kommer dycka upp inom 2 månader.
Problemet visar sig i HL2 men ibland även i NFSU2, så många mer spel har jag inte testat det på.
Till saken hör att grafikkortet fungerade perfekt på min gamla rigg och klockade där 440/1190 utan minsta problem.
Har surfat runt på otaliga forum och börjar bilda mig uppfattning om att jag KNAPPAST är ensam om just detta problemet som alla verkar ha otaliga "lösningar" vilka inga har hjälpt mig.
Stänga av fastwrite/sideband är typ det många föreslår vilket i själva verket endast bidrar med sämre prestanda vilket faktiskt inte var det jag var ute efter.
Känns också välldigt svårt att kunna motivera en retur till företaget det är köpt på eftersom kortet faktiskt fungerar i tex 3dmarks i 400/1100 samt har fungerat perfekt på mitt gamla moderkort. Även det att det fungerar i 350Mhz men inte utlåvade 400 i vissa spel gör det inte enklare att hävda.
Är tacksam för alla vettiga förslag som kommer. Själv börjar jag fundera på om det inte är MSI kortet som undervoltar, har testat öka agp voltage samt 12+v ligger på 12,2 (ökade den lite för att testa utan resultat).